Lei av å høre om å dekke seg til

 

Er det bare jeg som synes vestlige feminister og feminister med muslimsk bakgrunn går i to forskjellige retninger? To helt motsatte retninger.

Vestlige feminister er drittlei av nakne kropper, rumper og pupper. It's raining pupp her i vesten, for å si det sånn.  Jeg, og mange som meg, som kommer fra muslimsk kultur, er drittlei av å bli fortalt at vi må dekke oss til for å få respekt. Dersom vi ikke gjør det, er vi horer.


Her forleden diskuterte jeg kvinnefrigjøring febrilsk sammen med en iransk venninne, da hun sa til meg: «Ja, men hvorfor vil du gjøre andre jenter til horer?»

Ehm, som om jeg er en hore fordi jeg har frigjort meg fra alle disse kulturelle og religiøse båndene. Og for å være helt ærlig, for the record, det tok meg 35 år å egentlig kunne gå ut og date menn. Selv nå som jeg er en godt voksen kvinne, har jeg mine komplekser og samvittighetskvaler med det. Så noen hore er jeg ikke blitt. Takk og lov for det. Men vi har en kultur som sier du er enten jomfru eller hore, og ikke noe innimellom.

Når Amina fra Tunisia kom ut i 2013 og skrev «fuck your morals» på hennes nakne hud i desperasjon, snakket hun på vegne av en god del kvinner. Det som er synd er hvordan hennes stemme ble kvalt av anropene om hvor uanstendig og åndssvak hun er.

 Synd at hennes stemme ble begravd under en hel haug av disse hijab- og niqab-damenes protest i Vesten, som sa at de har valgt et stykke stoff på hodene og kroppene sine selv.

 Men ærlig talt altså, har alle kvinnene som bor i muslimsk land valgt tildekking selv eller er det fedrene og brødrene, lokalmiljøene og mødrene, sosialt press, staten, moskeer, og helvetesilden som bestemmer. Jeg etterlyser dem som er lei av å dekke seg til og ikke andre.

Her forleden leste jeg historien om en syrisk jente, engang bosatt i Saudi Arabia som måtte flykte til Tyrkia og derifra til Hellas, og til fots til Tyskland for å søke asyl for å være fri.

 Hun danset arabisk til en gatemusikants rytmer i Tyrkia, iført en kort kjole da hun ankom Tyrkia. Dette var noe hun hadde ønsket å gjøre hele sitt liv sa hun, mange jenter i Saudi Arabia drømmer om det. Til slutt til vestlige feminister: Jeg er drittlei av dere som klager over nakne rumper og lår, muffinmage- og ridebukselår-komplekser og silikonpuppen til Sophie Elise. Dere har VALG. Hva med oss som ikke har det? 

Les også: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hyre-i-telemark-vil-vurdere-hijabforbud-i-barneskolen/3423195347.html

Les også: http://mariahoili.blogg.no/1456140340_romper_og_pupper_blir.html

Les også: http://nettavisenblogg.blogg.no/?url=http://hijabbloggen.blogg.no/1456222927_hijabforbud_p_barnesk.html

 

 

 

 

99 kommentarer

per berg

23.02.2016 kl.20:58

Til dere som ikke har et valg:

SLUTT Å KALLE ALLE SOM IKKE DEKKER SEG TIL FOR HORER.....

Så kanskje verden blir er bedre sted å være.....

Mina Bai

23.02.2016 kl.21:07

per berg: Det er nettopp det som er problemet. Men Caps Lock vil heller ikke hjelpe:-)

BareLurer

23.02.2016 kl.21:09

Løsningen er jo enkel - en sommerferie i Iran for norske/vestlige feminister, og opphold på lengre basis - om så permanent, for de som trenger det - i Norge for iranske feminister.

;-)

Mina Bai

23.02.2016 kl.21:16

BareLurer: Det var da ikke så dårlig forslag:-)

Kjell

23.02.2016 kl.21:26

Pass deg så du ikke får OTTAR på nakken.

Men ellers var dette noe av det bedere jeg har lest på lenge, håper bare politikere og andre tar det til seg.

Mina Bai

23.02.2016 kl.21:29

Kjell: Ja, jeg har regnet med at jeg får en del sinte svar.:) Men budskapet må ut. Tusen takk.

Håkon

23.02.2016 kl.21:36

Din iranske venninne har glemt hvordan islam var i Iran før revulusjonen på 70 tallet.

Trolig var hennes mor og/eller bestemor det hun i dag omtaler som horer....

Mina Bai

23.02.2016 kl.21:44

Håkon: Ja, det er noe sant i det du sier. Mennesker glemmer fort.

