Frisørdilemma

RETTSSAK: Merete Hodne driver sin egen frisørsalong på Bryne og må møte i retten for å ha nektet en kvinne med hijab adgang. Foto: Privat

Frisør Merete Hodne driver sin egen salong i sentrum av Bryne. Da den 23-årige muslimske kvinnen Malika Bayan, kom på døren med hijab i oktober i fjor og ville farge håret, nektet Hodne henne adgang. Hun ble bøtelagt av politiet med 8000 kroner for å ha nektet Bayan adgang til frisørsalongen. Denne boten nekter Hodne å betale, og hun er nå tiltalt for overtredelse av straffelovens paragraf om diskriminering. Saken skal vurderes i neste uke. 

Hodne selv mener at hun ikke ønsker ondskapen velkommen i sin virksomhet. Med ondskapen mener hun ideologien islam, og at hijab er et symbol på denne ideologien på samme måte som hakekors er det for nazismen.

Jeg må være tydelig her, man kan ikke nekte mennesker adgang til tjenester basert på deres religion, hudfarge, legning eller funksjonshemning i et demokratisk samfunn. Å nekte en kvinne med hijab adgang er som å nekte en kvinne med kors rundt halsen eller en homofil adgang et annet sted. Frisøren driver en privat virksomhet, men vi har en diskrimineringslov rettet nettopp mot slike tilfeller i Norge. I siviliserte samfunn kan ikke en butikkeier velge kunder utfra religion, hudfarge eller legning.

Mange i Norge forstår islam som en ideologi. Dette er feil. Islam er først og fremst en religion og kan i tillegg være en omfattende livsstil. Islam som ideologi er et nytt fenomen som søker å styre samfunnet etter sharia-lover, det kaller vi islamisme. Nå kan man si at hijab er ganske utbredt blant islamister, men hijab brukes også og er tidligere blitt brukt av konservative muslimske kvinner.

Nå er jeg ikke akkurat fan av hijab på grunn av historien og bakgrunnen. Men Hijab har en komplisert og sammensatt historie og kan ikke reduseres til bare «ideologien» islam: Selv i Iran der islamismen oppsto etter revolusjonen av 1979, brukte konservative muslimske kvinner chador før revolusjonen. Chador er en sort kappe som bare blotter ansiktet. Før revolusjonen hadde vi ulike typer chador som dekket ulike mengder hud og hår, men chador ble brukt.

På den annen side må det tilføyes at det virker som om kunden i frisersalongen, Malika, bevisst gikk inn i butikken (dette er spekulasjon fra min side) for å provosere frem en bestemt respons. Frisøren ser ut til å være et aktivt og kjent medlem av den islam fiendtlige gruppen SIAN (Stop islamisering av Norge), dette på et lite sted der de fleste kjenner hverandre.

I hennes frisersalong klipper både menn og kvinner seg. En dame som er såpass konservativ at hun dekker håret med hijab, ville neppe ta av seg hijaben for å farge håret i en frisersalong der menn er tilstede. Så det er tvilsomt at hun har valgt nettopp denne salongen uten å ha en politisk agenda. Selv går jeg noen ganger til en flink hijabi-dame på Grønland for å ta den tradisjonelle ansiktsbehandlingen «tråd». Hun har et eget rom bak med forheng for kvinnelige klienter.

Det blir interessant å se hvilket utfall denne saken får. Vi har ikke hatt lignende saker i Norge før, dermed må retten se på tilsvarende saker i Europa. Frisøren selv sier at hun er villig til å gå hele veien til menneskerettighetsdomstolen i Strasburg.

Personlig mener jeg at vi trenger å snakke mer med hverandre, heller kommunisere enn å bygge murer rundt oss, kanskje tilegner vi mennesker ideer de ikke har. Kanskje kunne frisøren først ha snakket litt med den muslimske kunden, det ville ikke skadet om hun for eksempel nevnte prisen på hårfarging før hun definerte kunden som en «ondskapens islamist» som skal opprette «sharia» i Norge.

Eller kanskje den muslimske kvinnen kunne tatt initiativ til å hilse og prate litt med frisøren. Å gå rundt og lage fiendebilder av hverandre hjelper ingen. For hva betyr det å få en dom i denne saken? Vil Merete Hodne i tilfelle bli mindre islam fiendtlig av det? Vil en dom hjelpe henne å forstå at hun diskriminerer folk? Har Malika i så fall seiret? Kanskje blir posisjonene mer låst og begge taper på det.

60 kommentarer

Jolly Molly

04.09.2016 kl.22:17

Selvfølgelig kan man velge hvem man vil ha i sin egen butikk. Mange av oss er ikke det minste lystne på å snakke med, eller ta i disse folkene med fjernstyrt ildrake en gang. Så hvem jeg ønsker å ha noe som helst med å gjøre er opp til meg. Om jeg vil kan jeg snu i døren i en butikk om jeg ser det jobber en innvandrer der. Hvem skal arrestere meg for deg :)

Nils Arild

04.09.2016 kl.22:26

Historien til hijaben er vel kjent. I 1956 ble Suez-kanal selskapet klar over at Nasser ville nasjonalisere kanalen. For å motarbeide nasjonalistene allierte kanalselskapet seg med presteskapet og de religiøse, og ga dem et bygg med skrivemaskiner, telefon og trykkeutstyr. En av disse mullaene fant et amerikansk magasin med reklame for et amerikansk bilmerke. En lekker dame med et gult skjerf viklet rundt hals og hode satt i en åpen bil. Han ble begeistret og tok med seg bladet til ei systue. Derfra spredte hijaben seg fra Ismaelia. Det muslimske brorskap ble også organisert, men Nasser tok kanalen!

