hits

Hijab, et mektig tystykke

Dubai UAE Two women dressed in traditional abayas and hijabs black robes and scarves.
Licensed from: moodboard / yayimages.com

I et innlegg hos VG skriver Ap-politiker og skribent Fatima Almanea om et Europa som ikke viser respekt til hijabkledde kvinner, og stadig prver avkle dem.

Jeg blir overrasket over overdrivelsen hun gjr. Vi i Europa og i Norge har all verdens diskriminerings lov for beskytte hijabkledde kvinner mot diskriminering. Slik br det vre i et demokratisk land. Hijabkledde jenter og kvinner er overalt, bde i offentlighet og i media, p Coveret til magasinet Costume og p Tv-skjermen.  

 

Det er merkelig at hijab tilhengere har ikke ftt med seg hvilken tvang ligger bak plagget de har valgt, og hvordan dette plagget med vpen og makt tvinges p hodene til mange millioner muslimske kvinner andre steder i verden. Hvorfor vet de ikke om at kvinner som ikke vil ha hijab dras skrikende inn i moralpolitibiler og fr bot og bank?  Nr et plagg fr en slik makt og tvang bak seg, mister det sin verdi som plagg og gr over til bli et symbol. Det er dette symbolet som gjr at folk er skeptiske. Det er ikke uten grunn at islamister akkurat har valgt dette plagget som deres uniform.

 

Diskriminering av hijabkledde kvinner br fordmmes, og fremmedfiendtlighet br bekjempes. Men man kan heller ikke bagatellisere plagget til kun et tystykke, nr det passer en. I samme innlegg leser man at dette tystykke representerer ogs et verdisett for skribenten, et verdisett som i grunnen virker imot de vestlige verdier.

 

I Europa har man kjempet mot samme plagg, for retten til at kvinner skal kle av seg, og allikevel f respekt. Europeisk kultur likestiller menn og kvinners hud og hr, i motsetning til muslimsk kultur som fremdeles legger verdien av en kvinne p hva hun har p seg. Vi som kommer fra islamsk kultur er vokst opp med fraser om kvinner som "verdifull diamant" og "stt godteri", innpakket og godt bevart.

 

Jeg tar avstand fra grums og menneskefiendtlig kritikk av hijabkledde kvinner. Min kritikk er verken rettet mot selve plagget som fargerik fashion eller mot kvinnen under. Det er kulturen hijaben representerer og reduksjonen av hijab til kun et tystykke p noens hode jeg kritiserer. Hijab er ikke kun et tystykke p noens hode og den har aldri vrt det. For dem av oss som kommer fra land der hijabkulturen er majoritetskultur bret oppe av religise og kulturelle maktstrukturer, er hijab en uniformering av religis fromhet. Uten den skjer det at du ikke er rbar, du ikke fr respekt, du fr ingen beilere, du blir utsatt for ryktespredning. I noen land dekker man seg ytterligere til for beskytte seg mot seksuell trakassering. I mitt land srger staten med bevpnet moralpoliti for at hijab innfres p gatene.

 

At plagget br kritiseres, bevises av at innvandrerkvinner og -jenter sitter i krisesentre og rmmer fra familiene sine her i Norge for ha nektet hijab. Nr vi i Oslo og i innvandrertette omrder har jentebarn som bruker hijab for f aksept i miljet sitt, for f venner, har vi et problem. Nr hijaben i muslimske miljer symboliserer at du ikke er pvirket av dekadent, vestlig kultur og er mer rbar og verdifull enn andre jenter, har vi et problem.

 

Hver gang vi gir en pris til en hijabkledd, har vi glemt en innvandrerjente som ikke vil ha hijab. Hver gang vi roser en med hijab, har vi tatt motet fra en som prver g imot hijabpresset. Hva slags tystykke kan ha s mye makt over en kvinne? 

 

Overalt i media mter vi kvinner som fremstiller all kritikk av hijab som hat. Ja, det finnes hat og uvitenhet om hijab der ute som br bekjempes. Men med hvilken rett taler de p vegne av alle hijabkledde kvinner der ute? 

 

Hijab kan vre islamisme, mote, opprr mot kapitalisme, protest mot kommersialisering av kvinnekroppen, den kan representere tro og gudsfrykt, den kan ogs vre en from uniform eller frykt for hvelvets ild. Uansett kan ikke hijaben generaliseres ned til bare et plagg. S enkelt er det ikke. Selv har jeg gjennom jobben som tolk merket hvor mye et lite skjerf p hodet til en eller annen afghansk kvinne betyr. Tar hun det av, har hun meldt seg ut av troen, rbarheten og miljet.