Kristin

23.02.2016 kl.21:38

Det som jeg synes er så rart er at muslimske jenter dekker til håret (for ikke å friste menn?) men så går de jamen så sexy kledd med åletrange bukser og overdeler som viser hvor lekre rumper og bryster som de har under klærne.

Mina Bai

23.02.2016 kl.21:43

Kristin: Det har jeg merket også. Jeg synes dersom man går uten hodeplagg og med flatt sko og kåpe og alt det der, tiltrekker man faktisk mindre oppmerksomhet:)

Enig

23.02.2016 kl.21:39

High Five! Godt å høre på noen fornuftige mennesker :)

Mina Bai

23.02.2016 kl.21:42

Enig: Tusen takk:-)

Mjolner

23.02.2016 kl.21:53

Det er godt skrevet, bare synd at dette aldri vil bli et tema på bl.a. 8. mars

Det er tragisk hvordan de såkalte feministene svikter de som er fanget i dette åket.

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:09

Mjolner: Takk, og skjønner hva du mener.

Tom Jones

23.02.2016 kl.21:57

Bra skrevet!

Men.

Horer er de beste damene. De vet hva menn vil ha, og de er smarte nok til å ta betalt for det!

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:09

Tom Jones: Takk.:) I see, hadde aldri tenkt på det på den måten.

Eu

23.02.2016 kl.22:25

Den islamske kultur bryter med viktige menneskerettslige prinsipper og er ikke kompatibel med den vestlige kultur. Tildekking av kvinnene er bare ett eksempel.

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:49

Eu: Islamsk kultur ER forenelig med vestlig demokrati. Vi har levd side om side i mange hundre år. Bosnia er et muslimsk land i Europa:-)

Bob

23.02.2016 kl.22:28

Kunne ikke vært mere enig. Kjempebra skrevet! :)

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:48

Bob: takk skal du ha:-)

23.02.2016 kl.22:35

TV2 hadde en reportasje om seksualforbrytelser i Norge i går. De unnlot å avsløre at de fleste av barna hadde blitt voldtatt av innvandrere.

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:48

Anonym: De verste pedofili sakene begås av etnisk norske. Leser du nyheter? Les her og se hvor alvorlig dette er. Barn ned til et års alderen. http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Nettverk-av-pedofile-avslort-av-egen-overgrepsfilm-3646591.html

Svein

23.02.2016 kl.22:36

Modig gjort, men som andre her sier, så tror jeg neppe dette får den stor betydningen - dessverre. I Norge er det vestlige feminister som setter dagsorden, og de jobber heller for kvinners 'rett' til (u)fritt å kunne kle seg som de vil - i hijab, nikab og burka. Et tankekors er at de heller ikke ser hvordan dette rammer barn. I stedet er de med i hylekoret som fasciststempler alle som påpeker den åpenbare tvangen i det å dekke seg til og løper heller etter Hege Storhaug for å sable henne ned enn å gå i rette med de kreftene som vil den andre veien. Stå på, men jeg tror du må spisse pennen mer skal dette bli lagt merke til ;-)

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:43

Svein: Takk:-) Spisse pennen, how? Problemet er ikke norske feminister. De har ikke noe valg. Men våre egne som insisterer på tradisjoner som bør dø ut. I dag ser jeg for eksempel at en dame skriver og forsvarer barnehijab hos Nettavisen. Hvordan skal vi gå videre når vi selv er ikke villige til å befri oss fra lenker.

Stin

23.02.2016 kl.22:41

Et kjempeviktig tema du tar opp Mina.

Takk skal du ha og fortsett med ditt gode arbeid.

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:52

Stin: Tusen takk for støtten :-)

Lasse

23.02.2016 kl.22:44

Hei

Mina.

flott skrevet, jeg syns det er (klisje) befriende å se muslimske kvinner fri uten bånd på hodet eller hjertet.

Rett og slett sexy!

Jeg håper det skal bli lettere for innvandrere etterhvert at flere ønsker å nærme seg de vestlige idealer, fremfor å søke konservativisme og negativitet!

Stå på mina!

Mina Bai

23.02.2016 kl.22:53

Lasse: Tusen takk! :)

Erik

23.02.2016 kl.22:53

Det er vel muslimer som primært må rydde i egne, vi vestlige går

Jo å kalder noen for å være horer

Shaw

23.02.2016 kl.22:53

Mina

De som kaller jenter som ikke bruker hudeplagg horer.er kansje den miljø du kom fra..der blir dere oppvokst og får med dere feil oppførsel som viser dårlig tegn om real ISLAM.Ordentelig muslimer og islam generlt gjør ikke dette...

