Mer enn en bunke muslimer

 

Colourful Multicultural Figures Licensed from: harveysart / yayimages.com

 

På et møte om radikalisering på statsministerens kontor forrige torsdag, var en rekke islamske organisasjoner tilstede. Jeg tror LIM var den eneste organisasjonen som ikke hadde en religiøs agenda, og jeg følte en enorm tilstedeværelse av religion i rommet.

Jeg skal ikke bagatellisere den jobben de islamske organisasjonene har gjort for å avradikalisere ungdom. Deres sivile dugnad er en av årsakene til at det idag bare reiser en håndfull fremmedkrigere fra Norge til Syria, men utviklingen fremover bekymrer meg.


En god del innvandrerungdom er ikke-religiøs. Som annen ungdom søker de fellesskap og tilhørighet. På den annen side står overivrige muslimer med religiøs agenda og grupperer dem etter religiøsitet.

Jeg har respekt for religiøsitet, men jeg er på ingen måte enig i at den «edle» hensikt «avradikalisering» forsvarer at innvandrerungdom skal eksponeres så sterkt for religiøs propaganda. Slik «avradikalisering» virker mer som misjonering, som Cemal Knudsen Yucell tidligere skrev i et blogginnlegg her i Nettavisen.


Innvandrerungdom søker som all annen ungdom identitet, men religiøs overeksponering gjør at de knytter sin identitet til religiøs tro. De blir mer muslimer enn noe annet. Ungdom er for allsidig og fargerik til å skulle begrenses av en overveiende religiøs mal. Det må gå an for et innvandrerbarn å slippe religiøs misjonering. I lengden er denne misjoneringen uheldig, den gir hverken rom for ettertanke, kritiske spørsmål eller tenkning.


Som innvandrer vet jeg av erfaring at det før eller senere oppstår en identitetskrise hvor spørsmålene om hvem man er og hvor man hører til, dukker opp. Ikke er vi etnisk norsk, men Norge er vårt hjem og landet vi er født i. Rundt oss eksisterer det en verden av individuell frihet og sekulære verdier, hjemme er man ofte bundet av forelderens kultur og religion. Vi blir ofte fortalt at vi ikke er norsk. På skolen og gjennom «velmenende» religiøs eksponering blir vi igjen minnet om at vi mer enn noe annet, er muslimer.


Hvorfor er det så viktig å dytte religion på skoleungdom? De er sårbare og på søken etter identitet og tilhørighet. De er ikke svart-hvitt-representanter for en samfunnsgruppe, de er selvstendige og sammensatte mennesker. Underforstått blir de fortalt at de uten alternativer står overfor et valg mellom normal og radikalisert islam, og det er problematisk.


Problemstillingen minner meg om hva den indisk-engelske forfatteren Kenan Malik skriver om England på 80-tallet: Da ble religionen og moskeene dyttet på innvandrere for å «organisere» dem, og fremdeles sliter vi med ettervirkningene av dette.


Myndighetene grupperer oss i en eller annen komisk forlengelse av muslim; troende muslim, ikke-troende muslim, muslim light, muslimsk ateist, muslim ditt og muslim datt. Dessverre klorer vi oss selv fast til den religiøse identiteten. Vi nekter å la våre ungdommer slippe den enorme tilstedeværelsen av religion i livet. Med dette mener jeg ikke at foreldrene og barna deres må forkaste islam. Personlig tro må respekteres.


Men skal islam opprettholdes som et altomfattende element i livet vårt, må vi for Guds skyld forstå at dette kolliderer med et liv i et vestlig samfunn. Det resulterer i en identitetskrise som i bunn og grunn er usunn. Vi må ivareta ungdommenes sammensatte identitet, ikke redusere dem til en bunke muslimer.