Trond

04.09.2016 kl.22:28

Hvis dette blir retskraftig. kan da muslimske kvinner gå inn å tvinge frisørene til å klippe seg. vil det da ikke være diskriminerene igjen? For frisøren kan fremdeles velge hvem den vil klippe så lenge vedkommende ikke kommer inn i muslimsk/politisk plagg? Det er vanskelig dette med diskriminering. jeg føler selv at jeg blir diskriminert i mitt eget land.

Arne Kåre Tennebø

04.09.2016 kl.22:40

Her var det nok et forsøk på å sverte nordmenn som er opptatt av å videreføre/holde på norske verdier og tanker. Rasisme mot denne frisøren vil jeg kalle det. Det eneste som jeg er enig i bloggen overfor er at dette nok var en nøye planlagt aksjon fra det muslimske miljøet, for å få mest mulig blest og medynk. Dette ser det dessverre ut til at de klarer, men vi får bare håpe at retten ser provokasjonen fra dette miljøet og gir en rett dom ut i fra det. Selvforsvar er fortsatt lov her til lands.

SK

04.09.2016 kl.22:46

Dette er altså Norge i dag. Vi bruker skattepenger for å forfølge mennsker som gjør det eneste rette - nemlig å stå opp mot den styggedommen som islam er. Merete Hodne har vår fulle støtte. At den norske stat primært er til for å motarbeide de som gjør et ærlig stykke arbeid er ikke noe nytt. Vi bør ikke finne oss i det.

04.09.2016 kl.22:47

Hva er egentlig en ideologi? Fra Wikipedia kan vi lese:

"Ideologi kan forstås som et tankesett tuftet på politiske, filosofiske eller religiøse idéer om hvordan verden og samfunnet bør forstås og innrettes."

Ergo er islam å forstås som en ideologi ut fra denne definisjonen. Islam snakker om "krigens og fredens hus" der hver muslim har en plikt (jihad) til å jobbe for å underlegge hele verden fredens hus - dvs. islam. Islam gir deg ingen valg - du kan bare velge islam. Dessverre ender det forferdelig for alle som ikke aksepteres som muslimer av islam. Sånn har det vært i 1400 år. Hvorfor skulle det nå pluteslig bli anderledes?

04.09.2016 kl.22:49

Så lenge hijab er lov ifølge norsk lov, skal de ikke diskrimineres. Å mene noe annet er å invitere til kaos. Andre liker ikke f.eks den jødiske tro, skal de nekte folk med koppa? Og videre, de som hater kristne, skal de nekte de med kors?

Dette lar seg ikke gjøre i praksis, det vil skape uro og ondskap i samfunnet. Ingen vil vite hvor de kan gå inn, sånn ønsker ikke jeg å ha det.

Samtidig må vi jobbe aktivt med å fri muslimske kvinner fra islams jerngrep. Det gjør vi med å vise vennlighet, ikke støte dem fra oss. Husk, de er de største ofrene under islam. Mange av dem har guts til å kaste hijaben og søke frihet, men da må vi jo støtte dem, ikke støte dem bort.

Islam vil med dagens negative utvikling møte mye motstand, den øker, dag for dag.. men vi må holde hodet kaldt, radikale ekle menn fra ideologien islam skal da ikke rive ned våre verdier? Det er jo nettopp pga de vi er et godt land, i motsetning til muslimske land bygd på Muhammeds / koranens intolerante lovverk.

Judas Iskariot

04.09.2016 kl.23:22

Siden Islam ikke har avskaffet slaveriet, heller ikke tatt det opp til diskusjon om å avskaffe det. Ingen muslimer står å kjemper mot slaveri. Men mener at dem skal ha lov til å fremme en tro som ikke har gjort noe angående slaveri. Viser hvor forkastelig denne "troen" er.

Vi har i Norge f.eks. eksempel der en cafe måtte fjerne en plakat, fordi det kan oppfattes som kolonialtiden, dvs. slaveri. En periode som er forbigått og er forbudt.

Så jeg har problemer med de som forsvarer en med tro som fremmer slaveri, men i samme øyeblikk angripe noe som er forbi gått for flere hundre år siden.

Det er virkelig hykleri. Å klage på noe som er borte, men forsvarer samme sak som skjer nå.

Hvor er logikken? Kan ikke se noen form for logikk, det er kun galskap.

JennyO

04.09.2016 kl.23:36

Nei, la den stakkars frisørkvinnen få lov til å diskriminere mot diskriminering.

La henne få lov til å utstøte en annen kvinne, for å vise solidaritet med undertrykte kvinner. Den pakistanske kvinnen skjønner nok til slutt at det var BRA at hun ble undertrykket av en vanlig norsk kvinne som er imot kvinneundertrykking.