Mina Bai

23.02.2016 kl.23:09

Shaw: Vi kommer fra en islamsk republikk der de lærer oss om islam, dag inn dag ut. Vi har obligatorisk tildekning og plakater over hele byen der det sies: Søster, din hijab er din ære! Vi har forresten 250,000 imamer som leser Hadith og koran dag inn og da ut og kommer med sine bemerkninger. Nå skjønner jeg at din islam er harmonisk men DIN islam er ikke den Islam som alle praktiserer. :)

Henrik

23.02.2016 kl.23:02

Bra artikkel Mina. Hver jeg gang jeg leser dine artikler blir jeg enten smartere, eller så får jeg litt mer håp for folk. Fortsett det gode arbeidet, du er mer intellektuell enn flertallet av skribentene i norske aviser.

Mina Bai

23.02.2016 kl.23:10

Henrik: Awe tusen hjertelig takk :) Din kommentar varmer mitt hjertet.

Line Hansen

23.02.2016 kl.23:05

Vestlig feminisme er på vei utfor et stup, det er trist fordi det er fremdeles et reelt behov utenfor (og noen få steder i) vesten.

Jeg skulle ønske vestlige feminister brukte mer tid på å hjelpe de som trenger det og mindre tid på å kjefte på menn på youtube.

Anbefaler å sjekke ut TL:DR og Thunderf00t på youtube for å se problemene med vestlige feminister. :)

Mina Bai

23.02.2016 kl.23:11

Line Hansen: Takk skal du ha, skal sjekke dem ut:-)

Svein

23.02.2016 kl.23:37

Mina: Når jeg sier 'spisse pennen' mener jeg at du må gå direkte på de som er problemet. En ting er å få muslimske kvinner på banen, men det vekker ikke engasjement - kun bekymrede blikk. Gå rett på imamer, IRN og andre som forsvarer dette. Vis tydelig for offentligheten hva dette dreier seg om. Ikke gå rundt grøten. Og - vestlige feminister er er ikke problemet, men de er en del av problemet i sitt forsvar av muslimske menns rett til å undertrykke kvinner.

Mina Bai

23.02.2016 kl.23:48

Svein: Helt enig med deg. :) Skal prøve, selv om dette "kan" bli en ubehagelig, om ikke farlig prosjekt. (nå snakker jeg om ekstreme islamister her).

Tildekking

24.02.2016 kl.00:25

De som dekker seg til har hore-komplekser. Enten det, eller så frykter de for sitt liv.

Mina Bai

24.02.2016 kl.00:38

Tildekking: Ikke alle har hore-komplekser kjære deg. Det er en del som virkelig tror de dekker seg for Gud og for deres tro. Dere i Norge også har hatt sånne skaut damer, ikke sant?:-)

Frank

24.02.2016 kl.00:39

Hahaha!!!Snakk med far din,bror din,onkler osv før du uttaler deg.Rydd i egne rekker,der problemet ligger.Dere tør ikke..Fordi muslimske menn er uopplyste og undertrykkende drittsekker...

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:24

Frank: Jeg har verdens beste far og bror, de har støttet meg hele veien. Og le av deg selv og hvordan du snakker her. Jeg blir nærmere flaut av språkbruk! Noen trenger å gi deg en munnkurv som en esel! Du er en fare mot deg selv:-)

Charles

24.02.2016 kl.07:29

Tusen takk for et meget igjennomtekt og lærerikt innlegg.

Kheily mamloun, taschakor mikonam.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:23

Charles: Tusen hjertelig takk! :)
Åhh nå ble jeg rørt av din persisk. Stå på og takk igjen! merci:-)

Svein

24.02.2016 kl.07:36

Mina: Helt klart - dette er farlig! Det er flere som lever under politibeskyttelse eller på hemmelig adresse etter å ha konfrontert mørkemennene. Forstår godt om du lar være, for du vil ikke møte særlig støtte. Bare se på hva Hege Storhaug må gjennomgå - i tillegg til å leve med drapstrusler fra mørkemennene.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:22

Svein: Jeg har opplevd litt her og litt der. Dette er noe jeg brenner for. Men jeg er bare en kvinne og jeg kan bare oppnå det jeg har i makten:-)

sveinandersen

24.02.2016 kl.07:49

Alle kvinner i verden - stå opp for din rett. Retten til ditt eget liv. Ingen kvinner velger undertrykking selv, men blir påtvunget den av andre. Det optimale for alle mennesker på jorden er frihet fra all undertrykking. Alt handler om makt over seg selv og andre. Religioner er ideologier med makt over andre som det primære. Alle kvinner - kast av dere dette åket. Lev livet ditt som du bestemmer.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:21

sveinandersen: Vel sagt, tusen takk!:-)

Robin

24.02.2016 kl.07:52

Godt skrevet

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:20

Robin: Tusen takk:-)

per berg

24.02.2016 kl.07:56

Hva med å sende muslimske jenter på leirskole i Afghanistan, så de får de oppleve alt det positive med tildekking?