28 kommentarer

Legen

19.09.2016 kl.00:09

Hei Mina! Jeg syns det er utrolig hvor mye du skriver om islam og muslimer. Hver dag er det en eller annen sak du skriver om muslimer eller islam. Du og de andre bloggerne spesiellt fra iran skriver veldig mye om islam. I Iran er det veldig mye undertrykkelse av folket og jeg skjønner at det er veldig viktig for dere å skrive om det men i dagens Norge så må du som har fått plattform begynne å skjønne hva du skriver. Fordi du har absolutt ikke noe positivt å skrive om muslimer. Er det fordi du ikke kjenner noen eller snur du et blindt øye til dem. Jeg mener at jeg begynner å bli ganske lei av hvor mye negitivitet som faktisk du skriver og du gjør det for å bli akseptert av nordmenn. Jeg mener muslimer har masse positivt å bidra med uten å måtte skjule at de er muslimer. Norsk iranere er de første som går i kirken og de første som spiser gris og alt det bare for å bli sett på som norsk. Jeg tenker at du og dine jobber bare for at nordmenn skal bli mer trangsynte. Du er ikke stolt av den du er!

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:47

Legen: først må jeg se at du må lide av mindreverdighetskompleks for å introdusere deg som lege. Her er vi alle darwisher og likestilte. Kritikk er bra, og sånne som deg står i veien for fremskritt. dessverre har vi mange som deg. Folk som tar kritikk personlig. jeg er stolt av hvem er jeg og vil fortsette å skrive. Lev med det:-) og gjør noe for mindreverdighetskompleksene dine også.

Judas Iskariot

19.09.2016 kl.05:47

Hvorfor ikke kaste ut alle sammen? Disse folkene har ingen grunn til å være her. Disse har fått lov til å være her på feilaktig og falsk grunnlag. Vi har ikke behov for folk som har al taqiyya som en del av sin "kultur".

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:45

Judas Iskariot: Dine holdninger er forferdelige og rasistiske! Disse er legitime borgere av dette landet, jeg skrev klart og tydelig hvordan de kjemper for demokrati.

Ståle

19.09.2016 kl.08:34

Å kalle sammen representanter for islamske organisasjoner for å avradikalisere muslimsk ungdom vitner i bunn og grunn om en temmelig fordomsfull innstilling.

Tenk f.eks om statsministeren hadde kalt sammen kun ledere for den norske kirke, pinsebevegelsen, Jehovas Vitner, Smiths Venner, syvendedags adventistene, indremisjonen og ingen andre, for å avradikalisere etnisk norske ungdommer som stod i fare for å bli rekruttert av nynazistiske miljøer. Det skulle tatt seg ut...

Lederne i nevnte organisasjoner har nok også et ønske om å hindre unge å bli trukket inn i nynazistiske miljøer, for all del. Men gode hensikter holder ikke.

Temaet er alt for alvorlig til at vi finner det naturlig å overlate jobben til religiøse.

Denne politiske ærbødigheten ovenfor religiøse representanter fra en blant flere hundre religioner (som alle påstår at akkurat DE har rett gud) er helt ufattelig.

For øvrig belyser jo de to andre innlegge som hittil har kommet på en glimrende måte akkurat hva Mina mener...

Eva

19.09.2016 kl.10:20

Hva mener du Legen Mina skal skrive om?Vaskemiddel eller bakeoppskrifter! Følger man med Minas blogg er det kanskje fordi hun skriver utifra sitt ståsted som muslim,og hennes tanker om det.Synes hun er en forfriskende debattør som gir både ris og ros og det får du tåle,akkurat som vi alle andre.

Kjartsn

19.09.2016 kl.11:58

Først vil jeg si at en som Jar kommentert ditt innlegg bør oppsøke sitt nick. De fleste skjønner at du skriver for å ra oppgjør med radikalisme samt forklare at mange av de muslimer som kommer hit ikke ønsker at religion får stor plass i deres liv. Synes du ofte skriver godt. Selv er jeg motstander av omsljæring av jenter, arrangerte ekteskap, hijab, burks, niqab. Når kvinner ikke kan sitte sammen med menn i moské å be ser vi tydelig tegn på diskriminering. Av det jeg misliker, er slik diskriminering og undertrykkelse momentene de bør jobbe kraftig med.

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:08

Kjartsn: tusen takk.

