Hijab, et mektig tøystykke

Dubai UAE Two women dressed in traditional abayas and hijabs black robes and scarves.
Licensed from: moodboard / yayimages.com

I et innlegg hos VG skriver Ap-politiker og skribent Fatima Almanea om et Europa som ikke viser respekt til hijabkledde kvinner, og stadig prøver å avkle dem.

Jeg blir overrasket over overdrivelsen hun gjør. Vi i Europa og i Norge har all verdens diskriminerings lov for å beskytte hijabkledde kvinner mot diskriminering. Slik bør det være i et demokratisk land. Hijabkledde jenter og kvinner er overalt, både i offentlighet og i media, på Coveret til magasinet Costume og på Tv-skjermen.  

 

Det er merkelig at hijab tilhengere har ikke fått med seg hvilken tvang ligger bak plagget de har valgt, og hvordan dette plagget med våpen og makt tvinges på hodene til mange millioner muslimske kvinner andre steder i verden. Hvorfor vet de ikke om at kvinner som ikke vil ha hijab dras skrikende inn i moralpolitibiler og får bot og bank?  Når et plagg får en slik makt og tvang bak seg, mister det sin verdi som plagg og går over til å bli et symbol. Det er dette symbolet som gjør at folk er skeptiske. Det er ikke uten grunn at islamister akkurat har valgt dette plagget som deres uniform.

 

Diskriminering av hijabkledde kvinner bør fordømmes, og fremmedfiendtlighet bør bekjempes. Men man kan heller ikke bagatellisere plagget til kun «et tøystykke», når det passer en. I samme innlegg leser man at dette tøystykke representerer også et verdisett for skribenten, et verdisett som i grunnen virker imot de vestlige verdier.

 

I Europa har man kjempet mot samme plagg, for retten til at kvinner skal kle av seg, og allikevel få respekt. Europeisk kultur likestiller menn og kvinners hud og hår, i motsetning til muslimsk kultur som fremdeles legger verdien av en kvinne på hva hun har på seg. Vi som kommer fra islamsk kultur er vokst opp med fraser om kvinner som "verdifull diamant" og "søtt godteri", innpakket og godt bevart.

 

Jeg tar avstand fra grums og menneskefiendtlig kritikk av hijabkledde kvinner. Min kritikk er verken rettet mot selve plagget som fargerik fashion eller mot kvinnen under. Det er kulturen hijaben representerer og reduksjonen av hijab til «kun et tøystykke på noens hode» jeg kritiserer. Hijab er ikke kun et tøystykke på noens hode og den har aldri vært det. For dem av oss som kommer fra land der hijabkulturen er majoritetskultur båret oppe av religiøse og kulturelle maktstrukturer, er hijab en uniformering av religiøs fromhet. Uten den skjer det at du ikke er ærbar, du ikke får respekt, du får ingen beilere, du blir utsatt for ryktespredning. I noen land dekker man seg ytterligere til for å beskytte seg mot seksuell trakassering. I mitt land sørger staten med bevæpnet moralpoliti for at hijab innføres på gatene.

 

At plagget bør kritiseres, bevises av at innvandrerkvinner og -jenter sitter i krisesentre og rømmer fra familiene sine her i Norge for å ha nektet hijab. Når vi i Oslo og i innvandrertette områder har jentebarn som bruker hijab for å få aksept i miljøet sitt, for å få venner, har vi et problem. Når hijaben i muslimske miljøer symboliserer at du ikke er påvirket av «dekadent», vestlig kultur og er mer ærbar og verdifull enn andre jenter, har vi et problem.

 

Hver gang vi gir en pris til en hijabkledd, har vi glemt en innvandrerjente som ikke vil ha hijab. Hver gang vi roser en med hijab, har vi tatt motet fra en som prøver å gå imot hijabpresset. Hva slags tøystykke kan ha så mye makt over en kvinne? 

 

Overalt i media møter vi kvinner som fremstiller all kritikk av hijab som «hat». Ja, det finnes hat og uvitenhet om hijab der ute som bør bekjempes. Men med hvilken rett taler de på vegne av alle hijabkledde kvinner der ute? 

