hits

Seksuell reform i Islam

Woman covered with black veil
Licensed from: shamtor / yayimages.com  (Iransk Chador)

Forrige sndag var jeg for frste gang invitert til en barnedp. Jeg ble rimelig fascinert over bde innholdet og atmosfren i Skyen kirke (og ja, jeg gr overalt hvor jeg kan finne Gud, enten det er en mosk, kirke eller et tempel, jeg er et skende menneske).
 
Pyntede menn og kvinner satt ved siden av hverandre, sivilisert og ordentlig, og de sang om fred og rettferdighet. Presten var en karismatisk ung dame, en teolog som ogs fortalte litt om kristendommens historie. Blant annet om hvordan Bibelen er nedskrevet fra 66 bker til n bok.

Jeg skal vre rlig og innrmme at jeg misunte dem det hele. Dette er et savn i Islam. Hvorfor skulle ikke vi ha en mosk der menn og kvinner side om side kan be sammen med barna, der presten ikke sitter hyt oppe i en prekestol og snakker ovenfra og ned om politikk, men om fred, forsoning og kjrlighet. Et sted der alle kan be for menneskeheten.

Jeg husker sist en kvinnelig muslimsk reformist avholdt en blandet bnn i L.A. Det muslimske samfunn verden over var krenket fordi kvinnerumpa ikke m heises opp i samme rom eller p samme rad som menn. Menn kan f lyst og ereksjon av det.

Jeg er rimelig lei av denne sexfikseringen. Av betrakte menn som laverestende vesener som ikke kan kontrollere sine lyster. Av at kvinner skal pakkes inn, adskilles og skjules for de mannlige neandertalerne som "diamanter" og "candier".

Jeg er lei av den konservative narrative at den muslimske mannen strekker hendene etter den muslimske kvinnens pryd hver gang hun viser noe av sin hud, som i en Benny Hill-parodi.

I dette perspektivet er ikke islam en fredens religion, men en seksualitetens religion. Ingen annen religion er s besatt av menns seksualitet og kvinnekroppen.

Den danske, muslimske Sherin Khankan tar til orde for en mosk der kvinnelige imamer leder bnnen. Jeg heier p henne.
Det er tid for forandring. Vi bor ikke i rkenen p 1400-tallet lenger.