Kanskje hun gikk hjem til barna sine og sa "i dag har jeg ikke blitt undertrykket av en mann, jeg har blitt undertrykket av en kvinne. For SÅ langt har likestillingen kommet i Norge at det ikke bare er menn som undertrykker. Dere er heldige, unger, som får lov til å vokse opp i et land som dette."

Og kanskje frisøren gikk hjem til sine barn (for det er tross alt barna som skal arve landet), og sa: "Barn, i dag har jeg slått et viktig slag for likestillingen, for jeg har nekten en undertrykket kvinne å komme inn i min frisørsalong før hun slutter å la seg undertrykke".

Og kanskje, bare kanskje, skjønte hun hvor rart akkurat det hørtes ut, for tross alt nå var jo den pakistanske kvinnen undertrykket både hjemme og i frisørsalongen, sånn at frisøren følte hun måtte legge til "men det jeg gjorde var ikke undertrykking, altså, for om jeg bare hadde klart å tvinge henne mot hennes vilje til å ta av seg hijab'en, så hadde jeg klart å true henne til å bli en frigjort kvinne av i dag".

Og så ville barna i de to kvinnenes familier kjenne seg lykkelige for det landet de skal arve en dag. Som likestilte mennesker som får lov til å ta egne valg, om alt unntatt hvordan de skal kle seg.

ACAB

04.09.2016 kl.23:56

Dama er garantert lurt av en hijab-forkjemper, som en kar over her skriver. Håper hun vinner frem og slepper unna korrumperte politisvin som prøver å slå ned på ordentelige folk. Forøvrig virker det ikke som noe problem å jage narkomane fra kjøpesenter så da går det vel med de burka-menneskene også.

De hijab-menneskene i norge kjører på med samme opplegget som mormonere i USA. Skaper et samfunn i samfunnet og kjører ordentelige land med ordentelige folk rett i grøfta.

Har forøvrig ikke noe problem med hijab-mennesker, ei heller frisører men jeg misliker sånt fremprovosert svindleri. Elisabeth Norheim og de andre svina gjør mer skade for samfunnet enn en høyreorientert frisør noengang har gjort. Send pakket til Sverige.

Shoaib

05.09.2016 kl.00:04

Hei Mina, nei dette var ikke en provokasjon. Senere har noen aktivister prøvd det også, men denne kvinnen var en helt genuin kunde som kun ville spørre etter prisen for en behandling / farging av håret. Ellers viser jo kommentarene du får mer enn noe annet hvor viktig det er å ta tak i dette. Nei, hun blir kanksje ikke mindre fiendtlig innstilt, men man får slått fast hva som rent faktisk ikke er lov. Slik det er med alle andre lover?

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:26

Shoaib: Hei Shoaib. Jeg mener at hun visste helt og holdent hvem hun gikk til, og man kan kalle det provokasjon eller aktivisme om man vil. Men jeg ville ikke gått så langt å sammenligne en hijab bærende kvinnes forsøk å gå inn i en frisørsalong med rasedelt kaffe i Sør i USA. Du vet godt hva hijab er, og hva slags blodige kamp ligger bak den. Jeg tror vi må ikke heller bagatelliserer hijab til en liten religiøs hodeklær. Og historien til hijab går lenger bak den islamske revolusjonen av Iran. Faktisk har kvinner drept for å avvise den før 97. Og frisør dama har hatt en muslimsk kvinne i salongen før som gikk uten hijab, så den religiøse argumentet halter her. http://www.aftenbladet.no/meninger/Muslim-i-lovens-hule-3811250.html

Roger

05.09.2016 kl.01:36

Hvis denne damen slipper inn muslimer uten hijab, så diskriminerer hun vel ikke på bakgrunn av religion?

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:22

Roger: Hei Roger, godt poeng og det har skjedd med en muslimsk kvinne som ikke dekket håret. her er linken: http://www.aftenbladet.no/meninger/Muslim-i-lovens-hule-3811250.html

Robert Moseby

05.09.2016 kl.02:26

""Personlig mener jeg at vi trenger å snakke mer med hverandre""

Setningen forekommer meg litt merkelig etter at Bai ser det som sannsynlig at dette var en provokasjon av en muslim som visste godt hvor Hodne sto ift total tildekning av kvinner.

Det jeg opplever at Hodne nå gjør er å ta denne type kvinnediskriminerende og mannsdominerte uskikken på fult alvor, og er villig til å gå så langt som det kreves for å sette presedens i slike saker. Det er modig og nødvendig.

Det kan etter mine begreper ikke være annet enn demokratisk og humanistisk knefall for for teologisk dogma om den muslimske kvinnen vinner denne saken i sluttenden.

Det er en sjanse for at hun gjør det, men vil da som sagt være et bevis på at demokratiske "verdier" ikke har reell makt men er et glansbilde som ikke betyr noe som helst.

