hits

Respekt for religis nrtagenhet?

I gr var jeg p debatt p Nasjonalteateret om ytringsfrihet og religion. Jeg er rimelig lei av paneldeltakernes politisk korrekte mas om ytringsansvar. Hvilket ytringsansvar har muslimer som angriper andre p pen gate fordi de har kritisert deres religion, eller laget en tegning de ikke liker?
 
Det er ikke snn at nordmenn plutselig en dag ble bitt av et islamofob-virus. Det er en totalitr ideologi der ute og det er absurd fremstille folkets engasjement som en grunnls besettelse. Over hele verden dreper og lemlester denne ideologien folk. Ogs i Europa dr folk for hva de har tegnet eller skrevet.

Jeg mener ikke at alle har rett si alt, eller at alle har noble hensikter, men maset om ytringsansvar begynner bli ensidig. I grdagens debatt satt det en jente og en gutt i panelet. Jenta var karismatisk, oppvokst i Norge, hun bar en slags overdreven hijab som s ut som en iransk bl chador. Hun snakket som en TV-vert fra den statlige iranske fjernsynskanalen, og hun opptrdte p vegne av en gruppe muslimske ungdommer som hadde deltatt i rollespill p Nasjonalteateret om ytringsfrihet. To tredjedeler av dem nsker en lov mot blasfemi i Norge. Det var ganske skummelt hre p.

Hun fortalte at hun flte seg trkket p nr folk hnet den profeten hun elsket av hele sitt hjerte. Dette er en jente som er vokst opp i Norge. Man kan lure p hva slags verdigrunnlag hun har. Den etnisk norske gutten p samme alder forsvarte ytringsfriheten som han hadde ftt inn med morsmelken. Fri tanke, fri tale, sa han. Hun mente at hne profeten var hatytring uten at hun kunne skille mellom hat og ytring.

Muslimjvel, dra hjem, er en hatytring, og br konfronteres. Jeg har selv gjort det p bloggen min. Men alle som tegner og skriver er ikke hatere. N er det heller ikke slik at folk hele tiden gr rundt og tegner og hner profeten. Men dersom noen gjr det, m vi forsvare deres rett til gjre det. Jeg kommer fra et land der du blir hengt om du sier noe som oppfattes som blasfemisk. Selv i Europa tr man ikke tegne karikaturer av profeten. Mannen som gjorde det gr dgnet rundt med politibeskyttelse.

Jeg kjenner denne mentaliteten fra i Iran, et islamsk land der du m vokte deg for hva du sier om religise helligheter. Nei du, den er hellig. Ferdigsnakket!

Denne hermetiske tilstanden der hellighet bestemmer over folkets liv og tanker, er kommet til Norge. Ytringsfrihet er et negativt ladet ord blant mange innvandrerbarn. Jeg er selv flyktning og jeg vil advare mot importere slike tanker og holdninger til Europa. De representerer en mentalitet som ligger mange hundre r fra den europeiske sekularisme. Den trenger en omfattende reform, men forskning viser at annen- og tredjegenerasjons innvandrere faktisk blir mer konservative.
S lenge denne mentaliteten ikke er reformert, virker det som om vi str overfor hplse tilstander.