hits

Muslimsk feminisme gr i feil vei

Da jeg s filmen Suffragette, om kvinnekampen i England i 1921, slo det meg at vi muslimske kvinner str fast i 1920. Det gjr vondt si det, men jeg satt i salen og savnet s inderlig en sint, muslimsk feministbevegelse, der kvinner demonstrerte og ropte om at de er lei av patriarkatet.

De var lei av jomfrutester i Indonesia, de var lei av at hvert sted islamismen spredde seg, befalte de kvinnene om  dekke seg til, de var lei av religise ledere fordi de hadde blokkert lovforslaget som skal sette ekteskapsalderen opp til 17 i Yemen. De var lei av moralpolitiet i Iran, skjnnlemlestelsene i Somalia, og de var lei av gatetrakasseringen i Egypt og Lei av resdrapene i Pakistan.

Men da husket jeg en dokumentar om kvinnebevegelse i 60-tallet i USA, der andre kvinner s p kvinnene som demonstrerte med avsky. De mente selv at de hadde det bra, at en kvinne hadde det bra hjemme med mann og barn, og de reskodene som gjaldt var bra for en kvinnes moral.

Det er her problemene til muslimske kvinner kommer inn. For altfor mange muslimske kvinner er patriarkatet deres religion. Ved gjre opprr mot patriarkatet, opplever de ha gjort opprr mot deres egen religion og Gud. Det er stygt si det, men patriarkatet er n i strstedelen av verden s institusjonalisert i Islam, at man ikke lett klarer skille det ene fra det andre.

Mange mener at islam var en banebrytende religion for kvinner da den frst kom. Midtsten var senter for erotisk litteratur. Men ikke n lenger. Eksempelvis opplever mange muslimske kvinner at ved gjre opprr mot tildekking av kvinnekroppen og kreve kontroll over ens kropp og seksualitet, gjr de opprr mot islam og blir vestlige.

Mens muslimske kvinner i vesten kjemper for retten bre hijab, kjemper andre muslimske kvinner p andre steder i kloden mot hijab og blir arrestert og utsatt for fordmmelse og voldelige represalier fra moralpolitiet i Iran s vel som Saudi. Hijaben blir favorisert av fedre, mdre, og brdre og samfunnet.

Alt fordi det er allmenn viten at dekke seg til er skrevet i islam. Pussig nok er hijab ikke engang pbud i Islam etter uttalelse av verdens strste muslimske Sunni Universitet Al Azhar. Men nei, muslimske kvinner gir seg ikke, og n har mange av dem sttt fremme i media i Norge og argumenterer for dekke hodene til barna sine, ogs. Snakk om g baklengs i fremtiden.

Nr kvinner i Jemen kjemper for sette opp alderen for ekteskapsinngelse, blir de blokkert av religise ledere med pstand om at profeten selv giftet seg med et barn. Nr muslimske kvinner kjemper for at kvinner ikke skal bli sltt i Afghanistan, kommer motargumenter med vers fra koranen om at en kvinne br sls.

I et mte om muslimske feminister, sier Lena Larsen at muslimsk feminisme kommer fra revolusjonen i Iran. Tenk p det, iranske kvinner sitter under jerngrepet av et religist diktatur og skal prve finne feministmanifest bl. religise tekster og koranen, fordi det ikke finnes noen annen utvei.

Vi andre m sitte og se hva de kommer opp med. Om dette ikke er trist, jeg vet ikke hva det er. I kampen mot omskjring, skriver en somalisk mann at Profeten ikke omskjrte dtrene sine. Andre sier han gjorde det. Det er det som er problemet. Hva med bruke fornuften?

Med andre ord m vi lette med lys og lykte i tekst og forskrift fra 1400 r tilbake for finne veien for oss kvinner i dag. Det er ikke noe under at vi rett og slett ikke kommer videre. Nr det gjelder seksualitet til muslimske kvinner, velter vi oss fremdeles i re og reskoder.

