hits

Niqab versus KKK-hette

style="margin: 0px; color: rgb(75, 79, 86); font-size: 12pt;">Dette utsagnet provoserer meg innmari mye, siden jeg selv kommer fra en slik kultur og er godt kjent med symbolikken og kulturen bak slike plagg. Niqab er et svart telt som faktisk visker ut en kvinne,  det er bare ynene som skal synes. Dette plagget fremmes av den svrt konservative retningen i Islam som heter Wahabisme og har sitt opphav i Saudi Arabia.

I gr ble det kjent at Islamsk rd Norge har ansatt Leyla Hasic for utfre rdets kommunikasjonsarbeid. Nyheten fikk det til koke p sosiale medier. Leyla Hasic gr med det heldekkende plagget Niqab som maskerer ansiktet hennes.

 

Jeg har ingenting imot personen Leyla Hasic, tvert imot synes jeg at hun br vite at protesten ikke gjelder henne som person, men selve plagget og det symbolet hun representerer. Hun er et medmenneske som alle andre.

 

En del nordmenn har som vanlig gtt til forsvar av dette valget fra Islamsk Rd.

De snakker om toleranse, og at vi m tolerere se folk som er annerledes enn oss.

 

Dette utsagnet provoserer meg innmari mye, siden jeg selv kommer fra en slik kultur og er godt kjent med symbolikken og kulturen bak slike plagg. Niqab er et svart telt som faktisk visker ut en kvinne,  det er bare ynene som skal synes. Dette plagget fremmes av den svrt konservative retningen i Islam som heter Wahabisme og har sitt opphav i Saudi Arabia.

 

Videre er plagget en yndling hos den voldelige jihadistiske gruppen ISIS. Gruppen har tidligere innfrt bruk av plagget med tvang i omrdene de okkuperte. Man kan se klipp fra muslimske kvinner som etter frigjring fra ISIS tar av seg dette tvangs-symbolet.

Plagget i seg selv er svrt kvinnediskriminerende, og signaliserer at en kvinne er en kilde til lyst og trbbel i kontakt med andre menn, som ergo m pakkes i en telt for ikke vekke seksuelle lyster.

 

Det er p tide at disse tolerante nordmenn pner yne for symbolikken og kulturen som ligger bak Niqab. De tror at ved at en kvinne fr lov til g i Niqab, er hun i samsvar med den individualistiske, frie europeiske nden og representerer en vakker annerledeshet, noe som er langt unna virkeligheten.

Dette er symbol p tvang som gr fri under mottoet fri vilje her i vesten av slike som Leyla Hasic og hennes tilhengere.


Jeg kan sprre her om jeg i samme nd, for eksempel, m respektere og rose en hvit mann som gr med KKK hette i et sideliggende sted i Afrika der folk er ikke klar over symbolikken til en KKK-hette? Det ene plagget er kjnnsdiskriminerende, det andre er rase diskriminerende. Det er plagget jeg snakker om her, ikke personen, som med viten eller uvitende gr med det. M jeg virkelig finne plagget interessant og vise til ham som brer det som den hvite nusselige mannen med en st hette? M jeg tolerere hans plagg og mene at han er annerledes og derfor m jeg finne verdi i hans annerledeshet og min penhet? Eller skal jeg konfrontere ham og de som er rundt ham ved gjre dem oppmerksomme p hva slags symbol han egentlig brer.

 

Det er p tide at vi tar mer serist p symbolikken og kulturen som disse, diverse, religise plaggene representerer, og ikke bli blindet av vr egen misforsttte toleranse.