hits

En hijabfri dag

 
For ufarliggjre hijab tar Thomas Haile til orde for en hijabdag etter mnster av turbandagen (Aftenposten 20. april). Iflge Haile fler hijabbrende kvinner seg ekskludert i samfunnet.
 
Hijab er ganske utbredt og akseptert i det norske samfunnet. I Oslo brer et stort antall muslimske kvinner hijab. Man ser dem overalt; p offentlige institusjoner, i sykehus, p skolene, i privat sektor. Nylig avviste partiet Hyre et forslag om forby barnehijab.
 
Fenomenet hijab ble introdusert med metallkller og bevpnet politi etter den islamske revolusjonen i Iran i 1979. Fra Iran ble det eksportert til Europa og derifra til Midtsten.
 
I Iran blir hijabpbudet hndhevet av et bevpnet moralpoliti. Opp gjennom rene har staten stadig lansert nye tiltak for sl ned kvinnenes motstand. Lavnivet ble ndd i fjor sommer da det ble kastet syre p kvinner med utilstrekkelig hijab. I r er det etablert en usynlig hr p 7000 sivilkledde, religise menn med fullmakt til arrestere, rapportere og trakassere kvinner om for eksempel hret skulle synes utenfor den obligatoriske hijaben. Hver dag blir iranske kvinner arrestert, sltt og ydmyket fordi de motsetter seg hijabpbudet.
 
Ogs i andre islamske land er hijab et kontroversielt plagg. Mange kvinner blir tvunget til bre plagget grunnet sosialt press og av frykt for virke urbare.
 
Hijab er mer enn et nusselig lite tystykke, det er islamistenes sprk. Overalt hvor islamister tar over blir plagget implementert med tvang. Prisen for ikke velge hijab er hy, selv i land hvor den ikke er obligatorisk. Men hijab er ikke pbudt i islam. Det islamske sunni universitetet Al Azhar i Egypt slo i 2012 fast at versene i Koranen som refererer til hijab, er tatt ut av kontekst. Versene hvor kvinner blir bedt om tildekke sin pryd, henviser til at kvinner i sin tid blottet brystene for oppildne menn som var p vei til slagmarken.
 
Vi trenger ikke en hijabdag. Det vi trenger er det motsatte, en dag der vi kan ta av oss hijaben i solidaritet med undertrykte kvinner verden over, kvinner som ikke fritt kan velge hvordan de gr kledd. Vi trenger opplysning, kunnskap og diskusjon om hijab.
 
Hijaben har ingen plass i en frigjort muslimsk kvinnes liv. I et feministisk perspektiv representerer hijab en kultur som fordmmer kvinners seksualitet, fremmer skalt rbarhet (efat), jomfrudom og segregering av de to kjnn.
 
For dem av oss som har flyktet tusen kilometer for unnslippe islamismen og hijabens tyranni, er feiring av hijab en feiring av tyranniet.
 
Innlegget ble refusert av Aftenposten.