Fordi disse begrepene er inngravert i religionen, p samme mte som rbarhet, jomfrudom er. Dersom du gjr opprr mot dem, har du gjort opprr mot islam. I mitt land, Iran, har n en ny blge av seksuelle forhold mellom menn og kvinner blomstret. Alle har sex, men sexen er mer skitten for jomfrujenter enn oss vrige. Disse finner p andre mter ha sex p. Fordi re ligger i vre jomfru i Den islamske republikken.

Det er p tide for muslimske kvinner innse at de selv er blitt en stor del av problemet. Det er ikke lenger bare menn vi kjemper imot, men ogs andre muslimske kvinner. lete etter svar i religise tekster fra 1400 r siden for vr tids kvinnekamp er et feilgrep! Ved glemme fornuften og pragmatisme har vi sviktet vre egne. S lenge vi selv omfavner patriarkatet i navn av religion, kommer vi ingen vei!

51 kommentarer

Det er dessverre islam som har gtt feil vei. Det haden gjort siden ca; 1050 . Og grunnen er den islamske philosofen Al-Ghazali . Han er den som satte islam inn i den svarte mrke middelalder den fremdeles er i .

Noe som burde vre en almen viten hos alle skalte moderne ,moderate muslimer .

S hvordan kan kvinnene i islam f det bedre nr de bare er verd halvparten av en mann ? Og de skal ogs bli forsrget av menn .

Gr ikke , s lenge islam er som den er .

toto: Tusen takk Toto, skal lese om Al Ghazali. Hadde ikke hrt om ham fr. Og jeg er enig i det du sier angende islam, kjre venn. Men for gjre forandring, trenger vi frst fred, stabilitet, utdanning. Hvordan klarer vi det nr Midtsten er en honning krukke for vpenselgere og de som vil ha billig olje iflge av krig og de som vil ha bakstreverske stater? Se p invasjonen av Irak, det er grunnen vi har ISIS. Se p Saudi og USA som dens allierte? Jeg tar ansvar for islam men vi kan ogs vre litt fair?

Svaret gir seg selv: de islamske lovskolene m fravristes definisjonsmakten av islam, og muslimer m selv f definere hva islam skal vre for dem.

BareLurer: Jeg har ment dette lenge:)

En meget god artikkel. Du og Hege Storhaug kjemper en kamp mot ekstremisme og for kvinne frigjring. Hper dere lykkes.

Kjartan: Tusen takk!

Tusen takk for at noen endelig sier det. Opplever at hvis er etnisk hvit, blond dame hadde sagt dette, hadde rasismekortet blitt dratt opp, det blir det alltid. Men nr en smart dame som deg, som har litt peiling og bakgrunn fra Midtsten snakker, s er det mulig at folk hrer.

Synes s synd p kvinnene som m bye seg for mennene og Koranen. Kvinnene i vesten som har bakgrunn fra Midtsten og islam m kjempe kampen for sstrene sine der hjemme, som fortsatt blir undertrykket.

Tusen takk! Du virker som en kvikk dame med mye bra (-:

Jennie: Tusen takk for din kommentar. Det varmer mitt hjertet:-)

For meg virker det som en kjempetabbe at moskeene benyttes som en kommunikasjonskanal ovenfor muslimer.

Jeg tenker bare p hvor absurd jeg hadde opplevd det hvis det kristne menighetsrdet i kommunen liksom skulle vrt mitt talerr ovenfor myndighetene.

Stle: Godt poeng. takk for kommentar:-)

Det er muslimene som gr feil vei, dvs fortsetter sitt ulovlige inntok i Norge. Alle muslimer skal fratas oppholdstillatelser/statsborgerskap og sendes tilbake. Dere er her alle under falsk flagg ("flyktninger"). Dere er konomiske migranter alle som en. Ut med dere, og stans muslim"flyktningene" p grensen. Fred og ro, og dere muslimer kan styre med deres i muslimland: Barnebruder (voldtekter av smjenter), flerkoneri, konemishandlinger, hodekappinger, piskinger osv osv osv.

Trygve: dette er den dummeste kommentar jeg har lest s lang. forsvinn og ta dine rasistiske kommentarer med deg. Tror du er en patetisk mann som trenger litt omsorg og litt medmenneskelighet i egent liv, hatet har oppslukt deg!