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:20

per berg: Det er en ide der:) kanskje man bør oppleve Burka en dag eller to....Det gir innsikt. Takk for din kommentar.

Kaja

24.02.2016 kl.08:29

Gjeeesp. Nok et innlegg om kropp,pupp og dårlig selvtillit.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:18

Kaja: jeg skulle ønske at du brukte din negativitet på noe annet. Jeg tror verden ville blitt bedre dersom du brukte hjernecellene dine også. Les kommentaren over og lær litt! You need it!:-)

Oyvind

24.02.2016 kl.08:30

Uttrykket "hore" er et meningsløst uttrykk. Kristne gærninger skulle vise sin avsky til den egyptiske guden Horus. Horus hadde vedg mange likheter med Jesus og det var derfor viktig å stempe han som en avgud. Horus ble derfor ensbetydende med utroskap.

Et ufyselig misbruk av en mytologi til en kultur (den egyptiske) som har gjort enormt mye for menneskeheten.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:16

Oyvind: Tusen takk for din kommentar. :) jeg lærte noe viktig her, jeg visste ikke om dette. Ja, horrible er det. Takk igjen.

FInn Oddvar Stensrud

24.02.2016 kl.08:48

Noe som har "slått" meg:

Jeg møter oftere "hijabdamer" på Hønefoss, enn jeg gjorde i Kairo på slutten av 80-tallet.

Ellers; en godt skrevet artikkel.

Ps. Du nevner skaut i et svar, Mina.

Min mor brukte skaut på 50-tallet; men, aldri når hun var i selskap.

Så bruken av skaut kan nok ikke sammenlignes med hijab.

Hadde muslimske menn også dekket seg til hadde jeg hatt større respekt for denne skikken...jeg skal ikke skrive hva jeg tenker når jeg møter en "innpakket" kvinne...med sin mann i t-skjorte og olabukse...

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:15

FInn Oddvar Stensrud: takk for kommentar:-) ja, du har et godt poeng. Beklager, skaut er ikke hijab. Jeg burde ikke sammenlignet de to. Jeg tror feminister i Midtøsten er mer keen å droppe hijaben enn muslimske jenter her. De som er her har tatt de verste og mer ekstreme sidene ved religion. Ikke at jeg ikke er religiøs men det er så mye annet enn tildekking som finnes der ute i religionen.:-)

Eva-Marie Jonsson

24.02.2016 kl.09:00

Fullstendig tildekking er jo bare få land som prossiderer dette i Norge,de vil ikke intregreres. Hijaben idag har jo blitt et moteplagg,vel ikke den tradisjonelle hijaben men og lage et sjal rundt og ja de er muslimer og ja det skal de vise. når det er sagt så har jeg da aldrig sett mer sminke ettersittenes,sexy klær på noen heller men vi er muslimer Dette er barn som vokser opp/født i muslimsk tro i Norge. Det som er skammen i det hele når de sier vi er for Islam er at det faktisk ikke har noe clue om hva som blir praktisert i denne troen. De er som alle andre mest opptatt av hva som skjer på den sosiale median som facebook,twitter og snapchat. de er egentlig ikke klar over deres egen religion og hva den kan stå for ved Sharia lover. Vi lever vel i 2016 allesammen uansett religion. En kvinne skrev at alle muslimske menn opphøyer kvinner. Vel jeg repliserte til hva som skjer med altfor mange kvinner og barn,utsatt for de mest horrible ting vi ikke vil se og vite,det er den muslimske unge kvinnen idag,de vet alt men ikke en ting når det kommer på bordet

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:12

Eva: Hijaben er ikke bare mote, hijaben kan være symbolet på opprør, mote, identitet og også religiøsitet. Dessverre er hijaben til syvende og sist et religiøs plagg, og dermed blir det feil å si at hijaben er bare mote! I land som Iran er hijaben obligatorisk. Du blir arrestert dersom du ikke har hijab. I Saudi finnes også moralpoliti. Så noe mote er det dessverre ikke. Ellers så alle har sin versjon av hva riktig islam er, det er så mange tolkninger der ute og alle mener de har den riktige Islam. Kanskje vi bør streve oss mot en moderne, fredelig tolkning som også verdsetter kvinnerettigheter. Personlig liker jeg å eie min egen kropp og jeg vil ikke ekskludere noe del av den, hår inkludert. Takk for kommentar:-)