 

Hijab kan være islamisme, mote, opprør mot kapitalisme, protest mot kommersialisering av kvinnekroppen, den kan representere tro og gudsfrykt, den kan også være en from uniform eller frykt for hvelvets ild. Uansett kan ikke hijaben generaliseres ned til «bare et plagg». Så enkelt er det ikke. Selv har jeg gjennom jobben som tolk merket hvor mye et lite skjerf på hodet til en eller annen afghansk kvinne betyr. Tar hun det av, har hun meldt seg ut av troen, ærbarheten og miljøet.

 

Man glemmer at muslimske kvinner har kjempet en lang og blodig kamp mot religiøse påbud om tildekking av hår og hud.

I sommer laget algeriske kvinner overskrifter i media ved å kreve å vise bar hud på strendene. En jente ble nylig arrestert i Saudi-Arabia for et lite uskyldig filmklipp der hun gikk med kort skjørt i en bakgate. Dette er en kamp vi kvinner fremdeles kjemper. La oss ikke glemme Qandeel Baloch fra Pakistan som i 2016 publiserte uskyldige, lettkledde bilder av seg selv på sosiale medier og ble «æres»drept for å ha spredd umoral. La oss ikke glemme den unge Katia Bengana fra Algerie, som i 1994 ble skutt av islamister for å nekte hijab og ble et symbol på opprør mot islamisme. Hvorfor vil ingen snakke om disse kvinnenes kamp?

 

Vi som taler deres sak er ikke for diskriminering og hat. Det er omvendt, det er vi som snakker om all urett som er begått på grunn av et mektig, symboltungt plagg. 

 

De som reduserer tildekkingskulturen til et fritt valgt skjuler seg bak vestlige verdier som individualisme og personlig frihet.

Men tildekkingskulturen springer ikke ut av et vakuum, den er ikke oppstått i samfunn som roser individualisme. Det er skapt av kulturell, religiøs kollektivisme. 

Det kulturelle og religiøse patriarkatet som ligger bak hijab kan ikke bagatelliseres og normaliseres bare fordi en velger et slikt symboltung plagg selv.

 

28 kommentarer

Judas Iscaroit

19.09.2017 kl.17:35

Hijab symboliserer den rasistiske, kvinneundertrykkende pedofile dødkulten islam.

Man kan ikke være selvstendig i en kult som er i basis betyr å underkaste seg presteskapet.

Olaus Trøgheim

19.09.2017 kl.17:47

Fantastisk godt skrevet. Noen ganger skulle jeg ønske feminister og venstresidens politikere kunne lese.

Thomas Olsen

19.09.2017 kl.19:06

Veldig bra...

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor feminister ikke støtter denne kampen...

Pål Bergquist

19.09.2017 kl.19:15

Kvinner med hijab, nicab og burka opplever jeg som islamister. Personer som bærer hakekors opplever jeg som nazister. Og begge deler er nedslående i våre dager.

Trond

19.09.2017 kl.19:22

Pål Bergquist, meget greit oppsummert,tommelen opp fra meg.

Ørnulf Wang-Sandaas

19.09.2017 kl.19:26

Som andre har sagt; bruk av hijab etc er vel egentlig en støtteerklæring til den ekstreme islam som representeres av IS et al? Den er altså mer et politisk enn religiøst uttrykk, og bør følgelig behandles tilsvarende. Verken KKKs hetter eller nazistenes hakekors er noe vi ønsker på våre gater. Hvorfor skal dette være annerledes? Islamistiske regimer står da ikke tilbake for nazistene ift brudd på menneskerettigheter? Derfor bør vi alle støtte de jentene og kvinnene som tør å gjøre opprør mot dette, og den støtten bør komme i lovs form.