Velskrevet, og med mange interessante perspektiver, Mina!

Jeg bare lurer: kan det tenkes at hijaben uttrykker forskjellige ting i vesten og i den arabiske verden? Jeg kjenner flere sterke kvinner med feministisk ststed som brer hijaben sin med stolthet, og garantert ikke har ftt den presset p seg. De forklarer det med : vise sin religion, identitet, tradisjon, synes det er pent, vil bestemme selv.... Synes du de burde ta den av i sympati med kvinner i sten, som (kanskje) opplever den som et press? Kan det ogs tenkes at mindre fokus p hijaben her i vesten, hadde tatt bort noe av provokasjonene muslimske kvinner kan fle ved bli fortalt hva de skal gjre eller ikke?

vennlig hilsen :)

lena: Gode sprsml:-) Nei, jeg mener ikke at de m ta av seg hijaben i sttte av de som ikke vil ha hijab. Men faktumet bestr at fenomenet "hijab" har aldri eksistert p den mten i islam. Tildekking har eksistert, kvinner dekket seg til her og der men hijab som et uniform, som dekker hver sentimenter av hud, hvert hrstr, og assosieres med segregering av to skjnn, re, jomfrudom osv...har aldri eksistert i islam som et samlet begrep fr islamisme og den islamske revolusjonen av Iran:-) Ergo er dette et punkt jeg har betenkeligheter med. Etter ha sagt det, synes jeg at fri valg er viktig. Men jeg synes det er feil si ALLE kvinner som gr med hijab har valgt det selv her i vesten. Jeg selv ser sosial kontroll hos frste generasjonsinnvandrere. Det er jenter som blir sltt av familien for bre hijab, de rmmer eller de gir seg etter hvert. Det er problematisk:)

Det er ikke mye hjelp f fra feministene p venstresiden.

Vantro hund: De er ikke alle som verst, noen av dem faktisk sttter meg:-)

Mina Bai

Du sier at du ikke hrt om Alghazali.jeg vil gjerne fortelle at du heller ikke hrt noe om Islam engang.fordi det du har skrevet er ikke Islam.du har et stort problem at ikke kan skille mellom Islam(som ett helt bilde)og vaner og tradisjoner.det du snakket om er folketradisjoner som fordmmes i Islam.jeg skjnner at det miljet du fdt og oppvokst i produserer en generasjon som hatar islam pga imamer oppfrsel(I Iran har rare oppfrsel.og folk tror at de driver islam) men samtidig har vi hudet som kan brukes.

Kan du ikke skille mellom de to ting.s stopper blogge selvom du f fettbetalt.

Shawqy: Jeg fr mye skjeft her for vre muslim og n fr jeg skjeft fordi jeg ikke vet om islam? hehe DU vet ikke om islam kanskje? Iran har et religis styre der 250,000 imamer sitter, leser koranen, hadith, og bestemmer hva som skal gjres i samsvar med islamske tekster. DU m f deg et innblikk i religion. Det at du sitter i din boble og tror ALT du gjr er islam og ALT andre gjr er ikke islam er beklagelig. Dessverre er dette et utbredt problem bl. muslimer. Jeg vil ogs advare deg mot rasistiske uttalelser og generaliseringer mot Iranere. Sist jeg sjekket hadde snne rasistiske uttalelser straff. F deg litt kunnskap om islam og diverse tolkninger innen islam. Alle er like gyldige, din idiot. Brighten Your horizen!

Det er derfor vi m bekjempe islamismen fr den fester for stor rot i samfunnet vres. Den beste mten er stenge grensene for muslimene og sende ut alle som ikke har integrert seg godt her.

