hits

februar 2017

Vr s god! Bli krenket

Denne historien startet tidligere denne uka. Et bilde fra en privat fest ble uten tillatelse delt i store, lukkede muslimvennlige grupper p nettet, grupper som har tradisjon for henge ut frigjorte muslimske kvinner. I disse miljene er ordet hore en yndet favoritt. Bildet viste meg sammen med noen andre kvinnelige sekulre muslimer og eks-muslimer. Hensikten var slutshame oss og henge oss ut.

En muslimsk mann sto bak. Den samme mannen sammen med en journalist, mistenkeliggjorde i Klassekampen fr jul enhver kvinne med muslimsk bakgrunn som kritiserer ukultur.

I lang tid har jeg forskt nrme meg muslimske miljer ved ta en brobyggende og reformerende posisjon. Jeg har ogs vrt i respektfull dialog med mannen som delte dette bildet. Jeg oppmuntret ham bruke hans ytringsfrihet, og nevnte at han har talent. I ettertid sitter jeg tilbake med en noe bitter smak i munnen, du kan ikke g i dialog med hat. For si det rett ut: Disse menneskene er avhengig av fiendebilder.

Holder du kvinnene nede, holder du samfunnet nede. At den muslimske verden er stagnert er forstelig. Jeg er sliten av hets, trakassering, trusler, jeg har angst for pne mailboksen, jeg frykter enda en ekkel melding fra enda en falsk profil laget av en muslimsk mann. Alt fordi jeg skriver om muslimske kvinners rett til egen kropp, seksualitet og sekularitet.

Dette er krise, det er ingen generalisering av menn fra muslimske land, mange av dem er svrt flotte, opplyste mennesker som jeg er glad i og respekterer. Mange av dem er troende muslimer. Jeg snakker hovedsakelig om annen- og tredjegenerasjonsinnvandrere fdt og oppvokst i Norge, med et menneske-/kvinnesyn fra middelalderen. Hva gikk galt?

S snart jeg gr inn i en diskusjon p FB gr en sint muslimsk mann ls p meg med sprengkraft som en bombe under vesten. Jeg har aldri skrevet hrreisende eller hard kritikk av islam eller muslimer, men snn oppfrsel provoserer meg til utfordre disse holdningene. Disse menneskene er i en konstant tilstand av krenkelse, i en evig offerrolle, de maser om hvor koselig de er og hvordan de blir stigmatisert. I virkeligheten har de grumsete totalitre trekk og etterlyser blasfemilover og sensur, de fornekter jdehatet blant muslimer, de har kvinneundertrykkende holdninger og uttrykker det verste hat mot annerledestroende, sekulre muslimer og eks-muslimer. En journalist med muslimsk bakgrunn skriver i dag i magasinet Utrop at han vil ha en kartlegging av islamofobi i Norge, han nsker saudiarabiske tilstander i Vesten.

Hvorfor dele et privat bilde p et forum med mange tusen medlemmer av aggressiv karakter? De har tidligere vist samme nedlatende holdninger til kvinner med muslimsk bakgrunn, eksempler er Shabana Rehman og Skamlse jenter. Det som skjer og det er bevisst, er at de hisser opp en lynsj mobb og mobiliserer til hets og trakassering.

Islam har ingen tradisjon for akseptere kritikk. Det er denne religionens ulempe og svakhet. Enhver fri tanke, ethvert sprsml, enhver tvil blir respondert med voldsom gruppemobilisering, protest, sinne og til slutt vold. Denne hermetiske tilstanden har vart i 1400 r. Nok er nok. Mens kristendommen er blitt drftet, hamret p, kritisert, karikert og forsket p, har vi i islam denne stolte tradisjonen hvor det endog skrytes av at det aldri vil tillates at islam lider samme skjebne som kristendommen. Mangel p kritikk er mangel p intellektuell tilnrming. Det er en tragedie for ethvert menneske med et hode p toppen av kroppen.

