hits

re og jomfrudom

Coffee and Sex
Licensed from: sdCrea / yayimages.com

Jeg har av mange grunner lenge nlt med skrive dette innlegget. Forrige gang jeg skrev om jomfrudommen ble jeg av et par sinte menn beskyldt for spre umoral, og jeg nsker ikke fremst som vulgr eller uforskammet. Jeg vil heller ikke generalisere og er lei av fremstillingen av muslimske jenter som undertrykte. I Norge ligger innvandrerjenter hyt p utdannelsesstatistikken. Og utdannelse og konomisk uavhengighet er det viktigste element i kvinnekampen. Utdannelse er organisert kunnskap. Og det er nettopp kunnskap dette innlegget i siste instans etterlyser.

En venninne av meg fortalte om sin datters venninne, en jente p 14-15 r fra en konservativ, religis muslimsk familie som har sex uten at familien vet om det. Og det er ikke snakk om naturlig sex for en jente p hennes alder; for bevare jomfrudommen ser hun ingen annen utvei enn praktisere en alternativ type sex.(analsex)

Det er en del som henne der ute, og det bekymrer meg. Fenomenet er utbredt i islamske samfunn la det jeg kommer fra. En nr slektning av meg som bor i Iran, sier at de fleste unge mennesker i Teheran i dag har sex, men for noen jenter er denne alternative type sex fremdeles mest akseptabelt.

Pkjenningen er stor for unge jenter, men ogs for unge gutter som brer ansvar for holde jenta rbar. Den emosjonelle nrheten blir ikke ivaretatt, kjrlighetsakten blir redusert til f ut seksuell frustrasjon. Dette er unge menneskers frste, spennende seksuelle opplevelse, og for en del kan det bli den form man forventer livet ut. Den type sex er hverken kjrlig eller givende for forelskede unge mennesker, det er eksperimentell sex for erfarne mennesker.

Etter en reise i Midtsten fortalte i 2013 den egyptisk-kanadiske aids/hiv-forskeren og aktivisten Shereen El Feki om fenomenet p Ted-talk. En marokkansk kvinne, Faiza, hadde fdt en snn, men skrt etterp av vre jomfru hvilket hun hadde medisinsk attest p. Faiza lot som at hun hadde hatt jomfru-fdsel mens i virkeligheten hadde hun hatt den type sex. Det Faiza ikke vet er at en liten prosent blir faktisk gravid av det.

Med naturlig sex risikerer en ugift jente mye. En del hevder vre jomfru for ikke  miste re. Noen opererer inn ny jomfrudom fordi det sosiale presset er for stort, de frykter for sitt liv og m beskytte seg mot resdrap eller offentlig gapestokk. Noen bestiller jomfrukapsler med rd farge p nettet, de er laget i Kina og lover gi tilbake tapt re. All denne ukulturen stammer fra tilbedelsen av jomfrudommen.

Denne ukulturen blir ikke parkert ved grensen nr man flytter til Vesten. Av frykt for tape sin religise eller kulturelle identitet blir foreldre ofte mer konservative i mte med vestlig kultur. De setter jentebarn som er fdt og oppvokst i vestlige samfunn hvor sex er akseptert, under enormt press for avst fra sex. I mte med det annet kjnn ser disse jentene ingen annen mulighet enn akseptere denne type sex

Mitt poeng er ikke at ungdom for enhver pris skal ha sex, selvflgelig er det lov velge det bort. Men problemet er at en del jenter p hjemmebane later som om de er dukker uten flelser og behov. De lever et dobbeltliv under konstant frykt for bli oppdaget. Ofte kjenner ikke disse jentene til farene for aids-smitte knyttet til den type aktivitet. Sjansen for f Aids av den type aktivitet er mye strre enn vanlig sex. Ofte bruker de ikke kondom, og som ung og usikker kan det vre vanskelig vite om dette er noe de virkelig vil. Uklare grenser gir rom for misbruk. Men de har ingen snakke pent med, ei heller mulighet til la naturen g sin vante gang.

I Midtsten krever dagens unge jenter strre rettigheter, internettkampanjer har vrt banebrytende og tabuene brytes. Det er trist hre at her i Norge gr en del jenter til private leger for sjekke om det kan synes p dem om at de har hatt den type sex fr ekteskapet. Det er trist hre om unge jenter som desperat sker en imam for bringe p det rene om den type aktivitet er halal (tillatt).

Konservative religise miljer, uansett religion, vil aldri tillate sex utenfor ekteskapet. Men de kan heller ikke fjerne grunnleggende behov for nrhet og seksuell erfaring hos ungdom. Frigjringen vil ikke skje gjennom de geistlige, men gjennom opplyste foreldre. Om man skal lytte til de geistlige fr man repetert samme gamle lekse som for 100 r siden. Men det finnes borgere som ikke bryr seg om de geistlige og prver kombinere et moderne liv med religion. Det finnes for eksempel ikke mange bokstavtro imamer som ikke aksepterer polygami. Men det finnes svrt mange muslimske kvinner som er imot polygami.

anse en jente som har hatt sex som B-vare, en ingen vil gifte seg med, tilhrer historiens skraphaug. Selv i Midtsten er frigjringen i gang og en del innvandrerfamilier ogs her til lands har vrt med denne blgen. Selv om man ikke blir lykkelig av sex alene, kan man heller ikke sykeliggjre og pervertere unge menneskers naturlige drifter. Ungdom m beskyttes og ukulturen m mtes med penhet og kunnskap.