 

Man glemmer at muslimske kvinner har kjempet en lang og blodig kamp mot religise pbud om tildekking av hr og hud.

I sommer laget algeriske kvinner overskrifter i media ved kreve vise bar hud p strendene. En jente ble nylig arrestert i Saudi-Arabia for et lite uskyldig filmklipp der hun gikk med kort skjrt i en bakgate. Dette er en kamp vi kvinner fremdeles kjemper. La oss ikke glemme Qandeel Baloch fra Pakistan som i 2016 publiserte uskyldige, lettkledde bilder av seg selv p sosiale medier og ble resdrept for ha spredd umoral. La oss ikke glemme den unge Katia Bengana fra Algerie, som i 1994 ble skutt av islamister for  nekte hijab og ble et symbol p opprr mot islamisme. Hvorfor vil ingen snakke om disse kvinnenes kamp?

 

Vi som taler deres sak er ikke for diskriminering og hat. Det er omvendt, det er vi som snakker om all urett som er begtt p grunn av et mektig, symboltungt plagg. 

 

De som reduserer tildekkingskulturen til et fritt valgt skjuler seg bak vestlige verdier som individualisme og personlig frihet.

Men tildekkingskulturen springer ikke ut av et vakuum, den er ikke oppsttt i samfunn som roser individualisme. Det er skapt av kulturell, religis kollektivisme. 

Det kulturelle og religise patriarkatet som ligger bak hijab kan ikke bagatelliseres og normaliseres bare fordi en velger et slikt symboltung plagg selv.

 

28 kommentarer
Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Hijab symboliserer den rasistiske, kvinneundertrykkende pedofile ddkulten islam.

Man kan ikke vre selvstendig i en kult som er i basis betyr underkaste seg presteskapet.

Olaus Trgheim

Olaus Trgheim

Fantastisk godt skrevet. Noen ganger skulle jeg nske feminister og venstresidens politikere kunne lese.

Veldig bra...

Jeg forstr virkelig ikke hvorfor feminister ikke sttter denne kampen...

Kvinner med hijab, nicab og burka opplever jeg som islamister. Personer som brer hakekors opplever jeg som nazister. Og begge deler er nedslende i vre dager.

Pl Bergquist, meget greit oppsummert,tommelen opp fra meg.

rnulf Wang-Sandaas

rnulf Wang-Sandaas

Som andre har sagt; bruk av hijab etc er vel egentlig en sttteerklring til den ekstreme islam som representeres av IS et al? Den er alts mer et politisk enn religist uttrykk, og br flgelig behandles tilsvarende. Verken KKKs hetter eller nazistenes hakekors er noe vi nsker p vre gater. Hvorfor skal dette vre annerledes? Islamistiske regimer str da ikke tilbake for nazistene ift brudd p menneskerettigheter? Derfor br vi alle sttte de jentene og kvinnene som tr gjre opprr mot dette, og den sttten br komme i lovs form.

Alf Gunnar Rugtveit

Alf Gunnar Rugtveit

Islam er den nye nazismen, og M stoppes fr en ny holocaust

Hijab har vrt og er i enkelte omrder et virkemiddel til kvinneundertrykkelse. Likevel velger millioner av kvinner p verdensbasis bruke en eller annen form for hijab valgfritt. De individuelle rsakene er mange, religise tolkninger, kultur, identitetsmarkr og som statement. Kvinneundertrykkelse br behandles som en hver annen sykdom. For dem som lever med hijab som tvang, er hijaben kun et symptom p "sykdommen". Man m underske, kartlegge for kunne f bukt med sykdommen. Om ikke, vil andre symptomer dukke opp s snart n forsvinner. S nsker du virkelig jobbe mot kvinneundertrykkelse, br vi begynne p andre enden av skalaen. Disse kvinnene har langt strre utfordringer og trenger langt mer strukturell og helhetlig tenking enn dette.

Hvorfor fr ikke venstre/sosialistsiden i Nord-Europa tilsendt artikler som dette? For om de det hadde ftt, kanhende de hadde begynt tenke. Bor selv utenfor en liten by, og kjrer hver morgen forbi alle skoleelevene. Det er grusomt, det gjr vondt i foreldrehjertet mitt, nr jeg ser alle disse smpikene fullstendig tildekket, uansett varmegrader og sol. Og jeg er livredd for at mine egne etterhvert skal bli tvunget til dekke seg til, nr islamistene og venstresiden har kommet langt nok og blitt sterke nok her. Allerede n gjr skolene knefall for segregert svmmeundervisning, dusjing med ty p, mat, gudstjenester etc etc.... Hvor skal dette ende? Nr dette nedverdigende, diskriminerende og mishandlende tystykket blir enten ptvunget via fysisk makt, trusler el hjernevasking og det norske samfunnet godtar det, hva blir det neste?