I den muslimske verden og i iransk historie ser vi hvordan den minste kritikk eller den minste reformvennlige vinkling er blitt jaget, drept og hugget ihjel. Det er ikke lenge siden hender og ftter til den iranske islamkritikeren Ali Dashti ble hugget av. Det er ikke lenge siden tungen ble skret ut av munnen til komikeren Fereydoon Farookhzad etter at han gjorde narr av Khomeinis religise bok. Dette skjedde i Tyskland, i den frie vestlige verden. Og hva sier en mainstream muslim om Charlie Hebdo-massakren? Vel, mange er ikke spesielt imot den heller.

Skal disse menneskene gjre noe for f aksept for islam i Vesten og den ikke-muslimske verden, m de kanskje slutte med trusler, hets, drap, vold og hrsrhet?

I 1400 r har vi hatt en hold kjeft eller d-innstilling i den muslimske verden. I det siste har Vestens akademia skjenket oss en ny forbannelse som de kaller islamofobi. De samme menneskene som krenker meg, trakasserer meg, hetser meg og henger meg ut, gr i offerrollen og trekker n islamofobi-kortet om de blir kritisert. Du kjenner crying bullies, bllene som mobber andre og samtidig grter. Skam over Vestens akademia for denne gavepakken til ufrihet!

Det gr ikke n dag uten at jeg fr ekle kommentarer p bloggen min fra folk som maser om Islam. Men kjre deg, du blir kritisert for grumsete holdninger og din middelalderske, kvinnefiendtlige innstillig, gjr noe med det! Respekt m man fortjene, du kan ikke innfre respekt, og du kan heller ikke fortjene det s lenge du bller rundt blant andre.

En gang ble islam assosiert med mystikk og ndelighet og mtt med nysgjerrighet i Vesten. Jeg glemmer aldri en scene fra en gammel fransk film: Den franske filmkarakteren reiste rundt i Marokko og den marokkanske sjfren stoppet bilen for be i solnedgangen med sanddynene i bakgrunnen. Det var vakkert. Jeg savner den islam.

For meg som er vokst opp i en sufi-tradisjon som europeere, tyskere og franskmenn oppskte for oppleve mystikk og skjnnhet er det smertefullt se at vi har mistet vrt europeiske publikum.

Scenen fra den franske filmen fr du aldri tilbake om du fortsetter vre blle, stoppe all kritikk, stemple og hetse andre. Scenen fra rkenen er tapt for alltid p grunn av snne som deg.

Tiden da mrkemenn som deg mishandlet muslimske kvinner er over. Vr kamp for frihet er svidt startet, det er smertefullt for dere, men historien er full av momenter der mrkemenn har tapt kontrollen p grunn av nye, overveldende ideer, det kalles progress. De mrkemenn har skreket av smerte og gtt ls p den ene etter den andre og krenket var de g. Men noen ganger er krenkelse ndvendig. S vr s god, bli krenket!

re og jomfrudom

Coffee and Sex
Licensed from: sdCrea / yayimages.com

Jeg har av mange grunner lenge nlt med skrive dette innlegget. Forrige gang jeg skrev om jomfrudommen ble jeg av et par sinte menn beskyldt for spre umoral, og jeg nsker ikke fremst som vulgr eller uforskammet. Jeg vil heller ikke generalisere og er lei av fremstillingen av muslimske jenter som undertrykte. I Norge ligger innvandrerjenter hyt p utdannelsesstatistikken. Og utdannelse og konomisk uavhengighet er det viktigste element i kvinnekampen. Utdannelse er organisert kunnskap. Og det er nettopp kunnskap dette innlegget i siste instans etterlyser.

En venninne av meg fortalte om sin datters venninne, en jente p 14-15 r fra en konservativ, religis muslimsk familie som har sex uten at familien vet om det. Og det er ikke snakk om naturlig sex for en jente p hennes alder; for bevare jomfrudommen ser hun ingen annen utvei enn praktisere en alternativ type sex.(analsex)

Det er en del som henne der ute, og det bekymrer meg. Fenomenet er utbredt i islamske samfunn la det jeg kommer fra. En nr slektning av meg som bor i Iran, sier at de fleste unge mennesker i Teheran i dag har sex, men for noen jenter er denne alternative type sex fremdeles mest akseptabelt.

