hits

juli 2016

Moderne mrkemann



 
Usman Rana har vrt en viktig stemme i islam-debatten. Det er rosverdig at han forsker forene islam med demokrati. Men han bommer i sin kronikk i Aftenposten i gr, der han hamrer ls p sekulariteten og den sekulre muslimske organisasjonen i LIM.
 
Han hevder at mange av de muslimske terroristene den siste tiden er langt mer liberale enn de sekulre, og det er derfor de ender de opp som massedrapsmenn. De som blir tiltrukket av ekstremistiske grupper er iflge ham, lite skolert i islam. Han nevner for eksempel den ikke-religise Nice-terroristen Mohamed Lahouaiej-Bouhlel og Orlando-terroristen Mateen.

I det siste er det blitt mote beskylde sekulariteten blant muslimer for de forferdelige terrorangrepene i Europa. Det Rana bekvemt unngr nevne er hvilken rolle religionen spiller i disse angrepene. Alle terroristene bak terroren er muslimer, enten han liker det eller ikke. Bakgrunnen i en muslim familie, eller det at de har vokst opp i et muslimsk land, har pvirket unge menn til beg disse angrepene.

Det blir plantet religise fr i oss helt fra barndommen, og vi er alle, religis eller ikke religis, pvirket av en religion som griper inn i alle aspekter av vrt liv, vre foreldres liv og samfunnet vi kommer fra.

Fra barndommen av blir vi indoktrinert av islam, religionen er viktigere enn vr nasjonalitet. Det frste en muslim fra et annet land spr om, er om man er muslim, ikke hvor vi kommer fra. Man blir hjernevasket gjennom koranskoler og av foreldrene; troen er allestedsnrvrende, fra kledning til bnn, fra levemte til ekteskap, fra omskjringen som barn til dden. vre muslim er altomfattende.
 

Jeg kommer fra en moderne religis familie og kan aldri glemme hvordan det religise elementet var til stede i alt min far gjorde. I voksen alder kan man utenfor foreldrenes kontroll drikke, ha kjrester og leve et vilt liv, men dette forsterker skammen og den fortapelsen man er blitt hjernevasket til tro p. Skammen kan hente deg inn nr som helst og hvor som helst. Jo villere man har levd, desto dypere blir fortapelsen om man ikke fr gjort opp sitt regnskap med Gud.

Det er mektige krefter som krever at man skal gjre opp for sine synder. Man har vrt en taper i livet, men kan fremdeles bli en helt hos Gud ved drepe noen titalls hedninger og deretter seg selv. Orlando-terroristen "Mateen" gikk til moskeen engang i uken. Nice-terroristen hadde iflge franske sikkerhetstjenester radikalisert seg p nettet.

I et mte om radikalisering arrangert av Agenda fr sommeren, fortalte Mona Salin at radikalisert muslimsk ungdom fra Sverige som har sluttet seg til IS, ofte er unge menn som ikke har klart leve opp til familiens forventninger. Drmmen var at de skulle bli leger og ingenirer mislykkes, og de lever ofte i synd med alkohol og kjrester. Men en ny religis oppvkning gir dem anerkjennelse og ros fra foreldre som ikke ser at barnas plutselige religisitet er begynnelsen p en fatal reise som kan ende hos IS i Syria.

Usman Rana har skrevet bok om norsk islam, men han glemmer nevne martyrdommen i islam, noe Oliver Roy, verdens fremste ekspert p radikalisme, holder frem ogs som et rekrutteringsgrunnlag for muslimsk terrorisme.

I Islams historie har et stort antall unge s vel som eldre tatt en snarvei til Gud og hans profet ved bli martyr. Under Iran-Irak-krigen gikk tusenvis av unge gutter i alderen 15-16 r, frivillig inn i minefelt av religis plikt. Prestestyret hang billige plastnkler til paradisets port rundt halsen deres, og ga dem en egen martyravdeling p gravlunden.
 
I Ranas kronikk vendes det igjen tilbake til Irak-krigen. Om Bush og Blair ikke hadde invadert Irak, ville vi ikke ftt denne radikaliseringen av muslimer, heter det. Det er klart at invasjon av Irak var et forferdelig feilgrep, ingen benekter det. Men vi begynner bli lei av muslimenes ikke-ansvar. Alt er Vestens skyld. Rana nekter i likhet med den muslimske majoritet, se den sekteriske krigen som har pgtt i Irak etter USAs invasjon. Sjiaer og sunnier dreper hverandre p samme mte som sjiaer og sunnier har drept hverandre i tusen r.