Ronny

24.02.2016 kl.09:07

En stor del av problemet med fanatisme er at det alltid er tvang, frykt og undertrykking det tuftes på. Uten å vite, så vil jeg påstå at i ett sharia samfunn så er kvinner de som føler mest på dette, og da særlig undertrykking. Om islamsk kvinne betegner det som å være hore å ikke dekke seg til i det offentlige rom...vel da er undertrykkelsen total.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:06

Ronny: Takk for flott kommentar:-) I Iran har vi Sharia og det er nettopp det som er problemet. Tildekking er obligatorisk og herved lærer man at en som ikke dekker seg til er uverdig. Det er svært beklagelig.

T

24.02.2016 kl.09:12

Alle skal dekkes til, men magedans er ok eller?

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:04

T: Magedans er flott:-)

Roy

24.02.2016 kl.09:20

Flott skrevet. Skulle ønske du fikk mange av dine "søstre" med deg.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:04

Roy: Tusen takk, jobber med saken:-)

Romrakettforsker

24.02.2016 kl.10:25

Kanskje dette blir hørt nå når det kommer fra en muslimsk kvinne med utendlandsk etnisitet. Sannheter blir iallefall ikke hørt om det kommer fra en vestlig mannskjeft. Da er det plutselig bare kvinnehat og vrøvl. Fuck this gay world.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:03

Romrakettforsker: Jeg hadde forventet mer av en romrakettforsker altså. F** this gay world?! Jeg elsker gay og håper at de får like rettigheter overalt på kloden. Peace.:-)

24.02.2016 kl.11:02

Jeg tror at vestlige tvangstrøyer i form av kroppshets, kirurgi, falskhet. Også vil bli bedre når tørklejentene kaster sine åk. Da blir mangfoldet større og synet på skjønnhet mindre snevert.

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:52

Anonym: ja, det er kanskje noe der:-) mangfold er kjempeflott.

Ivar

24.02.2016 kl.11:22

Jeg synes det er tøft av deg å gå ut offentlig og ta et oppgjør med en så etablert (u)kultur innen mange muslimske miljøer og grener som det med tildekking av jenter. Om noe så er en slik skikk det stikk motsatte av frigjøring når en ser symbolikken bak det. Den type praktisering av islam det burde være er slik det var i blant annet Iran før revolusjonen. Nå har ikke jeg førstehåndserfaring derifra fra den tiden. Men jeg vil tro livsgleden må ha vært høyere blant folket da.

Islam trenger en omveltning i måten den praktiseres. Det er mye intoleranse for vestlige idealer og levesett blant en rekke muslimske miljøer. Men det er ikke en homogen menneskegruppe, men et stort spekter fra de liberale til de mest konservative tilnærminger til ideologien (salafisme blant annet)

Slike som deg er en sunn motvekt til de gammeldagse og dårlige holdningene en del muslimer vokser opp med og som de tar med seg til vesten. Det er tydelig at du traff spikeren på hodet. Spre dine fine holdninger og bidra til å bekjempe middelaldersk religionspraksis. Mange i vesten trenger å se at det finnes mange nyanser blant muslimer og slike som deg bidrar til dette. Stå på!

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:47

Ivar: Tusen hjertelig takk for flott kommentar. det varmer mitt hjertet:-) Og ja, det du skriver er helt sant.

Zain

24.02.2016 kl.11:26

Jævla hore, jævla jøde, jævla homse.

De mest brukte skjellsordene i Oslo skolene. (2016) :(

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:46

Zain: Uff...jeg gremmes:/ du har et poeng. :(

Inger Lise

24.02.2016 kl.11:59

Kansje vi heller skal jobbe mot at alle skal ha et valg og da mener jeg et valg, om de velger å kle av seg og også om de velger å dekke seg til. For det er der kampen bør ligge, ikke at alle som dekker seg til gjør det under tvang. Ja, til egne selvstendige valg.

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:45

Inger Lise: Tusen takk for kommentar. Helt enig:-)

Leif

24.02.2016 kl.12:21

Det er akkurat disse ordene fra akkurat en sånn som deg jeg har savnet i debatten. Du er en klok dame Mina Bai. Fortsett å få ut gjennomtenkte innlegg om denne saken. Lykke til videre:-)

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:45

Leif: Tusen takk for støtte:-) det varmer mitt hjertet.