Jeg tror det snart er p tide at folk flest, ogs muslimske kvinner med og uten hijab, begynner ta inn over seg at for alle frie mennesker str hijab som symbol for noe av den mest ekstreme, menneskefientlige og barbariske kvinneundertrykkelse, diskriminering og frihetsbervelse av kvinner og jenter som foregr i verden i dag. Det er dette symbolet vi reagerer mot, selv vi som mer enn gjerne nsker mennesker med muslimsk bakgrunn velkommen til Norge. Dette har noe med frigjring gjre. Vi som husker den store kvinnefrigjringskampen p 1970-tallet, en frigjringskamp som ogs var rettet mot datidens norske "mullaher", ser kampen mot hijab som en frigjringskamp for muslimske kvinner og jenter. En kamp deres medsstre i en rekke land, eksempelvis Afghanistan, Pakistan, Iran, Saudi-Arabia og andre, i dag utkjemper bokstavelig talt med livet som innsats. De fortjener vr sttte, en sttte som ikke minst deres norske medsstre, eksempelvis Fatima Almanea, som nyter godt av den norske friheten, burde sttte opp om.

Ja det har vi vist i rets vis 😐hva gjr vi med det? ????

Jeg har truffet mange bra mennesker som kan si at de er muslim, de er katolikk, de er ortodoks eller de er jde men jeg har enda ikke truffet en muslim som er et bra menneske.

Man er ikke "hijab-tilhenger" hvis man ikke vil forby folk g med hijab, like lite som man er nazi-tilhenger hvis man ikke vil nekte nynazister g i tog. Andre argumenter du har blir irrelevante nr du foretar denne helt grunnleggende feilslutningen.

Lars Harald vstetun

Lars Harald vstetun

Onkel svart

Det er ny rasisme, kultur mf g an

Spkelsekladden fr ikkje ta eigne val

Sciento-piss er forbudt i Tyskland

Mens Jotun-beis er blitt s moralsk

Refr:

Smtroll-doodle har du bart?

Har du bart som onkel svart?

Frep er sett p indeks

Korleis fan gr det an?

Er det rett bli styrt av T-T-T-T-Yran?

Og damer i halsbnd er god nok moral

Nr A meiner B meiner alle jo fan

Refr

Nr sta broder fr problem med T-Yran

Gr kjra sster fram med moral

Raddis-grad er blitt hatprat

Og burka hjelper mot libido'n til far

Okei, s hvis jeg forstr deg rett, vil du at jenter som bruker hijab skal tenke p hvordan plagget hndheves i andre land?

Bare fordi du kommer fra et land hvor dette plagget er ptvunget folk, betyr ikke det at alle har samme forholdet til hijab. Har forresten ingen anelse om Irans historie. (jente, 18)

ja, jeg bruker hijab 24/7 pga egen fri vilje...!

Hva med sminke- hvis vi skal kjre samme retorikk som deg, m vel jenter som sminker seg droppe det fordi noen sminker seg kun fordi det er "den sosiale koden" og ikke fordi de vil. Eller, kanskje droppe bikini, siden vi VET at etnisk norske jenter (ogs andre) ikke bruker bikini fordi de ikke har den skalte "ideelle" kroppen.

Og da kan vi ta den helt ut- hva vil fri vilje si? Hrer stadig klassekamerater synes sminke hver dag er slit, trening ork, spise overdrevent sunn mat er tullete... men likevel gjr de disse tingene fordi "omverdenen" krever det.

Ja hva hadde norge vrt foruten vr varsom plakaten og inkompetente journalister med skylapper.

De har i likhet med andre statsmakter lpt fra sitt samfunnsansvar/oppdrag. Og snn gr no dagan, og ikke visste jeg at de var selve livet.

@Heidaa

Du sier du har ingen anelse om Irans historie.

Jeg kan anbefale deg lese deg opp p nettop dette.

Den islamske revulusjon i 1979, Ayatollah Khomeini og hva han gjorde, alle kvinnene som tok til gatene for protestere mot tvang av tildekning,

Hijab ble et plagg som symboliserte et politisk ststed, og derfor kan det som Mina sier ikke tas som et "enkelt plagg"

Mina kommer med flere gode eksempler.

Du kan ta det med jenten som ble drept av islamister for nekte g med hijab. Det finnes mange flere eksempler...