"Egen frivillighet" til å underlegge seg mannen, dekke seg helt til, holde seg hjemme så sant man ikke eskorteres av en mannlig familiemedlem, være mindre verdt i "juridiske spørsmål" under sharia, og støtte fysisk avstraffelse hvis man ikke føyer seg mannen er IKKE frivillighet men hjernevask, vestlig ulovlig, og kvalmt.

Getanimal

05.09.2016 kl.02:27

Hvorfra kommer egentlig Malika Bayan? -På søk i Google, Gule Sider m.m. kommer det ikke opp noen i Rogaland over hodet. Men det dukker opp kandidater på Østlandet (Oslo), men uten etternavnet Bayan. Kan det tenkes at dette er fornærmedes medvikning. En islamist som oppsøker nettopp den frisørsalongen for å konstruere situasjonen, med bakgrunn i at islamisten vet at innehaver er særdeles skeptisk til de undertrykkende elementene i islam - som islamistene forsøker å pushe i Norge og Europa for øvrig?

jesper

05.09.2016 kl.03:03

Muslimenes provokasjon er jeg personlig drittlei av, denne kvinnen visste selvsagt hvem hun gikk til, en kvinne som deltok aktivt mot islamisering av Europa. Hijab som burka og nigab illustrerer konservatismen i islam, rent kvinneundertrykkende. Det betyr at denne kvinnen ikke ville tillate at menn var tilstede i salongen! Da er dette en ren provokasjon for at debatten ikke skal drepes, men at det norske folk fortsatt skal plages med islam og deres tusen problem!

.

05.09.2016 kl.03:28

Koranen inneholder en haug vedrørende islam som ideologi, så det å påstå at det er nye nytt er helt feil.

At loven skal beskytte en hat og vold/draps-ideologi er helt idiotisk.

anders

05.09.2016 kl.06:20

For det første helt enig i at dette må ha vært en helt bevisst provokasjon. Selvfølgelig visste hun hvem hun gikk til.

For det andre er hijab, som flere har påpekt, mere en politisk og/eller kulturell "greie" enn det er en religiøs sådan.

Og for det tredje og viktigste: Mennesker som insisterer på å distansere seg fra resten av verden kan heller ikke med noen rimelighet forlange å bli behandlet som resten av verden. Respekt er noe man gjør seg fortjent til. Ikke noe man krever. Forlanger man demonstrativt å være usett får man også finne seg i å bli behandlet som ikke-eksisterende.

Reagerer sterkt

05.09.2016 kl.06:24

Hva hadde skjedd hvis en Norsk homofil hadde gått inn i en Moske? Stå opp mot denne styggedommen Islam er. Hijab skulle vært forbudt. Denne muslimen ønsker tydelig å provosere. Skulle bare spurt henne hva hun hadde gjort vist det kom en mann inn når hun farga håret?

Marius

05.09.2016 kl.06:29

Denne høyreekstreme og diskriminerende frisøren kommer selvsagt til å tape. Bare synd straffen hun kommer til å ende opp med bli så mild. Det hadde tatt seg ut om restauranter, elektrikere, privatskoler og andre skulle kunne nekte de høyreekstreme her i kommentarfeltet og deres familie adgang bare fordi de er høyreeksreme og farlige for landet. Fristende selvsagt, men man kan jo ikke ha det sånn.

jan clementz

05.09.2016 kl.06:59

Frisøren gjør det rette, Islam er Antikrist og en falsk religion.

Islam høre oldtiden til. Alle muslimer lever mentalt i oldtiden og middelalderen, og Islam gikk ut på dato for 446 år siden, i 1570. Dette fordi Muhammed Quraish (570-632) påsto han var siste profet før Dommedag som varer i 1000 år, og hele verden skulle vært muslimsk.

Quraish trodde at jorden og alle himmellegemene var flate, og himmelen ble holdt oppe av søyler. Slik som symbolet på Islam, nymånen på toppen på moskeene som er flate som pannekaker.

Alle muslimer er mentalt tilbakestående, og tror at Quraish red i galopp 110 mil på en liten hest oppe på himmelhvelvingen mellom Mekka og Jerusalem. Og muslimene som tror på det som er skrevet om Quraish i Hadith, tror at da han ropte på et tre rykket treet opp røttene opp fra jorden og kom løpene og stanset foran han og siterte Quraish tre ganger før det fikk lov til å løpe tilbake og sette røttene i jorden igjen.

Jeg som skriver dette er den siste profet før Dommedag. Jeg har snakket med Jahve som har sendt. Han ba meg fortelle dere at Han har hørt menneskenes bønn om hjelp og vet at dere har kommet i vanskeligheter, og at dere som tror på megh skal forsette å leve.

Alle som vil vite mer om meg kan les to bøker på min hjemmeside: jcprophetonline.com og bli oppdatert på Endetiden som begynte for 70 år siden.

Vennlig hilsen Jahves Nådige Uovervinnelige Profet. Den siste Profet føe Dommedag.

Ev

05.09.2016 kl.08:13

Herregud dere nordmen er sååå rasiste .Dere vet ikke hva er toleranse og hva er respekt for andres religion. Hvis hun vil velge selv hvilken kunder hun vil ha ,helt fint da må hun bare betale bøtten og respektere loven. Jeg er en muslim som praktisere ikke islam, kanskje liker ikke så mye HIJAB, likker ikke KATOLSK KORS eller PROTESTANSKE KIRKE,men jeg vet en ting at jeg må RESPEKTERE andres religion og ikke visse frem den som jeg hater.