Er disse blodige, sekteriske kampene ogs USAs skyld? Nr skal religionen og de religise lederne se sitt ansvar for det som foregr i landene vre?
Selv er jeg lei av det ensidige gnlet om USA-invasjonen fra muslimer som nekter ta ansvar for hva islam lrer oss; la oss bare nevne hatet mellom alle ulike grener av islam. Det er mer enn nok i seg selv. Det frste demokratiske valg i Irak p mer enn 50 r, ble avholdt etter Irak-invasjonen. Men denne gangen kom sjiaene til makten, og under pvirkning av Iran undertrykker de den stolte sunni-befolkningen. Vi m ogs kunne selv ta ansvar for problemene vi systematisk fornekter i Midtsten, og holde opp i vr elendighet med legge all skyld p Vesten.
 
Rana angriper videre den aggressive og antimuslimske franske sekularitet. Sekularitet er en grunnleggende syle ved det vesteuropeiske samfunn. Kanskje det er p tide at muslimer, som ikke har reformert sin religion og str uten sekulre referanser, fr med seg at de har innvandret til et sekulrt land og at denne sekularitet er samme ting som sttter fri religionsutvelse, gir sttte til moskeer og anerkjennelse til muslimske borgere. Den samme sekularitet beskytter oss andre fra bli slaver av religise dogmer og gir Rana frihet til ytre seg om hvor fl den franske sekularitet er.

Ranas kur mot den elendigheten vi sitter i, er enda mer religion, han forteller om hvordan "de rette imamene", "de rette koranversene", ville hjulpet. Om vi bare ga disse unge menn Ranas riktige religion (hva enn det er), hadde vi hatt en terrorfri verden. 
Ranas kur viser nettopp hva slags hjernevasking som foregr i religise hoder. Svaret p alt ligger i religion og mer religion, vi m underordne oss hierarkiet med den feilfrie profeten og Allah p toppen, og vi andre der nede. Lsningen er ikke sekularisme og humanisme, men mer religisitet p "den riktige mten".

Nr dden appellerer mer enn livet

Teknikere undersker et funnsted etter skytingen i Mnchen. Foto: Stringer (Reuters)

Grsdagens grusomme handlinger i Mnchen i Tyskland satte i gang spekulasjoner p om terroren var hyreekstrem eller islamistisk. S langt er det ikke pvist tilknytting til noen av dem, og det er for tidlig si noe om motivet. Vi vet at gjerningsmannen var en 18-rig tysk-iraner.

 

Da jeg s videoen av den forstyrrede terroristen som i desperasjon gikk frem og tilbake p taket av kjpesenteret Olympia i Mnchen, s jeg et fortvilet, svrt forskudd mann som p slutten av sitt liv ropte jeg er tysk for rettferdiggjre sine grusomme handlinger. Merkelig nok fikk denne videoen meg til tenke p videoen som viste Mohamed Lahouaiej-Bouhlel kjre en lastebil inn i folkemengden p promenaden i Nice, hvor han meide ned noen titalls mennesker.

Nice-terroristen sies ha hatt kontakt med et jihadist-nettverk, men hans desperasjon sprang ut av samlivsproblemer.

P et hyere plan har vi med en ddskult gjre. En kult av hyre-, islamistiske ekstremister og andre desperados som er mett p livets utfordringer, de vil heller d enn leve, men deres dd skal vre grandios og voldelig; de har vrt tapere i livet, i dden skal de vokse seg stor og bermt.

Forskrudde mennesker finner forskrudde ideer i informasjonens tidsalder. Ddelig ideologi ligger tilgjengelig p nettet. Nice-terroristen ser ut til vre selvradikalisert online. Fans skriver til ABB og fr svar.

Oliver Roy, en av verdens strste eksperter p radikalisme, har mange ganger uttalt at han samarbeider med psykologer og psyko-analytikere i forskningen p islamistisk ekstremisme. Han mener at viljen til ta risiko er blitt generelt strre hos unge mennesker. Som eksempel viser han til to unge italienere som nylig drepte et medlem av sin egen vennegjeng, bare for kjenne hvordan det fles drepe.

Oliver Roy mener at ungdom som slutter seg til ISIS, ikke bare gjr det av religis interesse, men at de ogs er tiltrukket av voldsutvelse. Han kaller islamistisk radikalisering for islamisering av radikalisme. Etter ha studert livshistorier bak radikalisert ungdom, mener han at de blir tiltrukket til ISIS mest fordi de er radikale fra fr, og at ISIS gir dem tilgang til det strste voldsmarkedet som finnes. De har en voldelig historie. Nice-terroristen slo kona, det samme gjorde Orlando-terroristen. De har vrt smkriminelle. Hvis det fantes mer voldelige alternativer enn ISIS, ville de sikkert sluttet seg til dem, sier han.