Alf Gunnar Rugtveit

19.09.2017 kl.19:36

Islam er den nye nazismen, og MÅ stoppes før en ny holocaust

Amina

19.09.2017 kl.19:53

Hijab har vært og er i enkelte områder et virkemiddel til kvinneundertrykkelse. Likevel velger millioner av kvinner på verdensbasis å bruke en eller annen form for hijab valgfritt. De individuelle årsakene er mange, religiøse tolkninger, kultur, identitetsmarkør og som statement. Kvinneundertrykkelse bør behandles som en hver annen sykdom. For dem som lever med hijab som tvang, er hijaben kun et symptom på "sykdommen". Man må undersøke, kartlegge for å kunne få bukt med sykdommen. Om ikke, vil andre symptomer dukke opp så snart én forsvinner. Så ønsker du virkelig å jobbe mot kvinneundertrykkelse, bør vi begynne på andre enden av skalaen. Disse kvinnene har langt større utfordringer og trenger langt mer strukturell og helhetlig tenking enn dette.

Eva

19.09.2017 kl.20:22

Hvorfor får ikke venstre/sosialistsiden i Nord-Europa tilsendt artikler som dette? For om de det hadde fått, kanhende de hadde begynt å tenke. Bor selv utenfor en liten by, og kjører hver morgen forbi alle skoleelevene. Det er grusomt, det gjør vondt i foreldrehjertet mitt, når jeg ser alle disse småpikene fullstendig tildekket, uansett varmegrader og sol. Og jeg er livredd for at mine egne etterhvert skal bli tvunget til å dekke seg til, når islamistene og venstresiden har kommet langt nok og blitt sterke nok her. Allerede nå gjør skolene knefall for segregert svæmmeundervisning, dusjing med tøy på, mat, gudstjenester etc etc.... Hvor skal dette ende? Når dette nedverdigende, diskriminerende og mishandlende tøystykket blir enten påtvunget via fysisk makt, trusler el hjernevasking og det norske samfunnet godtar det, hva blir det neste?

Bjarne

19.09.2017 kl.20:53

Jeg tror det snart er på tide at folk flest, også muslimske kvinner med og uten hijab, begynner å ta inn over seg at for alle frie mennesker står hijab som symbol for noe av den mest ekstreme, menneskefientlige og barbariske kvinneundertrykkelse, diskriminering og frihetsberøvelse av kvinner og jenter som foregår i verden i dag. Det er dette symbolet vi reagerer mot, selv vi som mer enn gjerne ønsker mennesker med muslimsk bakgrunn velkommen til Norge. Dette har noe med frigjøring å gjøre. Vi som husker den store kvinnefrigjøringskampen på 1970-tallet, en frigjøringskamp som også var rettet mot datidens norske "mullaher", ser kampen mot hijab som en frigjøringskamp for muslimske kvinner og jenter. En kamp deres medsøstre i en rekke land, eksempelvis Afghanistan, Pakistan, Iran, Saudi-Arabia og andre, i dag utkjemper bokstavelig talt med livet som innsats. De fortjener vår støtte, en støtte som ikke minst deres norske medsøstre, eksempelvis Fatima Almanea, som nyter godt av den norske friheten, burde støtte opp om.

19.09.2017 kl.21:27

Ja det har vi vist i årets vis 😐hva gjør vi med det? ????

Arvid

19.09.2017 kl.22:08

Jeg har truffet mange bra mennesker som kan si at de er muslim, de er katolikk, de er ortodoks eller de er jøde men jeg har enda ikke truffet en muslim som er et bra menneske.

Henrik

19.09.2017 kl.22:24

Man er ikke "hijab-tilhenger" hvis man ikke vil forby folk å gå med hijab, like lite som man er nazi-tilhenger hvis man ikke vil nekte nynazister å gå i tog. Andre argumenter du har blir irrelevante når du foretar denne helt grunnleggende feilslutningen.

Lars Harald Øvstetun

19.09.2017 kl.22:55

Onkel svart

Det er ny rasisme, kultur måfå gå an

Spøkelsekladden får ikkje ta eigne val

Sciento-piss er forbudt i Tyskland

Mens Jotun-beis er blitt så moralsk

Refr:

Småtroll-doodle har du bart?

Har du bart som onkel svart?

Frep er sett på indeks

Korleis fan går det an?