Martin A. Engeset

05.09.2016 kl.08:18

Det einaste Koranen krev når det gjeld hovudet, er at kvinner skal dekka håret. Men tildekking av andletet har blitt eit symbol for i hovedsak politisk Islam. Etter kva eg får opplyst, er det ikkje lov å gå rundt i gatene i Noreg med Finnlandshette, i og med det då vert for lett for folk med skumle tankar å bli uidentifiserbare. Kvifor skal då ein viss religion ha rett til å vera uidentifiserbare - særleg i og med den religionen har som ope krav at alle "vantru" skal nedkjempast og undertvingast "til dei betalar vantruskatt med villeg underkasting og kjenner seg undertrykte" for å sitera Koranen, og at ein "skal nytta alle krigsmidlar" (vers 9/5). Det er psykisk vel skjøneleg at enkelte kan ha angst for tildekka andlet. Dette så mykje meir som dei fleste ikkje er i stand til å sjå skilnaden på ei tildekka kvinne og ein tildekka terrorist.

Martin A. Engeset

05.09.2016 kl.08:36

Eg legg til at Koranen og Islam hevdar at Koranen er send ned av den allvetande guden Allah, og difor perfekt og feilfri. Vers som 4/82 og 20/52 slår dette eintydig fast, og slår også inndirekte, men eintydig fast at dersom ein fann feil i Koranen, var boka ikkje frå Allah. Likevel dokumenterar - dokumenterar - td. boka 1000+ Mistakes in the Quran (Amazon), utrulege over 2ooo faktafeil og andre ikkje-religiøse feil i Koranen + over 300 interne sjølvmotseiingar. I tillegg er det over 650 punkt i boka som er så uklare, at Islam enno i dag ikkje sikkert veit kva som er meint. Ingen allvetande gud leverar ein slik elendig kvalitet. Vers som 4/82 og 20/52 har rett: Alle desse dokumenterte feila provar 100% at Koranen ikkje er frå ein gud, og at Islam dermed er ein oppdikta religion (og at det ikkje er nokon gud bak muhammedansk terrorisme).

Skal vi godta spesialreglar for ein religion som dokumentert er oppdikta?

Og ein religion som ma. peikar på at ein måte å erobra "fientlege" folk og land på, er å erobra i små steg "frå yttergrensene og innover". Løyve til å dekka til ansiktet (og gjera det lettare også for terroristar ikkje å bli attkjende), er eit slikt "lite steg".

05.09.2016 kl.09:35

Gode refleksjoner og informativt fra Mina Bai som vanlig, kanskje var dette et taktisk besøk av Malik til akkurat denne frisørsalongen for og oppnå det som nå har skjedd!!?.

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:11

Anonym: Takk skal du ha:-)

05.09.2016 kl.10:05

Såååå...fritt frem for meg som hedensk norsk kvinne å traske inn i byens moske med en baconburger i handa og høre om de har ketchup..?

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:11

Anonym: dette var interessant vinkel. Takk.

Martin A. Engeset

05.09.2016 kl.10:15

Ei utfordring til Mina Bai (og andre framtredande innan Islam):

Ver venleg å forklara kva alle faktafeila, andre ikkje-religiøse feil, sjølvmotseiingar, etc. i Koranen fortel. (Jau, eg veit Islam påstår at boka er perfekt og feilfri, men det er mange år sidan eg lærde å lesa, og mange av feila er lette å sjå. Det er og det at boka "1000+ Mistakes in the Quran" dokumenterar over utrulege 2ooo slike feil + over 300 interne sjølvmotseiingar i Koranen, og då "Regeringskontoret for Religion" i Malaysia prøvde å stoppa "1000 Mistakes", fann dei ingen feil i den alvårlege nok til å nytta som argument for stopping. Listene der er rett og slett rette.

Kva fortel så alle desse feila, Mina Bai?

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:15

Martin A. Engeset: Jeg er enig at det finnes mange feil og motsigelser i koranen Martin.

Ståle

05.09.2016 kl.10:24

Det som blir litt feil for meg i denne saken er at fjerning av kristne symboler på bygninger ikke blir vurdert som "å hindre fri religionsutøvelse" og f.eks NRK som nektet en ansatt på TV å bruke et kors som halssmykke heller ikke blir vurdert som diskriminering.

Men hvis noen så mye som snakker om å fjerne islamske religiøse symboler, da er det hat-prat, diskriminering og masse styr.

Det virker som muslimer er den desidert mest hårsåre og selvhøytidelige religiøse grupperingen av de alle.

Jeg skjønner heller ikke helt saken med hodeplagget og frisøren: Skulle den muslimske kvinnen få gjort noe med håret sitt, måtte hun da ha fjernet hodeplagget uansett, eller hva?

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:14

Ståle: ja, det blir feil å be en kvinne ta av seg korset på samme grunnlag. Lurer på om det ble anmeldt som diskriminering?