Roger

24.02.2016 kl.17:52

Interessant og hyggelig å lese bloggen din. Viktig med en synlig stemme og positivt forbilde for andre muslimske kvinner, selv om blogging kan være en utmattende øvelse:) Veldig bra at yngre nå i økende grad kan se at andre muslimer/innvandrere tar utdanning, gjør karriere og lykkes i Norge (Hadja Tajik er også et godt eksempel).

Når det er sagt, så deler jeg Hege Storhaug sin bekymring rundt mengde innvandring og radikal islam. For mange er det heldigvis fortsatt mulig å ha to tanker i hodet samtidig:)

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:44

Roger: Tusen takk for flott kommentar:) Jeg heier på Hadja også:-)

PÅL

24.02.2016 kl.18:44

Alt jeg kan si om dette er at hvis man som muslim vil bli en del av den vestlige kultur/samfunn så må man rett og slett droppe Islam.

Mange tror at islam og kristendom er det samme.. og kanskje det en gang var det, men slik har det ikke vært på veldig lenge. Islam er ikke en tro, det er et helt livssystem med regler for alt. Jeg syns kvinnene som tar avstand fra dette er modige, men det vil aldri hjelpe så lenge Islam er en del av virkeligheten deres.

3. generasjons innvandrere av muslimsk bakgrunn er mer ekstreme i sin tro enn sine besteforeldre. Og de aller fleste muslimer respekterer ikke andre enn seg selv og Islam. Da vil det ikke fungere. Totalstopp innvandringen. Kom gjerne hit, men kun på ferie. Kort fortalt så er vi lysår unnå å se muslimer møte nåtiden. Noen er bedre enn andre, men hvis man virkelig ønsker et liv i frihet så må man slutte å identifisere seg som muslim.

Jeg er på papiret kristen, men jeg ville aldri drømt om å presentere meg selv som kristen. Det har jeg aldri gjort og heller aldri hørt noen andre gjøre. Jeg er norsk. Vil du som leser dette bli vestlig/norsk så må du lukke den boka du leser. Man blir ikke vestlig/norsk av å bo her, men må elske landet, folket og friheten. Med en gang man lager et skille mellom seg selv og folket i landet der man bor så er man ikke en del av samfunnet og bidrar negativt til samhold.

De som har styrt landet siden sytti-tallet må ha fått i seg noe for makan til selvutslettende politikk skal man lete lenge etter.

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:43

PÅL: La oss ikke gjøre dette til et spørsmål om innvandrering. Jeg er selv innvandrer og jeg er stolt av en del åndelige ting i Islam. Å hjelpe fattige, respekt til eldre/foreldre, hjelpe foreldreløse barn er ting jeg har fra islam. Å ikke kaste mat ....... Nå er jeg ikke troende men jeg kan heller ikke bare fokusere på de negative. Be jolly din gode mann. Verden trenger positivitet og åpenhet:-) takk for kommentar.

Bjørn

24.02.2016 kl.19:44

Definisjon på Hore, ei/en som selger sex som yrke.

En ekstremt missbrukt tittel blant våre nye mørkemenn.

Akkurat som en må forsvare seg for å ikke havne tilbake til steinalderen. Helt utrolig at dette temaet overhodet eksisterer.

Mina Bai

24.02.2016 kl.23:40

Bjørn: Enig med deg. Ordet har fått et nytt liv også i pop kulturen som i "slut" osv.....

patetiske norge

24.02.2016 kl.23:59

begyner å bli patetisk nå som innvandrere får all skyld for alt sammen

Det er helt sinnsykt hvordan White people går inn i nasjoner ødelegger dem, også klager på at folk flykter derfra..

ENDA Mer sinnsykt hvordan white people snakker om demokrati og frihet, men vil ta den fra andre..

Ordet HORE er faktisk et norsk ord, som brukes av nordmennn mest.. Å si alle innvandrere kaller kvinnene deres for horer.. viser bare hvor trangsynte folk er..

ALle folk er ikke like, men ofte er det idiotene som skriker høyest..

SÆrlig i norge kommentarfelt.. og i ekstreme sida

Og denne våte drømmen dere har om å drepe og eliminere folk..

GLEM DET, EN krig dere kommer til å tape hardt....

ALT som skjer i verden er det "demokratiske , Frie" nasjoner som har stelt i stand..

alt fra flyktningkrisen til massedrap på sivile..

SÅ UNnskyld meg : Men Shut the fuck up selvgode idioter...