KjetilT

19.09.2016 kl.13:18

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaada, det e' nå filler'n så bra at ungdomane blir fullt eksponert for religiøs misjonering, av di heile det norske samfunnet e' bygd på misjonsverksemd fra Santalmisjonen te' Indremisjonen. Og hadde det inkje vore for misjoneringa, så hadde inkje det norske samfunnet vore sånn så det e', det e' sikkert ôg, det. Og te' Bhude Scott seie eg berre Halleluja! Av di dei så klare seg best økonomisk e' dei så betala 10% av alt dei tene, samt 10% av heile formua, te' kyrkja. Då syt nemleg Herren for at det regna pengar øve' dei. Og det e' av di Han ønske' at det ska' bli ennå meir pengar te' misjonering og andre kyrkjeverksemder. Hugs å inkje ta renter, av di då vert Han arg. PS: Du gløymde å spør ette' personnummer. Då kan du sei Filler'n ôg!

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:07

KjetilT: jeg skjønte ikke noe av dette, vær snill og skriv tydeligere. takk.

pedo jesus

19.09.2016 kl.13:19

dere kan ikke gjøre noe dritt. Islam forblir som som det er ,dere mullah batta kristner terorister fasister, kose dere med muslimsk barne som e rslaktet av kristnwer fasister nasister pkristne pedofiler,

19.09.2016 kl.14:09

Hadde det ikke vær for muslimer så hadde det ikke vært noe matte, ingen bygninger, ingen mobil telefoner og ikke engang de klærne du har på deg!!! Ps. all maten!!!

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:06

Anonym: les litt bøker og informer deg, de fleste av dem var ikke religiøse, og sekulære.

19.09.2016 kl.14:20

Hei Mina! Jeg syns det er utrolig hvor mye du skriver om islam og muslimer. Hver dag er det en eller annen sak du skriver om muslimer eller islam. Du og de andre bloggerne spesiellt fra iran skriver veldig mye om islam. I Iran er det veldig mye undertrykkelse av folket og jeg skjønner at det er veldig viktig for dere å skrive om det men i dagens Norge så må du som har fått plattform begynne å skjønne hva du skriver. Fordi du har absolutt ikke noe positivt å skrive om muslimer. Er det fordi du ikke kjenner noen eller snur du et blindt øye til dem. Jeg mener at jeg begynner å bli ganske lei av hvor mye negitivitet som faktisk du skriver og du gjør det for å bli akseptert av nordmenn. Jeg mener muslimer har masse positivt å bidra med uten å måtte skjule at de er muslimer. Norsk iranere er de første som går i kirken og de første som spiser gris og alt det bare for å bli sett på som norsk. Jeg tenker at du og dine jobber bare for at nordmenn skal bli mer trangsynte. Du er ikke stolt av den du er!

Jeg så enig med dette som ble skrevet øverst.

Jeg er muslim selv. Jeg spiser ikke gris eller drikker alkohol. Min religion sier at alkohol er forbudt pga. alle skadene den kan påføre. Jeg synes at det er herlig med religion. Jeg går ikke til muskeen hverdag (kun på eid) akkurat som kristne, noen drar til kirken 1 gang i året. Jeg skjønner ikke hva denne damen snakker om!!!

Jeg og familien min pleier å gjøre mye for eldre på dagsenteret/eldrehjemmet. Vi muslimer synes synd på nordmenn som blir kastet på eldrehjemmet. Jeg får en god følelse når jeg gjør noe for eldre. Det er kjempe trist å lese om eldre som må feire jula alene :(

Jeg håper ikke at jeg blir stemplet som en fæl person bare fordi jeg er MUSLIM og bryr meg om mennesker.

Det har blitt så skummelt nå for tiden at jeg ikke tør å si at jeg er muslim. Er det virkelig sånn vi muslimer fortjener å leve?

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:43

Anonym: Jeg har skrevet nettopp om hvordan vi ikke skal generalisere, LES gjerne mitt innlegg der jeg skrev at vi må gjøre noe med fordommene våre når det gjelder muslimer. Ellers så leser jeg mye om religion og kommer fra et religiøs diktatur! Dette betyr at jeg skal skrive om religion så mye jeg vil. Om du kan ikke takle kritikk, da må du ikke lese men ikke forvent at folk skal ties fordi du blir fornærmet, det er en dikatorisk tankegang. Kanskje du bør rette blikkene dine til ukultur bl. oss , og muslimsk terrorisme og hvordan vi har kommet hit vi har kommet i stedet å gå rasistisk etter iranere og kritikk.

Suveren

19.09.2016 kl.14:26

Alle asiater og afrikanere som ikke er sekulære, som ikke arbeider eller tilfører Europa nytte skal ikke være her. Adjø.