Fantastisk bra skrevet Mina :)

lena: Problemet her i vesten har blitt at vi m forst alle andre. Hadde det vrt snn for 100 r siden s hadde ikke kvinner hatt stemmerett og demokratiet kunne vi sett langt etter,for alle forsterne hadde gtt i ring mens de andre gjorde som de ville og det hadde blitt fint lite utav noen ting som helst. Muslimske damer som bor i vesten vet at de blir lyttet til og vet at de ikke blir voldtatt om de viser hret, det er trist at de ikke ser at de kjemper feil kamp. De br ta avstand og vise solidaritet med kvinnene som m kjempe i den verdensdelen mange av de stammer/har flyktet fra, og de br begynne innse at islam burde vrt reformert for lenge siden :)

Inger Elise: Tusen takk!:-)

Hvor utgangspunktet er som galest blir titt resultatet originalest.

Inger Elise, Jeg tror ikke at muslimske kvinner i Norge som bruker hijab, gjr det fordi de er redd for bli voldtatt hvis de viser hret sitt. Snn som klima er n, er det vel nesten motsatt: de med hijab m tle mer hets enn de som ikke bruker den fordi de uten hijab signaliserer vel p en mte en mer synlig aksept for vestlige frigjorte verdier. Det er flott det, jeg er selvsagt for frihet til velge selv, men ogs frihet til velge hijab. Jeg tror p anerkjennelse av hele mennesker med komplekse identiteter og at hijaben bare er et uttrykk blant mye mer som former et menneske. Sikkert mange bakstreverske og undertrykte kvinner ogs, men ogs frigjorte og selvstendige. Det er ikke hijaben som avgjr hvordan du er :) Utover det: all honnr til Mina for vre en tydelig muslimsk kvinnestemme som vi trenger mange flere av!

lena: Tusen takk for flott kommentar:-) og helt enig med det du sier.:)

Takk Mina for si det som er penbart, nemlig at det er kvinnene som m ta et oppgjr med patriarkatet og dogmene, og det er den eneste utvei fra det ufret denne religionen/kulturen har viklet seg inn i. Hvis kvinner reiser seg, som de har gjort i vesten, kan patriarkatet fortsette s lenge de gidder, men de har ikke lydige "slaver" lenger - men kvinner som tr st opp for seg selv, og ogs lre sine barn opp til bli selvstendige individer

Magne: tusen takk!:) Helt enig og takk igjen for flott kommentar. :) Snne kommentarer gir meg hp.

Alf Gunnar Rugtveit

Alf Gunnar Rugtveit

Hvorfor leve livet etter en eventyrbok ?

Alf Gunnar Rugtveit: godt sprsml.

John Magne Trane

John Magne Trane

lena,

Jo flere som blir drept p grunn av hijaben, og av de med hijab (slik som den 4-rige jenta i Moskva), jo flere vil se med forakt p de som har p seg det undertrykkende plagget.

Og da hjelper det ikke, uansett hvor "stolte" de fler seg. Det er som om tyskere skulle g rundt med armbnd med hakekors p, for "fle seg stolte av tysk identitet".

Og nr du ogs leser hva islamistene islamsk rd Norge (som Bai her jobber sammen med uten skjemmes), har sagt om islamistenes uniform, at kvinner og barn skal tvinges inn i den med psykisk press, skjnner vel alle hva det er hijaben (og det som verre er) "uttrykker".

Man er ganske enkelt ikke "sterk feminist" hvis man kler seg som en undertrykker.

John Magne Trane: Den sammenligningen er helt p jorda. Jeg regner med at du er en av Storhaugs fan, det er hun som har skrevet om det. En hel verden der ute i islamsk land dekker seg til med hodeplagg. sammenligne dem med de som bre Nazi armbnd viser hvor uvitende av verden der ute du er. Jeg samarbeider ikke med islamsk rd, din idiot, om jeg gjorde det, ville jeg ikke skrevet en slik artikkel men jeg er ikke som deg. Det er en stolthet bre. Stolt er jeg:-))

John Magne Trane

John Magne Trane

Trygve,

Det at islamister br ut, m vre selvklart. Og slike falske "flyktninger" som gjerne drar p mnedslang ferie til "fluktland" som for eksempel Iran, br ogs hjelpes tilbake, s fort det lar seg gjre.

