Hijbab bunad, et feilgrep

Islamic design.
Licensed from: szefei / yayimages.com



Bunaden til Ap-politiker Sahfana M. Ali (37) fra Stavanger var en hyggelig bryllupspresang fra mannen Ingve. Men etter at hun la ut et bilde av den på Facebook, iført hijab, har det haglet med hatmeldinger og rasisme. Det er uakseptabelt med hets og rasistisk trakassering. Noe jeg også reagerer på.

Les mer her: http://www.nettavisen.no/nyheter/bunadpolitiet-gir-grnt-lys-til-hijab/3423236970.html

Men man må også slutte å være naiv, og tenke på hijab som kun et tøystykke. Hijab er mye mer enn det og kan absolutt ikke sammenlignes med et skaut.
Hijab er et symbol på en kultur som støtter mannssjåvinisme og ærbarhet, enten man vil innrømme det eller ikke. Hijab er symbolet på tvang mange steder i verden. Akkurat nå blir kvinner arrestert og i verste fall drept hvis de ikke har på seg hijab i Iran. I andre muslimske land, er det sosialt press som gjelder.
Du er ikke en ærbar kvinne dersom du ikke har hijab, menn vil neppe gifte seg med deg og du får et dårlig rykte.

For ikke så lenge siden begikk en egyptisk jente selvmord fordi hun ble presset av faren til å gå med hijab. Og Egypt har ikke engang en obligatorisk hijab-lov som i Iran. Om du i Norge tar av den hijaben, vil du i mange muslimske miljøer måtte svare på om du fremdeles er muslim, eller om du fremdeles er en ordentlig jente. Presset er stort.

Selv blant mange som bruker hijab, merker man at de ikke helt vet om hijabens historie. Ofte tror de at de må ha hijab fordi det er en religiøs plikt. En god del lærer om frykten for helvetesilden dersom de ikke bruker hijab eller at de ikke vil bli elsket av Gud. Og hijab er ikke engang påbud i Islam.


Ved oppløsning av den osmanske rike i 1924 oppsto mange land i Midtøsten. Fra den av begynte mange muslimske kvinner å gå uten tildekking etter vestliggjøring av disse landene. De fikk et pusterom fra det enorme sosiale og religiøse presset. Før frigjøringen, måtte de bøte med livet for å bli kvitt slør av frykt for mørkemenn.

Etter islamismens frembud ved den islamske revolusjonen av 1979 i Iran og antivestlig propaganda, ble hijab et symbol på å gjenta kontroll over muslimske kvinners kropp. Det var Khomeini som først kom på ideen om en islamsk universell uniform som dessverre nå har spredt seg over hele verden ved navnet «hijab». Før ham, hadde muslimske kvinner tildekking i form av fargerike skjerf og sjal men noen «hijab» hadde de neppe, med mindre de var superreligiøse hardlinere som gikk rundt med Chador.

Hvor enn islamistene går, dekker de til kvinnene igjen. Vi må være forsiktige med å normalisere og nusseliggjøre dette plagget under mottoet av «mangfold». Om noe, bør symbolet på islamisme og tvang utfordres mer med kunnskap og debatt i offentligheten.

hits