Karl

19.09.2016 kl.14:29

Kommentar til "Legen" overfor:

La meg gjette - du er en muslim og araber? Det er akkurat denne mentalitet som gjør at dere mislikes i Vesten. Dere bringer med dere en dysfunksjonell kultur, og nekter å integrere dere i vestlig kultur - selv om dere får "alt" gratis av oss - sosialstøtte, språkkurs, leilighet, klær, trygd, pensjon osv. (Muslimer/arabere fra Midtøsten og Nord-Afrika topper kriminalitetsstatistikken, og har den laveste sysselsettingen. Dere er i ferd med å ødelegge velferdssystemet i Vest-Europa.)

På toppen av det hele anklager du iranere for å være "onkel Tom", som ifølge SSB fungerer like godt som etniske nordmenn her i Norge (imotsetning til dere muslimske arabere). Hva med andre grupper som også respekterer vestlig kultur og fungerer godt her i Europa - som indere, vietnamesere, filipinere osv.? Er de også "onkel Tom"?

PS: Tviler på at du er en lege, men gjør deg bedre enn du egentlig er. Hva med "Naver"?

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:03

Karl: tusen takk for kommentar.

Suveren

19.09.2016 kl.14:56

"

19.09.2016 kl.14:09

Hadde det ikke vær for muslimer så hadde det ikke vært noe matte, ingen bygninger, ingen mobil telefoner og ikke engang de klærne du har på deg!!! Ps. all maten!!!"

Jeg antar at du ikke har lest meget mere enn koranen.

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:02

Suveren: Muslimer som var fremragende i matte, algebra osv var ikke religiøse og sekulære. En god del persere. Noe du må få med deg.

blandebatterier

19.09.2016 kl.15:47

Interessant !! :)

Suveren

19.09.2016 kl.15:51

Jeg har ikke lest koranen

Per Asbjørn

19.09.2016 kl.16:49

Religion er utgått på dato kardemomme loven er bra og leve etter

Mina Bai

21.09.2016 kl.15:01

Per Asbjørn: ikke uenig- bra å være snill og god.: )

"Legen" som ikke er lege er komplett idiot

19.09.2016 kl.17:16

Legen: Du må lese det Karl skriver til deg! Stiller meg bak hvert ord! Han setter deg skikkelig på plass med noen sannhetens ord her. Du snakker om trangsynte nordmenn, du mener helt sikkert at alle som kritiserer islam i noen form er trangsynte og vet du hva det beviser? At det er DU som er trangsynt og så absolutt ingen andre! Du må våkne opp og se hvorfor nordmenn kritiserer og ikke gjemme deg bak tullball, det er slikt tullball som fører til at nordmenn misliker muslimer. Den dagen dere forstår at dere kan gjøre noe selv er den dagen nordmenn vil få mer respekt for islam. Det nytter ikke sitte der å peke og stemple på alle som kritiserer, da blir den store taperen islam, i tillegg til deg da.. Du har tross alt valgt å bosette deg i et land som er kritisk til diverse og da må du finne deg i kritikk uten å bli hårsår. Den dagen muslimer blir mindre hårsåre for kritikk og slutter å kreve at nordmenn skal tilpasse seg de så vil islam få mye mer respekt, men først må islam og du tilpasse dere nordmenn, det er tross alt nordmenns land bygget av deres forfedre som dere har valgt å flytte til! Det går an å være litt ydmyk, den dagen dere skjønner det vil dere få respekt, men ikke før, ikke ett minutt før..

Kashif

21.09.2016 kl.19:15

Flott skrevet, er lei religionshysteriet selv! Mennesker med mislimsk bakgrunn må forstå at det er mer ved verdenen enn religionen de ble indoktrinert med i barndommen.

ACAB

21.09.2016 kl.21:18

send muslimsvina ut av landet. kneblende svin er dem alle som en. selv de moderate.

Olsen

22.09.2016 kl.01:12

Muslimer elsker profeten og mener han er det perfekte mennesket selv om han giftet seg med et barn og massemyrdet annerledes tenkende

Islam et en syk dødskult som preger muslimene i den grad at overalt de kommer blir samfunn ødelagt

Det finnes INGENTING positivt med islam!

Skriv en ny kommentar

hits