Det er all svindelen, alt jukset, alle lgnene som vi skal bli tvunget tro p som er s heslig.

Og nr man ser at alle muslimer, s og si unntatt unntak, marsjerer sammen med de verste islamistene, slik som Bais deltakelse i forrige ukes hatartikkel illustrerte p en slik grotesk mte, er det nok mange skapislamister som ogs br f reisepass.

Det fr vre nok rasisme, nok hat fra ufredens religion. Nr man ikke bare flger, men dyrker en slik breivik som den perverse Muhammed, br man enten avsverge hele f*skapet, eller holde seg hjemme, langt unna Norge.

Ja, slike som Shawqy her.

John Magne Trane: jeg er stolt av ha underskrevet oppropet. :) Det er en av de viktigste momentene i mitt aktivisme. Vi m lre skille HAT fra kritikk. HAT er noe du vil ha, og noe jeg ikke vi gi til deg og dine. Good Luck!

John magne: Nei, det er ikke som om tyskere skulle g med armbnd med hakekors p. Synes det er en skt sammenligning. Hakekorset har en allment akseptert symbolikk som det rder bred enighet om. Et av problemene til hijaben er at den ikke har det, og sprsmlet er hvem som skal ha definisjonsmakten over dette? Kvinnene selv eller vestlig islamfiendlige mennesker ? For ordens skyld: n snakker jeg om hijabbruk i den vestlige verden. Jeg kjenner ingen kvinner i den arabiske verden, men har lest meg til at det er forskjellie oppfatninger, ogs blant kvinner der.

Til slutt, sprsmlet mitt til Mina var hvorvidt provokasjon ( for eksempel hijabforbud) kan fre til kt motstand og ke " oss-dem" inndelingen i samfunnet vrt, og det vil vi vel ikke?

lena: Tusen takk for din kommentar angende hakekors:)
Oss og dem har vi allerede Lena. Det vil vi alltid ha. Det at muslimske barn som ikke brer hijab og at muslimske skolelrere blir spurt Av barn om hvorfor de ikke br hijab er en salgs oss og dem. Om noe vi trenger ikke ha snne skille i barneskoler.

"Jeg kjenner flere sterke kvinner med feministisk ststed som brer hijaben sin med stolthet, og garantert ikke har ftt den presset p seg. De forklarer det med : vise sin religion, identitet, tradisjon, synes det er pent, vil bestemme selv...."

Selvsagt brer religise fanatikere "hijaben sin med stolthet", Lena. At de har et "feministisk ststed", som du pstr, er imidlertid en latterlig pstand uten troverdighet. En kvinne som underkaster seg en patriarkalsk kultur, er selvsagt ingen feminist.

Jan Johansen: Ja nr patriarkatet er n institusjonalisert i islam, ja, det blir en selvmotsigelse si at jeg er muslimsk feminist. Men dersom disse kvinnene skal rydde opp i patriarkatet i egen religis milj, og sttter likestilling, da har de min sttte. Men igjen fr jeg ikke den flelsen at de gjr veldig mye, av frykt ikke gjre opprr mot egen religion. Litt egg og hne er det blitt.

Veldig bra bloggpost!

Muslimske kvinner m nok dessverre gjennom samme kampen som vestlige kvinner. Viktig at samfunnet sttter de kvinnene (og mennene) som tar kampen og gr i front. Da tenker jeg p moralsk sttte, ansettelse (lnnsinntekt) og politibeskyttelse om det skulle vre ndvendig, samt harde straffer for de som kommer med trusler og utsetter dem for vold. Jeg tror en positiv utvikling og integrering av de muslimske miljene gr i veldig stor grad gjennom at de muslimske kvinnene blir frigjort og selvstendige. Yrkesdeltagelse for kvinnene er ogs viktig for velstanden blant den muslimske befolkning og er viktig for unng klasseforskjeller med tilhrende kriminalitet (og radikalisering).

Tror du har et veldig godt poeng med at muslimer m g bort fra bokstavtro kamp rundt sitater fra Koranen og forst at man n lever i en annen tid og at man m bruke fornuft. Jeg tror ikke kvinnefrigjringen vil kunne vinnes gjennom tolking av sitater fra Koranen, nettopp fordi den er skrevet i en helt annen tid.