PARasitter..

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:49

patetiske norge: jeg regner med at du svarer han Svein der oppe. Takk for at du kommer til forsvar:-) Det begynner å koke her i kommentarfeltet.

Mina Bai

25.02.2016 kl.00:57

patetiske norge: jeg regner med at du svarer han "Svein" der oppe. I så fall tusen takk:-)

Svein

25.02.2016 kl.00:17

Muslimske damer er horer,de europeiske gjør det de ønsker,fordi de kan!Muslimer er det dummeste menneskeslaget på jorden,de skjønner ikke sitt eget beste,at de er tvunget inn i egen religion av syke fedre og mødre.Gale mennesker,syke individer,skammens religion!!

morten kvaal

25.02.2016 kl.00:52

Mina Bai: Jeg deler din betraktning omkring den polarisering som sees i de ulike kvinnegruppene. Slik har det vært i Norge tidligere også, f eks på 1950 tallet, der det å være en god husmor var underlagt strenge rammer. Rammer som kanskje mest var skapt av damer selv.

I antikken var også kvinner underlagt et strengt regime der de skulle passes på og dekke seg til, mens mannen godt kunne gjøre sexuelle sideprang og vise seg fram naken i all sin prakt. Kanskje har dette kvinnesynet blitt til pga manglende prevensjon og det faktum at graviditet og fødsel tidligere var forbundet med livsfare for kvinnen. Det var derfor om og gjøre at hun bare ble gravid med sin ektemann ,og ikke risikerte livet gjennom å være seksuelt frigjort slik som mannen. (hør dagens Ekko på nrk p2) -ergo: om du blir kalt hore i dag - ta det som et kompliment og et tegn på at du er en fri og moderne kvinne.

Jeg er lei av "pupper og lår", overdreven sminke,jåleri, hijab, reklameplakater med syltynne(retusjerte) lettkledte damer, treningshysteri osv Det tar all fokus vekk på det å være et godt medmenneske, det å bry seg om hverandre.

Når det gjelder religion.... Jeg er ateist -fordi jeg hadde et reelt valg om å melde meg ut av statskirken. Hadde jeg derimot blitt født i f eks Afganistan eller Iran ville jeg helt sikkert vært muslim den dag i dag. Noen ganger har man ikke et reelt valg, og du vet godt at man risikerer dødstraff og forfølgelse i et 20talls land for å gå vekk fra islam. Tidligere ble man også forfulgt av samme årsak som kristen avhopper, og det er fortsatt vanskelig å forlate en kristen tro mange steder, der du risikerer å bli satt helt på siden av samfunnet.

Du skriver i en kommentar 24.02 til PÅL "og jeg er stolt av en del åndelige ting i Islam. Å hjelpe fattige, respekt til eldre/foreldre, hjelpe foreldreløse barn er ting jeg har fra islam. Å ikke kaste mat ....... " gode gjerninger er ikke avhenging av tro på noen gud eller tilhørighet til en religion.

Kristendommen er fundert på umoral:

-alle er født i synd. dør barnet ditt før det døpes ,går det rett til helvete

(nå har man gått bort fra denne helvetestanken, men det er direkte umoralsk å skulle true noen til å verve sine barn inn i en religion uten deres eget samtykke.)

-gud dreper sin sønn på korset for å tilgi alle menneskers synder. ( det er en god gjerning å hjelpe andre, gjøre tjenester -ja selv det å tilby seg å bytte plass med en samvittighetsfange. men det er direkte umoralsk å skulle flytte skyld/synd. dette er ikke stort bedre enn den gangen man sendte synden ut på en bukk, og lot den dø i ørkenen.)

Meld deg inn i et mannskor. Der er det oftest god takhøyde!

Mina Bai

25.02.2016 kl.01:06

morten kvaal: Tusen takk for flott kommentar:-) Jeg må si at kommentarer som din får meg til å ville lese alle kommentarer og svarer dem. Selv om det er til tider svært slitsomt og krevende å bli skjelt ut og får usaklige kommentarer. Det er ment som en kompliment til deg. Ellers så jeg er ikke troende kjære deg. Jeg har valgt fornuften over det religiøse og overtroiske, og jeg er enig med deg i alle de punktene du skriver. Men etter å ha sagt det, mener jeg at vi må akseptere at en god del trenger religion, jeg skulle ønske at det ikke var sånt men nå som det er sånt, må vi strebe etter å finne lyspunkter i religion vi kan fokusere på. Det åndelige i islam skader ingen. Jeg liker den, det betyr ikke at vi trenger religion å bli gode mennesker noe som dessverre er tommelregel der jeg kommer fra. Det er bare at det hjelper oss å demokratisere religion:-)

Mina Bai

25.02.2016 kl.01:07

morten kvaal: det er min sentiment exactly: Jeg er lei av "pupper og lår", overdreven sminke,jåleri, hijab, reklameplakater med syltynne(retusjerte) lettkledte damer, treningshysteri osv Det tar all fokus vekk på det å være et godt medmenneske, det å bry seg om hverandre.