Er det rett å bli styrt av T-T-T-T-Yran?

Og damer i halsbånd er god nok moral

Når A meiner B meiner alle jo fan

Refr

Når søta broder får problem med T-Yran

Går kjæra søster fram med moral

Raddis-grad er blitt hatprat

Og burka hjelper mot libido'n til far

Heidaa

19.09.2017 kl.23:17

Okei, så hvis jeg forstår deg rett, vil du at jenter som bruker hijab skal tenke på hvordan plagget håndheves i andre land?

Bare fordi du kommer fra et land hvor dette plagget er påtvunget folk, betyr ikke det at alle har samme forholdet til hijab. Har forresten ingen anelse om Irans historie. (jente, 18)

Å ja, jeg bruker hijab 24/7 pga egen fri vilje...!

Hva med sminke- hvis vi skal kjøre samme retorikk som deg, må vel jenter som sminker seg droppe det fordi noen sminker seg kun fordi det er "den sosiale koden" og ikke fordi de vil. Eller, kanskje droppe bikini, siden vi VET at etnisk norske jenter (også andre) ikke bruker bikini fordi de ikke har den såkalte "ideelle" kroppen.

Og da kan vi ta den helt ut- hva vil fri vilje si? Hører stadig klassekamerater synes sminke hver dag er slit, trening ork, spise overdrevent sunn mat er tullete... men likevel gjør de disse tingene fordi "omverdenen" krever det.

gulost

20.09.2017 kl.00:53

Ja hva hadde norge vært foruten vær varsom plakaten og inkompetente journalister med skylapper.

De har i likhet med andre statsmakter løpt fra sitt samfunnsansvar/oppdrag. Og sånn går no dagan, og ikke visste jeg at de var selve livet.

Jo

20.09.2017 kl.01:20

@Heidaa

Du sier du har ingen anelse om Irans historie.

Jeg kan anbefale deg å lese deg opp på nettop dette.

Den islamske revulusjon i 1979, Ayatollah Khomeini og hva han gjorde, alle kvinnene som tok til gatene for å protestere mot tvang av tildekning,

Hijab ble et plagg som symboliserte et politisk ståsted, og derfor kan det som Mina sier ikke tas som et "enkelt plagg"

Mina kommer med flere gode eksempler.

Du kan ta det med jenten som ble drept av islamister for å nekte å gå med hijab. Det finnes mange flere eksempler...

Når du har lest deg opp på dette kan du sikkert skrive et innlegg om dine tanker rundt.

Her i Norge står du fritt til å gå med det du vil, og det priser vi oss lykkelige for.

Det som skal sies er at ved å gå "frivillig" med hijab i Norge, fornærmer du ALLE de som blir tvunget til å gå med hijab verden rundt.

Jeg skal være litt uhøflig å spørre hvor gammel du var når du begynte å gå med hijab?

Bruker din mor hijab?

Bruker dine venner hijab?

Barn prøver å etterligne foreldre mest mulig, så hvis moren går med hijab vil ofte barn også gå med det av den grunn uten å vite hvorfor.

Vi hører stadig historier om jenter som ikke vil gå med hijab, men kan bli frosset ut av familen hvis de tar den av. Miste venner og miljøet rundt vil de også.

Du kan spørre flere av de 100.000 kvinnene som protesterte mot tvangsbruk av Hijab hvordan de følte det i 1979.

Du kan lese om de som har blitt drept fordi de ikke gikk med hijab.

Hijab har blitt et symbol for politisk islam og undertrykkelse av kvinnen.

Ved å bruke hijab viser du at du står for disse tingene.