For komme dit at man bruker fornuft i stedet for bokstavtro tolkninger, s tror jeg det er viktig vre rlig p at det faktisk er problematiske forhold i religionen islam og ikke bare bortforklare det med kultur selv om det ogs er viktig. Jeg har inntrykk av at bloggposten din tar opp dette og Abid Raja har nylig vrt veldig tydelig p dette, noe jeg tror er en riktig vei g.

Shakeel Rehman oppfatter jeg har samme fokus i et intervju med Aftenposten "- Vi sviktet da vi ikke tok oppgjret med intoleransen i islam. Dermed har vi en generasjon sinte unge kvinner og menn som fler seg religist forvirret og fremmedgjort i forhold til det moderne samfunnet.

Han mener at et oppgjr med islam kunne hindret at tusenvis av muslimer fra Europa hadde sluttet seg til IS. Han konstaterer at ekstremistene i IS tyer islam til sin ytterste grense, men at det er islam som de legitimerer sine handlinger og overgrep med.

Likevel er Rehman optimist. Han ser at det har vrt en stor utvikling de siste 20 rene. Han tror tiden er moden for starte et nettverk av religionskritikere med muslimsk bakgrunn i Norge."

At det er flere og flere muslimer som str opp og tar denne kampen gir hp for fremtiden og om et modernisert islam i Norge (andre deler av verden fr seile sin egen sj). Dette sammen med kontrollert mengde innvandring tror jeg kan gi en vellykket integrering som ogs stanser utviklingen i retning av parallelle samfunn. Men jeg tror det haster.

Roger: Hei, tusen takk:-) og ja, jeg er enig. Shakeel er en mann jeg sttter. Vi lever i et fritt samfunn- i motsetning med mange islamske land- der fri tanke er forbudt. Dermed m vi kunne diskutere og argumentere, og dermed kan vi bringe fram en slags reform. Uten kritikk blir det ingen fremskritt.

Jan da,,,Synes det er litt pussig at du pberoper deg vite mer om disse kvinnene enn de tydeligvis vet selv :)

Etter min definisjon, er det feminisme nr kvinner vil rde over sin egen kropp og sitt eget liv, egentlig en selvsagt menneskerett, men likevel noe som krever fortsatt kamp. Hr her, jeg kjenner kvinner som har gjort det slutt med kjresten sin fordi han har nsket at hun skal slutte studere, og en annen som har gjort det samme fordi han IKKE ville at hun skulle bre hijab, et valg hun tok etter veldig nye overveielser- og NEI faktisk ikke noe press. Jeg kjenner ogs jenter som brer hijab selv om de andre kvinnene i familien ikke gjr det. Fordi de vil bestemme over seg selv! For meg er dette feminsime, og du m gjerne ha en annen definisjon.

Hallo Mina Bai

Det er litt rart at ein oppegande muhammedaner ikkje kjenner Abu Hanid Muhammed al-Ghazali (1058 - 1111 e.Kr) fr Tus i Khorasan. Han var, og er s vidt eg veit, i Islam rekna for vera "den strste muhammedaner ette Muhammed". Han skreiv m.a. boka som p engelsk heiter "The Incoherence og the Philosophers" (eg kjenner ikkje til at den finnes p norsk). Denne boka kom p 1090-talet, og markerte slutten p tenking som ikkje var religist relatert i Islam.

Ei viktigare bok etter mitt skjn, er Klog Belaest si "1000+ Mistakes in the Quran" (Amazon). Den listar opp utrulege over 2ooo faktafeil og andre ikkje-religise feil i Koranen + 300+ sjlvmotseiingar. Regeringskontoret for Religion i Malaysia stadfesta ufrivilleg at boka sine opplysningar er rette. Set ein dette opp mot vers i Koranen som 4/82, 10/37, 20/52, provar alle desse feila, etc. at Koranen ikkje er fr Allah/ein gud. Dette i tilegg til at ingen gud gjer 2ooo og meir feil i si heilage bok. Dvs. feila provar at det er ingen gud bak Koranen, og dermed ingen gud bak Islam - og ingen gud eller guddomeleg moralkode bak muhammedansk terrorisme.