Pkjenningen er stor for unge jenter, men ogs for unge gutter som brer ansvar for holde jenta rbar. Den emosjonelle nrheten blir ikke ivaretatt, kjrlighetsakten blir redusert til f ut seksuell frustrasjon. Dette er unge menneskers frste, spennende seksuelle opplevelse, og for en del kan det bli den form man forventer livet ut. Den type sex er hverken kjrlig eller givende for forelskede unge mennesker, det er eksperimentell sex for erfarne mennesker.

Etter en reise i Midtsten fortalte i 2013 den egyptisk-kanadiske aids/hiv-forskeren og aktivisten Shereen El Feki om fenomenet p Ted-talk. En marokkansk kvinne, Faiza, hadde fdt en snn, men skrt etterp av vre jomfru hvilket hun hadde medisinsk attest p. Faiza lot som at hun hadde hatt jomfru-fdsel mens i virkeligheten hadde hun hatt den type sex. Det Faiza ikke vet er at en liten prosent blir faktisk gravid av det.

Med naturlig sex risikerer en ugift jente mye. En del hevder vre jomfru for ikke  miste re. Noen opererer inn ny jomfrudom fordi det sosiale presset er for stort, de frykter for sitt liv og m beskytte seg mot resdrap eller offentlig gapestokk. Noen bestiller jomfrukapsler med rd farge p nettet, de er laget i Kina og lover gi tilbake tapt re. All denne ukulturen stammer fra tilbedelsen av jomfrudommen.

Denne ukulturen blir ikke parkert ved grensen nr man flytter til Vesten. Av frykt for tape sin religise eller kulturelle identitet blir foreldre ofte mer konservative i mte med vestlig kultur. De setter jentebarn som er fdt og oppvokst i vestlige samfunn hvor sex er akseptert, under enormt press for avst fra sex. I mte med det annet kjnn ser disse jentene ingen annen mulighet enn akseptere denne type sex

Mitt poeng er ikke at ungdom for enhver pris skal ha sex, selvflgelig er det lov velge det bort. Men problemet er at en del jenter p hjemmebane later som om de er dukker uten flelser og behov. De lever et dobbeltliv under konstant frykt for bli oppdaget. Ofte kjenner ikke disse jentene til farene for aids-smitte knyttet til den type aktivitet. Sjansen for f Aids av den type aktivitet er mye strre enn vanlig sex. Ofte bruker de ikke kondom, og som ung og usikker kan det vre vanskelig vite om dette er noe de virkelig vil. Uklare grenser gir rom for misbruk. Men de har ingen snakke pent med, ei heller mulighet til la naturen g sin vante gang.

I Midtsten krever dagens unge jenter strre rettigheter, internettkampanjer har vrt banebrytende og tabuene brytes. Det er trist hre at her i Norge gr en del jenter til private leger for sjekke om det kan synes p dem om at de har hatt den type sex fr ekteskapet. Det er trist hre om unge jenter som desperat sker en imam for bringe p det rene om den type aktivitet er halal (tillatt).

Konservative religise miljer, uansett religion, vil aldri tillate sex utenfor ekteskapet. Men de kan heller ikke fjerne grunnleggende behov for nrhet og seksuell erfaring hos ungdom. Frigjringen vil ikke skje gjennom de geistlige, men gjennom opplyste foreldre. Om man skal lytte til de geistlige fr man repetert samme gamle lekse som for 100 r siden. Men det finnes borgere som ikke bryr seg om de geistlige og prver kombinere et moderne liv med religion. Det finnes for eksempel ikke mange bokstavtro imamer som ikke aksepterer polygami. Men det finnes svrt mange muslimske kvinner som er imot polygami.

anse en jente som har hatt sex som B-vare, en ingen vil gifte seg med, tilhrer historiens skraphaug. Selv i Midtsten er frigjringen i gang og en del innvandrerfamilier ogs her til lands har vrt med denne blgen. Selv om man ikke blir lykkelig av sex alene, kan man heller ikke sykeliggjre og pervertere unge menneskers naturlige drifter. Ungdom m beskyttes og ukulturen m mtes med penhet og kunnskap.