Feminist

20.09.2017 kl.01:32

Mina Bay, jeg setter stor pris på dine innlegg " rett på sak". Jeg tilhører den gamle garde feminister, som alltid har dyrket frihet, selvstendighet, ansvarlig for eget liv. Jobbet med likestilling både privat og i yrkeslivet, altså praktisere det jeg står for Lært opp både mine sønner og døttre i likestilling og respekt. At så mange feminister ikke tør å være enig i å ta av Hijab, er også en gåte for meg. Jeg har fulgt med på nyheter i både inn og utland de siste 50-60 år. Derav kriger og konflikter i den muslimske/ arabiske verden. Jeg undret meg ofte over hvorfor menn og gutter alltid kastet stein, mens kvinner i Niqab, snek seg rundt hushjørnene og forsvant. I Norge har kvinner kjempet for likestilling de siste 200 år MINST. Engelske forskere har funnet at likestillingen går tilbake når andre religioner hvor kvinner undertrykkes kommer til demokratiske land. Det, er en bekymring verdig. Når niqabkledde kvinner på universitet, skylder på at forbud av niqab, fratar dem utdannelse, blir jeg en smule provosert. Hvis de tar av seg niqaben, kan de fritt studere hva de vil. Jeg har ikke tidligere kunnet se på mennesker rundt meg i norden, hvilken religion folk praktiserer. Idag blir jeg minnet om den muslimske verden, grunnet et klesplagg. I det offentlige rom, i svømmehaller, i alle typer helseinstitusjoner, jenter på barneskolen osv osv. ja overalt. Jeg savner virkelig at dere som bruker disse hodeplagg begynner å tenke på hva vestlige kvinner føler og tenker, og, respekter oss. Jeg har lang erfaring fra innvandrermiljø og det er ikke personene i seg selv som er plagsomt, men hvor lite respekt enkelte har for våre lover , regler og kultur. Mange nekter sine barn og bli "norsk"hvorfor?, Noen ganger er enkelte så krevende og "bortskjemt" at jeg blir flau på deres vegne. Det er ikke OK. Jeg er et raust menneske, men respekten for det norske samfunn må også praktiseres. La oss jobbe og leve sammen.

anonym"

20.09.2017 kl.03:34

I Norge bruker vi ikke muslimske hodeplagg.

Dere som er kommet til Norge, må følge norske kleskoder, dersom ikke, bør dere reise tilbake til deres hjemland.

Susanne

20.09.2017 kl.05:20

Personlig blir jeg kvalm når jeg ser småbarn med hijab, noen av dem så unge at de ikke engang er ute av bleiene. Jeg har også lest unge muslimske jenter som spør om det er sant at jenter som går uten hijab må henge etter håret i helvete. Det er ikke frivillig når man blir lært opp til å tro at hele sjelens frelse (og ære) ligger i et stykke tøy.

Et annet element er den uniformerte formen på en hijab, man skulle jo tro at så lenge håret var dekket var det uvesentlig, men den skal være utformet på en spesiell måte, som en uniform.

Slik some Sahfana M. Ali (37) fra Stavanger som fikk spesiallaget hijab til bunaden. Straks var halal hippie ute og påpekte at det var mange bunads hodeplagg som lignet hijaben. Det er sant, så hvorfor ikke velge en av dem? Hvorfor måtte hun ha sin uniformerte hijab på når det er et utvalg av hatter og skaut som er mer naturlig?

Så trekker man frem nonner. Rent utenom det faktum at mange nonne ordner ikke lenger dekker hodet, så er også dette en uniform. Drakten identifiserer klart hvilken orden vedkommende tilhører og nonne er noe man blir som voksen, etter et novisiat og er like relevant å trekke opp i debatten som sykepleieruniformer ol.

Annet såkalt motargument er: bestemoren min gikk med skaut. - Ja for det har sikkert ingenting å gjøre med hvor hun bodde, mote, sosial status, hva hun gjorde osv. Du ser veldig få kjerring skaut på gamle portretter. For de fleste var det nok mer snakk om å holde lukt og skitt ute av håret. Og når fabrikkjenta knøt på seg skautet om morgenen, var det ikke fordi hun var redd for å henge etter håret i helvete, men fordi hun var redd for å bli hengende etter håret i maskinene hun jobbet med.