Espen Forsberg

05.09.2016 kl.10:38

Det er klart at man kan ikke nekte kunder på grunn av religion, hudfarge osv. Men det er frisørens rett å klippe hvem hun selv ønsker.

Jeg synes det reiser seg noen interessante spørsmål rundt dette. Hvor langt skal det norske samfunn strekke seg, for at andre skal tilpasse seg? Hva om nå denne muslimske kvinnen, ber frisørens mannlige kunder forlate butikken, fordi dem ikke må se hennes hår?

En annen side ved denne saken, er at Hodne er en profilert dame. Bryne er en mindre by, hvor alle kjenner alle. Og det skal noe til at Bayan ikke kjente til Hodnes ofte uttalte meninger. Har Bayan oppsøkt Hodne kun for å provosere?

Mina Bai

05.09.2016 kl.11:12

Espen Forsberg: Jeg også har lurt på dette.

Richard

05.09.2016 kl.11:57

Likhet skal praktiseres av den som leverer en tjeneste. Heldigvis kan jeg som kunde velge hvor og hvem jeg handler med (selv om enkelte ikke vil at det skal være slik).

Denne saken er dog betent grunnet måten avslaget ble gitt på, ikke så mye fordi en tildekket muhamedaner ønsker å provosere og være i media.

Man bør derfor lære folk hvordan man avslår noen uten å bryte loven eller komme på kanten med den. Mange bra forslag her inne, tålmodighet ligger i bunn av samtlige. Fortell om prisen, la vedkommende være i lokalet (om de ikke har burka på seg så klart), og sørg for at en eller flere menn er tilstede når vedkommende skal "farge" dette håret som ikke skal synes.

Ha det heller gøy med forbudene til denne religionen, latterligjør istedenfor å være bastant. Kommenter "hvordan vil du takle å få farget håret når det finnes menn i lokalet?" istedenfor å la muhamedaneren føre samtalen dit de vil - altså for å provosere.

Jeg er så glad jeg som kunde kan snu i døren når jeg ser en hijab, burka eller lignende. Men synes det er synd at disse mørketidens herrer ikke må gå med noe lignende. Kanskje de burde dekket til hår og bart, så ikke deres kvinner blir distrahert... eller ørene, slik at de må skjule ørene for alle andre. Det hadde vært mer rettferdig og litt gøy!

Per Nilsen

05.09.2016 kl.12:23

Jaha, hva skjedde med `kunden har alltid rett`, kanskje det ikke gjaldt i dette tilfellet. Akkurat slike ting som skaper hat og ulikhet i dagens samfunn. Det handler om å akseptere og ha gode holdninger, butikken din skulle ha gått foran som et godt eksempel. Håper du taper flere kunder på dette, sånn skal vi ikke ha det i Norge. Du burde sendt sendt henne en unnskyldning, og bedt henne på en gratis klipp, men det spørs om du blir kvitt angsten da. Og by the way, hun hadde jo tatt av seg hiijaben om hun hadde klipt seg hos deg =?

Ha en fin dag

Tvedt.blogg.no

05.09.2016 kl.12:24

Lurer på hvorfor kommentarer om norge, saudiarabia og toleranse aldri blir "godkjent" og lagt ut her hos nettavisens bloggere...

baron Erik Ribsskog

05.09.2016 kl.13:00

Muslimene bruker negerne som noe slags brekkjern mot oss hvite. Er dette vendetta eller er det sharia, lurer jeg. Dette blir som terrorisme mot Norge, mener jeg.

Ståle

05.09.2016 kl.15:33

Mina: Tusen takk for svar.

Det ble ingen anmeldelse av saken jeg skrev om over. Men det som skuffer mer er hvor var alle barrikade-stormerne som er så raskt ute med rasismekortene sine mot Merete Hodne nå?

Hvor var fordømmelsen av religiøse som ikke tåler å se et kors på TV-sporten(!)

Det jeg tror er at mange av disse barrikade stormerne er ikke muslimer. De er etnisk norske anti-rasister som ivrer så sterkt etter å være flinkest i "anti rasisme klassen" at de uforvarende latterliggjør sekulære muslimer. For de tåler selvsagt helt utmerket å se et kors eller 3 både på TV og ellers rundt seg.

Og så henger selvsagt de konservative, nedbrytende Islamske kreftene seg på, og bruker de etnisk norske antirasistene som sine nyttige idioter.

Erik

05.09.2016 kl.15:54

Islam er først og fremst en totalitær ideologi , og sist men aller minst - litt religion. Det er fakta fra trilogien som utgjør Islam, og som er oppsummert med tall av flere, bare å Google og motbevise for den som ønsker...

Fredrik

05.09.2016 kl.16:51

Muslimer som kommer/er i Norge vil ikke være en del av det norske samfunnet. Det er hele tiden nordmenn som skal tilpasse seg - det blir feil.

Opp gjennom årene har muslimer krevd det ene og det andre. Tegning av griser må bort fra sykehus, krever egne gravsteder, krever egne eldresenter, krever egen adskilte svømmeundervisning gutt/jente, krever mer islam-undervisning i skolene, krever halal kjøtt, krever egne dusjer muslimer/kristne osv. Husker ikke alt hva de krever. Hva blir det neste - egne frisører ?