(Nr eg nyttar tittelen "muhammedaner" i staden for "muslim" er inga fornerming meint. Det er berre ein naturleg konsekvens av at feila i Koranen provar at boka ikkje kjem fr ein gud, og alts at dei truande ikkje fyl ein gud, men Muhammed.)

De str fritt til sjekka feila. Dei er mange og nokre er meget tydelege. Og Koranen er klar p at Allah aldri gjer feil, og at feil i Koranen provar noko alvrleg.

HalloMina Bai

Det er litt rart at ein oppegande muhammedaner ikkje kjenner Abu Hanid Muhammed al-Ghazali (1058 - 1111 e.Kr) fr Tus i Khorasan. Han var, og er s vidt eg veit, i Islam rekna for vera "den strste muhammedaner ette Muhammed". Han skreiv m.a. boka som p engelsk heiter "The Incoherence og the Philosophers" (eg kjenner ikkje til at den finnes p norsk). Denne boka kom p 1090-talet, og markerte slutten p tenking som ikkje var religist relatert i Islam.

Ei viktigare bok etter mitt skjn, er Klog Belaest si "1000+ Mistakes in the Quran". Den listar opp utrulege over 2ooo faktafeil og andre ikkje-religise feil i Koranen + 300+ sjlvmotseiingar. Regeringskontoret for Religion i Malaysia stadfesta ufrivilleg at boka sine opplysningar er rette. Set ein dette opp mot vers i Koranen som 4/82, 10/37, 20/52, provar alle desse feila, etc. at Koranen ikkje er fr Allah. Dette i tilegg til at ingen gud gjer 2ooo og meir feil i si heilage bok. Dvs. feila provar at det er ingen gud bak Koranen, og dermed ingen gud bak Islam.

(Nr eg nyttar tittelen "muhammedaner" i staden for "muslim" er inga fornerming meint. Det er berre ein naturleg konsekvens av at feila i Koranen provar at boka ikkje kjem fr ein gud, og alts at dei truande ikkje fyl ein gud, men Muhammed.)

De str fritt til sjekka feila. Dei er mange og nokre er meget tydelege. Og Koranen er klar p at Allah aldri gjer feil, og at feil i Koranen provar noko alvrleg.

Martin A. Engeset: Ja, det var litt pinlig for meg som Iraner ikke vite om ham Ghazali. Men man lrer nye ting hver dag:-) jeg er ikke uenig at det finnes mange feil i Koranen og den boka m jeg faktisk finne og lese. Takk for tips.

Hallo att.

Beklager innlegget ved ein feil vart send dobbelt.

Eg kan legga til at det ikkje lar seg gjera endra Islam til noko fredeleg eller rettferdig. Til det er tekstene i Koranen for klare og str for sentralt i islamsk kultur. Den einaste varige utvegen fr f til omlegging som munar, er gjera alle merksam p kva alle feila i Koranen provar. I motsett fall vil det uansett "modernisering" alltid vera muhammedanerar som les ogs dei harde punkta i boka, og fyl dei og Muhammed sitt ofte umenneskelege fredme (t.d. Khaybar, valdtekter, slavetaking) og ikkje minst omgrep som "lovleg lgn" (al-Taqiya), lovleg halvsanning "Kitman, og ikkje minst lovleg brot eller misbruk av ord og sjlv eidar (f.x. 2/225, 5/89, 16/91, 66/20).

Det finnest i denne samanhangen ei bok som heiter "Muhammad Lying in the Quran" - ogs den p Amazon - som listar opp 100 punt der dei fortel lgna er s opplagd, at Muhammed m ha visst han laug. I alle fall ein del av punkta ser rette ut.

John Magne Trane

eller hva du heter.

I feel poor about u.fordi du ikke peiling p det du snakker om som det fleste.du angriper islam og muslimer selvom artikkelen var om sport.s jeg er ikke overrasket nr jeg leser deres kommentarer.