Nr du har lest deg opp p dette kan du sikkert skrive et innlegg om dine tanker rundt.

Her i Norge str du fritt til g med det du vil, og det priser vi oss lykkelige for.

Det som skal sies er at ved g "frivillig" med hijab i Norge, fornrmer du ALLE de som blir tvunget til g med hijab verden rundt.

Jeg skal vre litt uhflig sprre hvor gammel du var nr du begynte g med hijab?

Bruker din mor hijab?

Bruker dine venner hijab?

Barn prver etterligne foreldre mest mulig, s hvis moren gr med hijab vil ofte barn ogs g med det av den grunn uten vite hvorfor.

Vi hrer stadig historier om jenter som ikke vil g med hijab, men kan bli frosset ut av familen hvis de tar den av. Miste venner og miljet rundt vil de ogs.

Du kan sprre flere av de 100.000 kvinnene som protesterte mot tvangsbruk av Hijab hvordan de flte det i 1979.

Du kan lese om de som har blitt drept fordi de ikke gikk med hijab.

Hijab har blitt et symbol for politisk islam og undertrykkelse av kvinnen.

Ved bruke hijab viser du at du str for disse tingene.

Mina Bay, jeg setter stor pris p dine innlegg " rett p sak". Jeg tilhrer den gamle garde feminister, som alltid har dyrket frihet, selvstendighet, ansvarlig for eget liv. Jobbet med likestilling bde privat og i yrkeslivet, alts praktisere det jeg str for Lrt opp bde mine snner og dttre i likestilling og respekt. At s mange feminister ikke tr vre enig i ta av Hijab, er ogs en gte for meg. Jeg har fulgt med p nyheter i bde inn og utland de siste 50-60 r. Derav kriger og konflikter i den muslimske/ arabiske verden. Jeg undret meg ofte over hvorfor menn og gutter alltid kastet stein, mens kvinner i Niqab, snek seg rundt hushjrnene og forsvant. I Norge har kvinner kjempet for likestilling de siste 200 r MINST. Engelske forskere har funnet at likestillingen gr tilbake nr andre religioner hvor kvinner undertrykkes kommer til demokratiske land. Det, er en bekymring verdig. Nr niqabkledde kvinner p universitet, skylder p at forbud av niqab, fratar dem utdannelse, blir jeg en smule provosert. Hvis de tar av seg niqaben, kan de fritt studere hva de vil. Jeg har ikke tidligere kunnet se p mennesker rundt meg i norden, hvilken religion folk praktiserer. Idag blir jeg minnet om den muslimske verden, grunnet et klesplagg. I det offentlige rom, i svmmehaller, i alle typer helseinstitusjoner, jenter p barneskolen osv osv. ja overalt. Jeg savner virkelig at dere som bruker disse hodeplagg begynner tenke p hva vestlige kvinner fler og tenker, og, respekter oss. Jeg har lang erfaring fra innvandrermilj og det er ikke personene i seg selv som er plagsomt, men hvor lite respekt enkelte har for vre lover , regler og kultur. Mange nekter sine barn og bli "norsk"hvorfor?, Noen ganger er enkelte s krevende og "bortskjemt" at jeg blir flau p deres vegne. Det er ikke OK. Jeg er et raust menneske, men respekten for det norske samfunn m ogs praktiseres. La oss jobbe og leve sammen.

I Norge bruker vi ikke muslimske hodeplagg.

Dere som er kommet til Norge, m flge norske kleskoder, dersom ikke, br dere reise tilbake til deres hjemland.

Personlig blir jeg kvalm nr jeg ser smbarn med hijab, noen av dem s unge at de ikke engang er ute av bleiene. Jeg har ogs lest unge muslimske jenter som spr om det er sant at jenter som gr uten hijab m henge etter hret i helvete. Det er ikke frivillig nr man blir lrt opp til tro at hele sjelens frelse (og re) ligger i et stykke ty.

Et annet element er den uniformerte formen p en hijab, man skulle jo tro at s lenge hret var dekket var det uvesentlig, men den skal vre utformet p en spesiell mte, som en uniform.

Slik some Sahfana M. Ali (37) fra Stavanger som fikk spesiallaget hijab til bunaden. Straks var halal hippie ute og ppekte at det var mange bunads hodeplagg som lignet hijaben. Det er sant, s hvorfor ikke velge en av dem? Hvorfor mtte hun ha sin uniformerte hijab p nr det er et utvalg av hatter og skaut som er mer naturlig?