Heidi

25.02.2016 kl.09:09

Jeg har virkelig savnet en rasjonell stemme, forfriskende å endelig høre en :-) Det virker som om det kun er de radikale som slipper til, enten det er på den ene eller andre siden. Synes media også kun inviterer de med de sterkeste og mest kontroversielle meningene til debatt og dette påvirker selvsagt også debatten forøvrig. Hvor er rasjonell tankegang og sunn fornuft i denne debatten? Takkf or innlegget!

Mina Bai

25.02.2016 kl.15:56

Heidi: Jeg er enig med deg og derfor turte jeg å skrive innlegget. tusen takk for flott tilbakemelding:-)

Suverent

25.02.2016 kl.11:19

Jeg savner sårt 1980-tallets Huk hvor deilige kvinner var stolte og toppløse. Jeg savner den ærlige kroppen uten implantater og uten tildekking. Det var en tid hvor vi alle kunne være oss selv uten brysomme blikk og latterlige, heldekkende klesplagg. Det som undrer meg mest med tildekking av hår, er at samtidig kan kvinnene gå fritt rundt uten anstand, arbeide med menn og kan tiltale menn på gaten. Jeg er bare at de følger litt av koranen, men kun litt, det andre er ikke så farlig. Det er som å røke bare litt, men bare ikke for mye.

Mina Bai

25.02.2016 kl.15:55

Suverent: Ikke uenig med deg:/

morten kvaal

25.02.2016 kl.13:24

Mina Bai: jeg har hørt andre også påstå at "husk at mange er helt avhenging av religionen sin" da må jeg svare ved hjelp av R.Hitchens ,som legger dette ut på sin særegne måte: w w w.youtube.com/watch?v=2j3VU1T8ALU (spol til: 01.52.45 )

Folk må få tro på hva de vil, men det er problematisk at man skal narre barn inn i sin verden av myter og vrangforestillinger. Nå er det noe som heter barnebibel. Jeg kan anta at man der har lappet sammen noen passasjer som fremstiller det hele som en reneste eventyrverden. Det, kombinert med litt boller og saft, gjør susen i å rekruttere nye medlemmer.

Det minner meg om den vitsen der politikeren kom til st.peter. st.peter gav politikeren et valg: ta heisen ned til helvete -så kan du sammenligne med himmelen. så kan du fortelle meg hvor du vil være i all evighet. Oi, tenkte politikeren. i himmelen var det ikke så mange folk, bare noen kjedelige damer med hver sin harpe og ustødige stemme. Mens nede hos djevelen så det faktisk ganske ok ut. ingen som ble brent og torturert - og nokså mange tidligere venner av politikeren kunne sees der.

politikeren tok heisen opp igjen og fortalte st.peter om sitt valg om å faktisk leve i helvetet i all fremtid. er du helt sikker på dette nå da? sa st.peter. helt sikker!

han tok heisen ned igjen og ble straks møtt av et inferno av flammer, og skrikende stemmer. politikeren sa til djevelen: ja, men det var da ikke sånn i går da jeg var her på besøk?

Nei. svarte djevelen. Men du må huske på at i går - da var det valgkamp!

Mina Bai

25.02.2016 kl.15:54

morten kvaal: Haha.....herlighet:-) takk.
Jeg er imot religiøs indoktrinering av barn. Det er en av de grunnene at jeg er imot barnehijab. Og et persisk ordtak for deg. En gang kommer en veldig kjekk, karismatisk, velkledd mann inn i en menneskemengde som snakket om djevelen. De spør hvem han er, han sier han er djevelen. Alle er sjokkert, men djevelen stinker og har horn og hale, sier en. Jo, men ikke tro på alt folk sier;-)

farah

25.02.2016 kl.16:00

iranere er best i Norge

Mina Bai

25.02.2016 kl.23:26

farah: Endelig en positiv kommentar, tusen takk for støtte:-) nå ble jeg glad.

Even

25.02.2016 kl.20:11

Dagens feminisme baserer seg mer om at egoet vil å bli sett enn å bedre forholdet til kvinner.

Skriv en ny kommentar

hits