Det er 40 prosent muslim/ kvinner som ikke er i jobb. Er det ikke påtide for dem å starte opp et eller annet?

Farlig Utvikling

05.09.2016 kl.17:09

Dette minner mer og mer om tyskland og propagandaen den gang mot jøder, hvor de ble nektet adgang og utvist fra butikker osv... er det dit vi skal tilbake til? har vi ikke lært av historien vår? på samme måte som jøder ble tillagt skyld for alt som gikk galt har nå muslimer fått denne rollen i media, og mange norske folk (bevis fra kommentarfelt og frisøren) er som en gjeng sauer og spiser propagandaen opp uten å tenke selv! Skummel og farlig utvikling.

Ei jente som er religiøs og velger å kle seg beskjedent og dekke håret er ikke undertrykt i religionen, men av mennesker som denne frisøren og dere andre anti-islamere i kommentarfeltet. Dere er undertrykkere, på samme måte som mørkhudede ble undertrykt, homofile, jøder osv..

Vi lever i et fritt land hvor i følge grunnloven har religionsfrihet, da er jo dere ikke bare anti-islam, men anti-norge... snakk om hykleri!

vest

05.09.2016 kl.18:32

Til Farlig utvikling.

Syns din analyse er en total skivebom.

Hijab er ett kvinneundertrykkende,religiøst plagg som er påtvunget kvinnen av den muslimske mannen/miljøet

og kan selvfølgelig ikke sammenlignes kors etc.

05.09.2016 kl.19:58

Kan dette ansees som en ytring mot en totalitær og undertrykkende religion, fra frisørene side? I så fall er frisøren beskyttet av paragraf 100 i Norges Lover.

Tom Egeland(pseudonym)

05.09.2016 kl.22:05

At det sitter en eller annnen hvemsomhelst, det være seg facebook eller hva faen annet er forsmedelig. Det er til å eksplodere i sinne av hadde det ikke vært for at jeg må konsentrer meg om hvordan endre ip-adressen min. Faen svarte satan helvete.

Har jeg facebook, nei. Hvorfor ikke? Fordi jeg hadde blitt pælma ut lett som bare faen fordi jeg takler ikke at disse svina skal bestemme hva jeg har på hjertet og ikke. Faen svarte satan helvete... Fuck facebook, fuck dagbladet, fuck VG og samtlige av alle dere andre ytringsmotstandere. Må dere få kreft i munnhulen og dø som nettavisen fort som faen. Helvete svarte satan helvete, korrupte jævla skitne svin av noen kneblere som skulle vært avliva for lenge siden.

Brenn i helvete, SAMTLIGE!

ove

05.09.2016 kl.23:09

Merete Hodne driter seg loddrett ut. Ferdig.

GH

06.09.2016 kl.00:16

Saken er vel ikke at hun ikke ville klippe denne damen, men at hun ikke ville trekke for gardiner og stenge sjappa for andre når hun behandler kunder? Dvs ingen særbehandling utover det vanlige kunder får. Og der er hun i sin fulle rett. Aksepterer man ikke å bli behandlet som alle andre (med åpne vindu og andre ventende kunder i lokalet så er jeg enig i at man bør reise til et annet sted, eller helt hjem....

J.C.K.

06.09.2016 kl.04:05

Til Farlig Utvikling

Koranens bok 24, vers 31 forteller om hvordan muslimske kvinner skal dekke seg til (og her er man ikke sikker på om dette gjaldt bare Muhammads koner eller alle kvinner, så for sikkerhets skyld har de tatt alle kvinner). Imidlertid tilskrives ikke disse heldekkende plaggene noen religiøs betydning. Koranen sier svart på hvitt at dette har med "kjønnslig begjær" å gjøre. En kvinne må dekke seg til for alle andre menn enn de som tilhører hennes egen familie for å ikke vekke "kjønnslig begjær" hos andre menn. Hennes plass er nemlig hos sin mann, udekket og usett av andre menn. Det står riktignok ikke der, men man kan jo lese mellom linjene at denne usynligheten gjør det lettere å holde henne nede. Så hvis du tror at en kvinne trer på seg hijab, eller burka eller niqab for den saks skyld, fordi hun respekterer religionen, så tar du feil.

J.C.K.

06.09.2016 kl.04:09

Jeg skrev I kommentaren over "...udekket og usett av andre menn". Det skulle selvsagt være "...usett og ubegjært av andre menn".

A.E.R

06.09.2016 kl.07:36

Du har vel kanskje ikke fått med deg at frisør Hodne har fått sjikanerende telefoner og alvorlige trusler mot seg og sin familie heller, fra de som dyrker og støtter ideologien ideologien islam? Og du har vel heller ikke fått med deg at hun som har konvertert til denne ideologien også er frisør? Og at hun diskriminerer etniske norske jenter/damer i forhold til innvandrerkvinner? Hun gir nemlig halv pris om man ikke er etnisk norsk? Hun er også en konkurrent til den frisøren hun henger ut. Tror ikke du har fått med deg noe av dette Mina Bai, for da hadde du vel lagd en stor blogg om dette temaet også? Eller har det gått meg hus forbi??