S trekker man frem nonner. Rent utenom det faktum at mange nonne ordner ikke lenger dekker hodet, s er ogs dette en uniform. Drakten identifiserer klart hvilken orden vedkommende tilhrer og nonne er noe man blir som voksen, etter et novisiat og er like relevant trekke opp i debatten som sykepleieruniformer ol.

Annet skalt motargument er: bestemoren min gikk med skaut. - Ja for det har sikkert ingenting gjre med hvor hun bodde, mote, sosial status, hva hun gjorde osv. Du ser veldig f kjerring skaut p gamle portretter. For de fleste var det nok mer snakk om holde lukt og skitt ute av hret. Og nr fabrikkjenta knt p seg skautet om morgenen, var det ikke fordi hun var redd for henge etter hret i helvete, men fordi hun var redd for bli hengende etter hret i maskinene hun jobbet med.

Ser folk klager p venstresiden her😂

Noen av oss trodde kanskje at fartyet Siem Pilots dager ved Libyas kyst snart var over, men den gang ei. Det settes n nye rekorder i Middelhavet. En overvekt unge afrikanske menn plukkes opp ved Nord-Afrikas kyst og fraktes til velferden i Vesten. Regjeringen vr synes dette er en fornuftig politikk. Derfor erstattes Siem Pilot med nytt skip: Olympic Commander overtar stafettpinnen

Olympic Commander er valgt som nytt farty i Middelhavet. Siem Pilot har hatt denne rollen siden 2015. Sammen med redningsskyta Peter Henry von Koss har Siem Pilot plukket opp over 60.000 personer i bter ved Libyas kyst og trafikkert dem over til Italia og Europa. Dette fortsetter, og vi fr ingen forklaring p hvorfor vi skattebetalere skal finansiere ferjetrafikk av srlig unge afrikanske menn til Norge og Europa.

Dette snakker Listhaug lite om . Det er greitog bare flytte de til Europa og drite i andre fr problemer.

Godt skrevet,dette m snakkes om.Jeg fr vondt nr jeg ser smjenter med hijab,mens gutter p samme alder springer rundt i shorts med vinden i hret. Det burde i det minste vre forbud mot hijab p barneskolen.Jeg ser ogs i jobben min at mange sliter med mye hravfall ved hijab bruk.Siden jeg har mange med det problemet,ser jeg sammenhengen,Jeg har prvd si at det kan vre en rsak.Men det vil de ikke hre p,derfor er det svrt trist p flere mter.Men det kan ogs vre en rsak til at mange velger fortsette med hijab ogs.Synes det er trist at mange forsvarer hijab bruk,mange unge jenter trenger oss som sttte for leve som frie personer,akkurat som gutter.

Meget reflektert kommentar! Skulle nske det var flere som deg.

Helt enig med deg Mina! Jeg var nylig i et iransk arrangert bryllup her i Norge og det var deilig og befriende og se hvordan kvinnene koste seg og danset og kledde seg slik de ville. Og det er det jeg lurer p som er vokst opp med konkurranseturn og alle de valgmulighetene jeg har som jente i Norge, at Hva nsker mdre som brer hijab for jentene sine og deres valgmuligheter. Er det viktigste for dem et sterkt nske om et godt og fromt gifteml? De nsker sikkert det beste for barna sine men det er her jentene taper i forhold til guttene med tanke p utfoldelse i turn, ballett, svmming,stup, dans og andre idretter som krever drakter der man viser hud. Og det fles urettferdig at de nsker seg vr vestlige velstand og utvikling som samfunnet vrt har men ikke bidrar eller er delaktige i likestillingen som vre bestemdre og mdre har kjempet fram

@Heidaa:

Sammenligningene dine er ganske irrelevante. avst fra bruk av bikini og sminke medfrer ingen risiko for bli utsatt for sanksjoner. I hvert fall ikke sanksjoner av tilsvarende alvorlighetsgrad mange kan risikere ved avst fra bruke hijab. Sminke og bikini har ingen ideologisk symbolikk og fremmer ikke segregering.

Fantastisk skrevet, du har helt rett i alt du skriver, folk m bare pne ynene sine.

Veldig bra skrevet. Jeg er ikke glad i i hijab eller andre tildekkende plagg, de minner for mye om undertrykking av kvinner. At noen unge jenter/kvinner bruker hijaben som et moteplagg sier noe om at de ikke har tatt inn over seg hva plagget egentlig symboliserer. Venstresiden har all grunn til bli kritisert, vi skal alltid vre s forbannet politisk korrekte og forst og ta hensyn til alle.

Lizzie Efemie

Lizzie Efemie

Hijab er et fascistisk plag, det er mye diskriminering og selvgodhet i dette tystykke.. 😒

Skriv en ny kommentar