hits

Hijabnekt hos sykehjem

Et sykehjem i Stavanger nekter sine ansatte g med hijab. Jeg har ikke sans for diskriminering av mennesker. Det blir feil. Jeg kjenner et par flotte hijabi-damer som for meg er samme mennesker om de gr med hijab eller ikke. De er mine medsstre.

Men jeg synes at dette plagget, dette symbolet p kvinneundertrykkelse, dette verktyet for skamlegging av kvinnehr, begynner gli inn altfor lett og bli altfor vanlig. Det m utfordres fra teologisk, feministisk og politisk hold. Mange muslimske kvinner blir frt bak lyset nr de fr beskjed om at hijab er pbud i Islam. Frst og fremst er det muslimske kvinners oppgave kjempe imot denne mannsoppfinnelsen! I stedet pusher de det frem som et slags frigjringsobjekt, og det sprer seg som ild i trt gress.

Fr den islamske revolusjonen av 1979 i Iran eksisterte ikke fenomenet hijab. Jeg m gjenta meg selv: JA, tildekking av muslimske kvinner forekom i konservative religise miljer og var utbredt. Men tildekkingen ble kalt noe annet, ofte hadde den lokale navn. Hos oss kaltes det for Chador.

Hijab ble introdusert av ideologien islamisme. Det ble lansert som et uniform som forener muslimske kvinner av alle raser, nasjoner og etnisitet nr de dekker seg til p en bestemt mte.  P den mte skulle de gjre seg til et medlem av den store muslimske nasjonen Ummah, slik Islamisme dikterer. Mange muslimske kvinner vet ikke dette og gjr seg til nyttige idioter for islamismen, andre ganger lurer jeg p om de vet det, men gjr det for fremme islamismen. Det er nemlig ikke mulig unng se islamismens fremmarsj overalt i verden. Ved alminneliggjre dette plagget bidrar de bevisst eller ubevisst til sosial kontroll over muslimske kvinner, og til innfre res- og skamkultur i vesten.

Et annet og nytt fenomen er full face, at unge jenter kompenserer for at hijaben dekker til deres vakre hr, med bruke voldsom sminke, trutmunn og hye, falske yenvipper.

Ofte hevder de at hijaben ikke er et symbol p islamisme, men et uttrykk for religis konservatisme. Jeg er vokst opp med en religist konservativ kvinne som jeg elsket hyere enn min mormor. Hun dekket seg til for tilfredsstille Gud, for ikke gjre synd, og hun s like attraktiv ut som Mor Theresa.

Mange menn har betrodd meg hvor pirrende de finner hijabi dukkeansikt. Det pirrer dem s sterkt at det for noen har utviklet seg til en fetisj. De samme jentene som mener at hijab representerer en kamp mot skjnnhetspresset i Vesten, seksualiserer kvinner. Som feminist lurer jeg p hvordan dette kan fremstilles som en feministisk kamp? Vanlige kvinner som viser hret sitt og gr med allvrsjakker, er mer muslimsk enn disse jentene.

Hijab i Koranen er et paraply-begrep for det vre beskjeden. Ironisk nok gjr disse jentene alt for vre det motsatte. De bruker hijab for pirre menn; se meg, men ikke ta p!. De tirrer og tiltrekker seg menn like mye som de som lager trutmunn med Restylane i leppene og silikonpupper. Men hver gang hijab blir diskutert i media, trekker de frem et religist konservativt aspekt ved hijab. Det er misbruk av ordet hijab, hojb, haya, som betyr vre beskjeden.

De religist konservative brukte tildekking for ikke virke attraktiv og for unng synd, ikke for tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet som pirrer seksuelle fetisjer i menns fantasiverden.