Vest 11

20.09.2017 kl.07:14

Ser folk klager på venstresiden her😂

Noen av oss trodde kanskje at fartøyet Siem Pilots dager ved Libyas kyst snart var over, men den gang ei. Det settes nå nye rekorder i Middelhavet. En overvekt unge afrikanske menn plukkes opp ved Nord-Afrikas kyst og fraktes til velferden i Vesten. Regjeringen vår synes dette er en fornuftig politikk. Derfor erstattes Siem Pilot med nytt skip: Olympic Commander overtar stafettpinnen

Olympic Commander er valgt som nytt fartøy i Middelhavet. Siem Pilot har hatt denne rollen siden 2015. Sammen med redningsskøyta Peter Henry von Koss har Siem Pilot plukket opp over 60.000 personer i båter ved Libyas kyst og trafikkert dem over til Italia og Europa. Dette fortsetter, og vi får ingen forklaring på hvorfor vi skattebetalere skal finansiere ferjetrafikk av særlig unge afrikanske menn til Norge og Europa.

Dette snakker Listhaug lite om . Det er greitog bare flytte de til Europa og drite i andre får problemer.

Anne

20.09.2017 kl.09:14

Godt skrevet,dette må snakkes om.Jeg får vondt når jeg ser småjenter med hijab,mens gutter på samme alder springer rundt i shorts med vinden i håret. Det burde i det minste være forbud mot hijab på barneskolen.Jeg ser også i jobben min at mange sliter med mye håravfall ved hijab bruk.Siden jeg har mange med det problemet,ser jeg sammenhengen,Jeg har prøvd å si at det kan være en årsak.Men det vil de ikke høre på,derfor er det svært trist på flere måter.Men det kan også være en årsak til at mange velger å fortsette med hijab også.Synes det er trist at mange forsvarer hijab bruk,mange unge jenter trenger oss som støtte for å leve som frie personer,akkurat som gutter.

Arild Erland

20.09.2017 kl.11:18

Meget reflektert kommentar! Skulle ønske det var flere som deg.

Gabriela

20.09.2017 kl.12:53

Helt enig med deg Mina! Jeg var nylig i et iransk arrangert bryllup her i Norge og det var deilig og befriende og se hvordan kvinnene koste seg og danset og kledde seg slik de ville. Og det er det jeg lurer på som er vokst opp med konkurranseturn og alle de valgmulighetene jeg har som jente i Norge, at Hva ønsker mødre som bærer hijab for jentene sine og deres valgmuligheter. Er det viktigste for dem et sterkt ønske om et godt og fromt giftemål? De ønsker sikkert det beste for barna sine men det er her jentene taper i forhold til guttene med tanke på utfoldelse i turn, ballett, svømming,stup, dans og andre idretter som krever drakter der man viser hud. Og det føles urettferdig at de ønsker seg vår vestlige velstand og utvikling som samfunnet vårt har men ikke bidrar eller er delaktige i likestillingen som våre bestemødre og mødre har kjempet fram

Bajas

20.09.2017 kl.12:59

@Heidaa:

Sammenligningene dine er ganske irrelevante. Å avstå fra bruk av bikini og sminke medfører ingen risiko for å bli utsatt for sanksjoner. I hvert fall ikke sanksjoner av tilsvarende alvorlighetsgrad mange kan risikere ved å avstå fra å bruke hijab. Sminke og bikini har ingen ideologisk symbolikk og fremmer ikke segregering.

Yey

21.09.2017 kl.03:25

Fantastisk skrevet, du har helt rett i alt du skriver, folk må bare åpne øynene sine.

Kjersti

21.09.2017 kl.12:10

Veldig bra skrevet. Jeg er ikke glad i i hijab eller andre tildekkende plagg, de minner for mye om undertrykking av kvinner. At noen unge jenter/kvinner bruker hijaben som et moteplagg sier noe om at de ikke har tatt inn over seg hva plagget egentlig symboliserer. Venstresiden har all grunn til å bli kritisert, vi skal alltid være så forbannet politisk korrekte og forstå og ta hensyn til alle.

Lizzie Efemie

22.09.2017 kl.00:42

Hijab er et fascistisk plag, det er mye diskriminering og selvgodhet i dette tøystykke.. 😒

Skriv en ny kommentar

hits