hits

Moderne mrkemann



 
Usman Rana har vrt en viktig stemme i islam-debatten. Det er rosverdig at han forsker forene islam med demokrati. Men han bommer i sin kronikk i Aftenposten i gr, der han hamrer ls p sekulariteten og den sekulre muslimske organisasjonen i LIM.
 
Han hevder at mange av de muslimske terroristene den siste tiden er langt mer liberale enn de sekulre, og det er derfor de ender de opp som massedrapsmenn. De som blir tiltrukket av ekstremistiske grupper er iflge ham, lite skolert i islam. Han nevner for eksempel den ikke-religise Nice-terroristen Mohamed Lahouaiej-Bouhlel og Orlando-terroristen Mateen.

I det siste er det blitt mote beskylde sekulariteten blant muslimer for de forferdelige terrorangrepene i Europa. Det Rana bekvemt unngr nevne er hvilken rolle religionen spiller i disse angrepene. Alle terroristene bak terroren er muslimer, enten han liker det eller ikke. Bakgrunnen i en muslim familie, eller det at de har vokst opp i et muslimsk land, har pvirket unge menn til beg disse angrepene.

Det blir plantet religise fr i oss helt fra barndommen, og vi er alle, religis eller ikke religis, pvirket av en religion som griper inn i alle aspekter av vrt liv, vre foreldres liv og samfunnet vi kommer fra.

Fra barndommen av blir vi indoktrinert av islam, religionen er viktigere enn vr nasjonalitet. Det frste en muslim fra et annet land spr om, er om man er muslim, ikke hvor vi kommer fra. Man blir hjernevasket gjennom koranskoler og av foreldrene; troen er allestedsnrvrende, fra kledning til bnn, fra levemte til ekteskap, fra omskjringen som barn til dden. vre muslim er altomfattende.
 

Jeg kommer fra en moderne religis familie og kan aldri glemme hvordan det religise elementet var til stede i alt min far gjorde. I voksen alder kan man utenfor foreldrenes kontroll drikke, ha kjrester og leve et vilt liv, men dette forsterker skammen og den fortapelsen man er blitt hjernevasket til tro p. Skammen kan hente deg inn nr som helst og hvor som helst. Jo villere man har levd, desto dypere blir fortapelsen om man ikke fr gjort opp sitt regnskap med Gud.

Det er mektige krefter som krever at man skal gjre opp for sine synder. Man har vrt en taper i livet, men kan fremdeles bli en helt hos Gud ved drepe noen titalls hedninger og deretter seg selv. Orlando-terroristen "Mateen" gikk til moskeen engang i uken. Nice-terroristen hadde iflge franske sikkerhetstjenester radikalisert seg p nettet.

I et mte om radikalisering arrangert av Agenda fr sommeren, fortalte Mona Salin at radikalisert muslimsk ungdom fra Sverige som har sluttet seg til IS, ofte er unge menn som ikke har klart leve opp til familiens forventninger. Drmmen var at de skulle bli leger og ingenirer mislykkes, og de lever ofte i synd med alkohol og kjrester. Men en ny religis oppvkning gir dem anerkjennelse og ros fra foreldre som ikke ser at barnas plutselige religisitet er begynnelsen p en fatal reise som kan ende hos IS i Syria.

Usman Rana har skrevet bok om norsk islam, men han glemmer nevne martyrdommen i islam, noe Oliver Roy, verdens fremste ekspert p radikalisme, holder frem ogs som et rekrutteringsgrunnlag for muslimsk terrorisme.

I Islams historie har et stort antall unge s vel som eldre tatt en snarvei til Gud og hans profet ved bli martyr. Under Iran-Irak-krigen gikk tusenvis av unge gutter i alderen 15-16 r, frivillig inn i minefelt av religis plikt. Prestestyret hang billige plastnkler til paradisets port rundt halsen deres, og ga dem en egen martyravdeling p gravlunden.
 
I Ranas kronikk vendes det igjen tilbake til Irak-krigen. Om Bush og Blair ikke hadde invadert Irak, ville vi ikke ftt denne radikaliseringen av muslimer, heter det. Det er klart at invasjon av Irak var et forferdelig feilgrep, ingen benekter det. Men vi begynner bli lei av muslimenes ikke-ansvar. Alt er Vestens skyld. Rana nekter i likhet med den muslimske majoritet, se den sekteriske krigen som har pgtt i Irak etter USAs invasjon. Sjiaer og sunnier dreper hverandre p samme mte som sjiaer og sunnier har drept hverandre i tusen r.

Er disse blodige, sekteriske kampene ogs USAs skyld? Nr skal religionen og de religise lederne se sitt ansvar for det som foregr i landene vre?
Selv er jeg lei av det ensidige gnlet om USA-invasjonen fra muslimer som nekter ta ansvar for hva islam lrer oss; la oss bare nevne hatet mellom alle ulike grener av islam. Det er mer enn nok i seg selv. Det frste demokratiske valg i Irak p mer enn 50 r, ble avholdt etter Irak-invasjonen. Men denne gangen kom sjiaene til makten, og under pvirkning av Iran undertrykker de den stolte sunni-befolkningen. Vi m ogs kunne selv ta ansvar for problemene vi systematisk fornekter i Midtsten, og holde opp i vr elendighet med legge all skyld p Vesten.
 
Rana angriper videre den aggressive og antimuslimske franske sekularitet. Sekularitet er en grunnleggende syle ved det vesteuropeiske samfunn. Kanskje det er p tide at muslimer, som ikke har reformert sin religion og str uten sekulre referanser, fr med seg at de har innvandret til et sekulrt land og at denne sekularitet er samme ting som sttter fri religionsutvelse, gir sttte til moskeer og anerkjennelse til muslimske borgere. Den samme sekularitet beskytter oss andre fra bli slaver av religise dogmer og gir Rana frihet til ytre seg om hvor fl den franske sekularitet er.

Ranas kur mot den elendigheten vi sitter i, er enda mer religion, han forteller om hvordan "de rette imamene", "de rette koranversene", ville hjulpet. Om vi bare ga disse unge menn Ranas riktige religion (hva enn det er), hadde vi hatt en terrorfri verden. 
Ranas kur viser nettopp hva slags hjernevasking som foregr i religise hoder. Svaret p alt ligger i religion og mer religion, vi m underordne oss hierarkiet med den feilfrie profeten og Allah p toppen, og vi andre der nede. Lsningen er ikke sekularisme og humanisme, men mer religisitet p "den riktige mten".