Erik

06.09.2016 kl.08:40

Her er en god fremvisning på ca30min laget av Bill Warner. Dette er fakta som viser hva Islam er;

https://youtu.be/Tw9lpvjfhVk

Det betyr at det er ganske mye en muslim skal ta avstand fra innen Islam før vedkommende kan påstå at man bekjenner seg kun til en gudstro. Dette er en totalitær ideologi der de bokstavtro/ilsamistene/salafistene - eller hva man velger å kalle de - alltid vil vinne makten over tid, fordi Islam støtter dem, og tekstene er "uforanderlige og perfekte". Islam kan ikke reformeres uten å bryte med dette.

De fleste motstandere av Islam ser dette, og 1400år med beviser og praksis viser at det er slik Islam fungerer over tid.

Jon Faller

06.09.2016 kl.09:34

At Norge har noe så tilbakestående som en lov mot "blasfemi" - som i seg selv er helt absurd (som om det fins noe som er "hellig") i en sekulær stat som bygger på rasjonell tenkning og etikk, er jo virkelig ikke denne frisørens feil!

Å trekke noen for retten for å ha "krenket" noens kunnskapsløse dumskap hos de som lider av primitive tilbakestående religiøse vrangforestillinger i 2016 er ganske flaut, rett og slett.

Nils Petter Mikkelsen

06.09.2016 kl.09:38

En interessant kommentar er : "Hva hadde skjedd hvis en Norsk homofil hadde gått inn i en Moske?"

Men - frisøren er i sin fulle rett, Norge er ennå et fritt land. Hun kan ikke nekte hverken muslimen Mina Bai eller den hijabkledte å gå forbi på gaten, men hun kan si at deg vil jeg ikke ha som kunde. Jeg syns at våre gjester som bruker mye av sin tid, eller har det som lønnet arbeid, å kritisere vårt land, kan rette penn og oppmerksomhet mot de land som virkelig driver diskriminering, utøver 'lovlig' vold mot sine innbyggere. Straks de har kommet i 'trygghet'i Norge og fått sin første sjekk fra NAV er de igang med å 'forbedre' her i landet. Jeg er forøvrig enig med de som mener at angrepet på frisørsalongen var planlagt.

Jon Faller

06.09.2016 kl.10:20

Ellers: Hvis du har en religion som gjør deg så sårbar at du får vondt i fornærmetknappen din pga et skaut eller noen tegninger - så er det ikke tegningene det er noe galt med, for å si det forsiktig.

Mikkel Barte

06.09.2016 kl.20:59

Mina: Hvordan kan du påstå at det er FEIL og MOTSETNINGER i Qu'ran? De forskjellige surene ble unektelig åpenbart til forskjellige tider, og de siste åpenbaringene overstyrer de eldre åpenbaringene.

Å si noe annet er rett og slett en hån mot Islam, mot profeten (pbuh) og mot Allahs ord som ER Qu'ran!

Da kan du ikke kritisere MH for å være islam fiendtlig om du selv ser så stygt på Islam!

Otto

07.09.2016 kl.09:14

Getanimal: Det er ikke noe muffens med navnet Malika Bayan. Hun er fra Rogaland og har skiftet navn på redelig vis. Etternavnet ved at hun var gift med en afghansk mann i perioden 2013-2015. Skiftet også fornavn i den perioden. I forbindelse med konvertering til islam får vi tro.

trond

10.09.2016 kl.11:06

Hvorfor ikke bare henge opp bilder av en gris på veggen, eventuelt hatt en hund. Muslimer som Malika ville ikke gått her og krevd at andre menn skulle ut, dersom hun tålererte bildet og eventuelt hunden.

Også syntes jeg noen skal sjekke ut denne Malika Bayan. de opplysningene som har dukket opp i kommentarfeltet får meg til å tro at denne Malika faktisk er en større diskriminerende vesen selv, enn Holte. Hvis det er rett det jeg har lest, så burde Malika selv ha blitt etterforsket. dessuten kommer det fram ting som gjør at det virker som dette var oppkontruert fra Malika sin side. Lurer på også hvorfor en frisør (Malika) skal oppsøke en annen frisør salong!!!

Andrè

10.09.2016 kl.17:15

Er dette noe bedre da???Hadde det vært en Norsk så hadde det vel vært slåen på døra med en gang.... http://www.moss-avis.no/nyheter/okonomi-og-naringsliv/moss/tilbyr-rabatt-pa-harklipp-for-innvandrere/s/5-67-239960

ForNoeTull

12.09.2016 kl.12:43

Man må kunne nekte mennesker adgang på grunn av deres religion. Hos meg er det ingen adgang hvis du er religiøs. Slik jeg ser det, må man være psykisk ustabil for å klare å være religiøs. Og jeg vil ikke ha psykisk ustabile mennesker hos meg. Så enkelt er det, jeg bryr meg ikke om hva du tilber, hvis du tilber noe så er det rett ut og du kommer aldri inn igjen. Man må ha lov til å ta vare på seg selv og sitt og man kan ikke tvinge folk til å utsette seg for risiko.

Skriv en ny kommentar

hits