hits

Tid til ta et oppgjr med fordommene vre

 

Fin garden - Kashan, Iran
Licensed from: parys / yayimages.com

Nr sykdommen min tillater det holder jeg litt kontakt med my people gjennom en jobb som tolk. Siden jeg selv er frstegenerasjonsinnvandrer betrakter jeg innvandrere som mitt folk. Nordmenn er rause nok til kalle meg norsk-iransk, hvilket er en hedersbetegnelse. Noen vil i sin vennlighet oppgradere meg til nordmann, men hedersbetegnelsen norsk-iraner er mer reel og riktig i min mening.

I Teheran bodde det et par gater nedenfor oss en tysker. Han hadde bodd 30 r i Iran og snakket perfekt persisk. Allikevel kalte vi ham tyskeren p hjrnet, og det var kanskje det som var sjarmen ved ham, han var frstegenerasjonsinnvandrer og for oss eksotisk.

Sist jeg hadde et oppdrag som tolk gjaldt det en eldre afghansk mann. (Jeg har taushetsplikt og nevner mtet overfladisk.) Han gikk i kjortel og p hodet hadde han en afghansk lue. Jeg var en smule fordomsfull og tenkte Taliban. Men s rakk han hnden frem og hndhilste. Grepet var solid og ekteflt, ved avskjeden gjorde han det samme. Han hndhilste p eget initiativ ogs p den unge, hyggelige saksbehandleren. Mellom samtalene fortalte han at han hadde vrt p fredagsbnn i Oslo.

I sitatfeltet her p bloggen siterer folk ofte koranvers og hadither. De konkluderer gjerne med at muslimer tolker og praktiserer dem som fundamentalistiske lresetninger. Men sannheten er at islam er skreddersm. Du finner knapt to muslimer som mener det samme om samme sak. Shahram Shayghani, psykiater/psykoanalytiker, leder for Senter for sekularisering (SSI) hadde nylig et svrt interessant poeng i Nettavisens gjestblogg, som jeg siterer:

Religion bestr av et sett med ideer, tanker og fantasier som blir internalisert i personen (psyken) og deretter aktualisert i den mten en tenker og tolker situasjoner p. Det vil si, idet en tror p en religion, fr religionen alltid en personlig signatur. Den religise troen kan selvsagt forandre personligheten, men det omvendte er mer gjeldende. Personligheten former og farger mten den religise troen blir uttrykt p. Derfor er de fleste muslimer verden over hverken voldelige eller fundamentalister. Deres personlige forming av religionen islam blir rett og slett uforenlig med for eksempel bruke vold, selv om at det finnes krigsvers i Koranen.

N vil jeg overhodet ikke bagatellisere de utfordringer en religion som islam str overfor. Veien er lang. Men jeg vil oppfordre folk til heller se menneskene enn religionen (hva det enn er), mennesker skreddersyr religionen og menneskeliggjr den, de oppdaterer den og tilpasser den tiden og vilkrene de lever under. En muslim er mye mer enn islam.

God helg!

 

 

5 kommentarer

Lykke til med f flertallet her til se muslimer som individer :-)

Martin: takk takk : )

God helg til deg ogs!

:-)

Bak hver eneste muslim str koranen naglefast og blafrer med sine blad hvor pbudet om straffe og utslette de "Vantro" er det dystre,reelle og ddelige budskap til all verden fra alle som er plagt flge budskapet!

Sissel Helen Gristad Paulsen

Sissel Helen Gristad Paulsen

Som tidligere innbygger i Walvis Bay i Namibia,s har jeg ingen innbygget rasisme mot personer av en helt annen herkomst eller hudfarge.Jeg bodde der med min frste mann,OG vi ventet et barn,min mann var dansk og jeg var norsk,og Jeg fikk vr datter p 23 rsdagen min ved keisersnitt,allt gikk bare s supert.Jeg er heilnorsk,og stolt av det.Vi bodde i Walvis Bay som betyr Hvalfiskebukten.Vi begge stortrivdes der nede.Ingen rasisme s jeg der nede,ei heller ikke skjult rasisme.Har aldri hatt det s flott i mitt liv,aldri noensinne.

Skriv en ny kommentar