Forresten.jeg bor og jobber i Norge og holder mine vaner og kulturer og islam er min relegion.og bryr meg ikke om deres meninger s lenge jeg holder meg til norsk grunnloven 😊

Hallo nok ein gong.

"1000+ Mistakes in the Quran" er som sagt finna p Amazon. Hugsar eg rett, er den i 3 "bind" a US $ 10,-. Men ei eldre utgve finn De p Google under "1000 Mistakes in the Quran".

Det er eigentleg ei oppslagsbok, og er sagd vera ei standard referansebok nr det gjeld Koranen og nr det gjeld feila, etc. i boka.

Martin A.Engeset

Jeg har et rd til deg.ikke diskuter en ukjent ting for deg.det blir noe pinlig for deg.les frst QURANEN.deretter kan diskuter om det finnes noe feil.det er dumt vre avhengig av google.

Hadde det vrt feil p Quranen hadde de flere tusener norske og vestlige som konverterte seg til Islam...

Jeg fordmmer selv det gale ting som ble gjort av grne folk som kaller seg muslimer

Google gir ikke altid riktig svar 👅

Opplysende og interessant!

Synes det et pfallende at religise ledere i moskeene i Norge glimrer med sitt fravr i samfunnsdebatten og Islamsk Rd Norge fremstr for min del ganske ullne. Mener de egentlig noe som helst om kvinnekamp?

Kvinne og homofiendlige holdninger str ogs sterkt i norske kristne fundamentalistiske organisasjoner. Vrt Land skrev forleden om en av disse som oppfordrer sine medlemmer til melde seg ut av Den Norske Kirke pga homofiles mulighet til n gifte seg i kirken. S det er ikke bare muslimer.

Martin A.Engeset

John Magne Trane

Jeg oppfodrer dere hre nye dette

http://www.vgtv.no/#!/video/124006/landssvikeren

Etnisk norske kvinner kvoteres inn i yrker og stillinger dels fordi de ikke skjnner sitt eget beste, og dels fordi menn bevisst eller ubevisst hindrer de.

Muslimske kvinner m derimot f lov til g i burka fordi det KAN HENDE de gjr det frivillig OG skjnner sitt eget beste. Pluss at det er ikke SIKKERT at mennene deres presser de til gjre det.

Hvis dette er vestens logikk, skjnner jeg at man er kritisk til vesten...

Mina Bai

kalle meg idiot.viser at jeg hadde rett.fordi jeg ba deg skille mellom islam og muslimer vaner.du vet forskjellen men du kan ikke inrmme det,vi begge veit hvorfor.forresten jeg er muslim og holder mine vaner o tradisjonelle ting og det er derfor jeg fr mer respekt fra norsk samfunnet for dette...du er sikkert flte dette....

FORRESSTEN .JEG KUNNE KALLE DEG TILBAKE IDIOT.MEN JEG GR IKKE SNNE NIVER VET DU😊😊😊

Det ligger ofte visdom bak som vr skaper vet som vi mennesker ikke forstr. De lrde innenfor Islam har ulike tolkninger enten man flger de strenge religise tolkninger fra salafistmiljet i Saudi Arabia til noe mildere fatwaer fra den egyptiske Al azhar .

tro at muslimske kvinner er friere og har det bedre av bo i vesten, da m man tro om igjen. Flere kunne tenke seg bo i land der foreldre opprinnelig kommer fra. Alt avhengig av hvilken muslimske land vi snakker om til det muslimske miljet man er oppvokst med. Det er for eksempel ikke ille vre muslimsk kvinne bosatt i Libanon. De jobber,de kjrer bil,de gr ut og hygger seg og velger om de selv vil g med hijab eller ikke. Selv om Islamske tolkninger er basert p at Hijab er plikt s str fortsatt muslimske kvinner fritt til velge selv. Ved la andre bestemme, blir bruken av hijab userist. Det skal komme fra hjertet, ikke av makt av ulike hold.

Skriv en ny kommentar