Ære og jomfrudom

Coffee and Sex
Licensed from: sdCrea / yayimages.com

Jeg har av mange grunner lenge nølt med å skrive dette innlegget. Forrige gang jeg skrev om jomfrudommen ble jeg av et par sinte menn beskyldt for å spre umoral, og jeg ønsker ikke å fremstå som vulgær eller uforskammet. Jeg vil heller ikke generalisere og er lei av fremstillingen av muslimske jenter som undertrykte. I Norge ligger innvandrerjenter høyt på utdannelsesstatistikken. Og utdannelse og økonomisk uavhengighet er det viktigste element i kvinnekampen. Utdannelse er organisert kunnskap. Og det er nettopp kunnskap dette innlegget i siste instans etterlyser.

En venninne av meg fortalte om sin datters venninne, en jente på 14-15 år fra en konservativ, religiøs muslimsk familie som har sex uten at familien vet om det. Og det er ikke snakk om naturlig sex for en jente på hennes alder; for å bevare jomfrudommen ser hun ingen annen utvei enn å praktisere en alternativ type sex.(analsex)

Det er en del som henne der ute, og det bekymrer meg. Fenomenet er utbredt i islamske samfunn à la det jeg kommer fra. En nær slektning av meg som bor i Iran, sier at de fleste unge mennesker i Teheran i dag har sex, men for noen jenter er denne alternative type sex fremdeles mest akseptabelt.

Påkjenningen er stor for unge jenter, men også for unge gutter som bærer ansvar for å holde jenta ærbar. Den emosjonelle nærheten blir ikke ivaretatt, kjærlighetsakten blir redusert til å få ut seksuell frustrasjon. Dette er unge menneskers første, spennende seksuelle opplevelse, og for en del kan det bli den form man forventer livet ut. Den type sex er hverken kjærlig eller givende for forelskede unge mennesker, det er eksperimentell sex for erfarne mennesker.

Etter en reise i Midtøsten fortalte i 2013 den egyptisk-kanadiske aids/hiv-forskeren og aktivisten Shereen El Feki om fenomenet på Ted-talk. En marokkansk kvinne, Faiza, hadde født en sønn, men skrøt etterpå av å være jomfru hvilket hun hadde medisinsk attest på. Faiza lot som at hun hadde hatt «jomfru-fødsel» mens i virkeligheten hadde hun hatt den type sex. Det Faiza ikke vet er at en liten prosent blir faktisk gravid av det.

Med naturlig sex risikerer en ugift jente mye. En del hevder å være jomfru for ikke å miste ære. Noen opererer inn ny jomfrudom fordi det sosiale presset er for stort, de frykter for sitt liv og må beskytte seg mot æresdrap eller offentlig gapestokk. Noen bestiller jomfrukapsler med rød farge på nettet, de er laget i Kina og lover å gi tilbake tapt ære. All denne ukulturen stammer fra «tilbedelsen av jomfrudommen».

Denne ukulturen blir ikke parkert ved grensen når man flytter til Vesten. Av frykt for å tape sin religiøse eller kulturelle identitet blir foreldre ofte mer konservative i møte med vestlig kultur. De setter jentebarn som er født og oppvokst i vestlige samfunn hvor sex er akseptert, under enormt press for å avstå fra sex. I møte med det annet kjønn ser disse jentene ingen annen mulighet enn å akseptere denne type sex

Mitt poeng er ikke at ungdom for enhver pris skal ha sex, selvfølgelig er det lov å velge det bort. Men problemet er at en del jenter på hjemmebane later som om de er dukker uten følelser og behov. De lever et dobbeltliv under konstant frykt for å bli oppdaget. Ofte kjenner ikke disse jentene til farene for aids-smitte knyttet til den type aktivitet. Sjansen for å få Aids av den type aktivitet er mye større enn vanlig sex. Ofte bruker de ikke kondom, og som ung og usikker kan det være vanskelig å vite om dette er noe de virkelig vil. Uklare grenser gir rom for misbruk. Men de har ingen å snakke åpent med, ei heller mulighet til å la naturen gå sin vante gang.

I Midtøsten krever dagens unge jenter større rettigheter, internettkampanjer har vært banebrytende og tabuene brytes. Det er trist å høre at her i Norge går en del jenter til private leger for å sjekke om det kan synes på dem om at de har hatt den type sex før ekteskapet. Det er trist å høre om unge jenter som desperat søker en imam for å bringe på det rene om den type aktivitet er halal (tillatt).

Konservative religiøse miljøer, uansett religion, vil aldri tillate sex utenfor ekteskapet. Men de kan heller ikke fjerne grunnleggende behov for nærhet og seksuell erfaring hos ungdom. Frigjøringen vil ikke skje gjennom de geistlige, men gjennom opplyste foreldre. Om man skal lytte til de geistlige får man repetert samme gamle lekse som for 100 år siden. Men det finnes borgere som ikke bryr seg om de geistlige og prøver å kombinere et moderne liv med religion. Det finnes for eksempel ikke mange bokstavtro imamer som ikke aksepterer polygami. Men det finnes svært mange muslimske kvinner som er imot polygami.

Å anse en jente som har hatt sex som B-vare, en ingen vil gifte seg med, tilhører historiens skraphaug. Selv i Midtøsten er frigjøringen i gang og en del innvandrerfamilier også her til lands har vært med denne bølgen. Selv om man ikke blir lykkelig av sex alene, kan man heller ikke sykeliggjøre og pervertere unge menneskers naturlige drifter. Ungdom må beskyttes og ukulturen må møtes med åpenhet og kunnskap.

hits