Denne ddskulten omfatter bde hyreekstreme, jihadister og desperadoer, skalte lonely wolves som lser livets utfordringer ved drepe andre. Vi m bekjempe ideologien bak voldshandlingene (hyre-ekstreme s vel som islamistiske), men vi m ogs konsentrere oss om den kulturen hvor vold romantiseres og er lsningen p livsproblemene. Som Deeyah Khan (hun har laget en prisbelnnet dokumentar om radikalisering) sier; skal vi stoppe terrorismen, m vi utfordre den mannlige volden.

Vi er selv med p bygge opp under denne ddskulten ved akseptere vold og dd som underholdning. Vi glorifiserer vold gjennom action-filmer og dataspill. Vold er blitt kos, en kur for hplsheten hos plagete sjeler. Samfunnet kan ikke leve med at den voldelige dden appellerer mer enn livet.

Feil tilnrming av media

I dag melder en fransk sikkerhetskilde til AP at terroristen i Nice, Lahouaiej-Bouhlel, trolig hadde blitt radikalisert av et Jihadisk nettverk og hadde eventuelt kontakter med personer i nettverket gjennom tekstmeldinger. Dessverre er det slikt at hver gang et terrorangrep skjer, fokuserer vestlige medier p gjerningsmannens liv med sensasjonelle og misvisende overskrifter som han var ikke religis eller han var ikke muslim eller god muslim

I kjlvannet av angrepet i Nice kunne man lese om at terroristen slo kona si, terroristen drakk. Og fra det  kommer man med konklusjonen om at terroren ikke hadde noe med islam gjre.  Muslimer flest liker denne forklaringen, de liker ikke mene at Jihadisme har noe med islam gjre

De fleste er i total benektelse og ser p enhver kritikk som et slags personlig angrep. Jeg vet at intensjonene er gode. Og at man skal verne den alminnelige, fredelige muslimen, det er viktig. Men m man ty til totalt selvbedrag og fornektelse? Og hvem definerer egentlig hvem som er en god muslim, eller muslim nok? Er vi blitt det nye ISIS? For ISIS rangerer ogs muslimer utifra om de drikker eller gjr andre vestlige greier.

Halve den muslimske verden drikker, er dette et kriteria for hvor muslim man er? Terroristen kan ha drukket og sltt sin kone, men han er fremdeles muslim og har en muslimsk bakgrunn fra Tunisia. Han blir begravd i den muslimske delen av gravlunden og kan vre ml for islamistideologi.

Egentlig fungerer medias narrativ omvendt.  Dette sier jeg basert p min oppvokst og basert p endokrine Martyrdom som ble frst representert av Khomeini gjennom Iran-Irak krigen. Man blir hjernevasket i barndommen med den ene religis indoktrineringen etter den andre. Etterlivet fr utrolig mye fokus. Ogs vokser man opp, man ligger med folk, man drikker og danser, men den store skyld- og skamflelsen er der i bakhodet.

Er man gal og naiv nok eller har nok psykiske problemer, vet man at man skal gjre opp hos sin Gud. Ergo tar man for eksempel en lastebil og meier ned folk og tar med seg s mange vantro som en kan til etterlivet, der man er lovet en hel rekke god saker, men mest av alt frelse.

Man blir martyr, man har vrt en skam i livet etter dmme religist, men blir til en slags konge i paradiset hos Gud som martyr. S dette at han drikker og spiser plse og slr kona egentlig betyr lite, nr etterlivet kommer i fokus.

Majid Nawaz, den bermte muslimske reformisten skrev ogs om den gale tilnrmingen til media for et par dager siden.  Om man skal verne den fredelige muslimske befolkningen, m man kunne skille mellom ideologien Islamisme og Islam. Muslimer i total benektelse trenger vite ogs at ideologien islamisme har med islam gjre, dersom de skal bekjempe den. totalt benekte alle sammenhenger gir en negativ effekt i lengden.

 

Terroren i Nice

Terroren har igjen rammet Europa. Igjen har Frankrike vrt mlet, en lastebil har kjrt inn i festglade voksne og barn og brutalt meid ned 84 mennesker. President Franois Hollande har forlenget unntakstilstanden med ytterligere tre mneder.  

For frste gang betegner den franske presidenten terroren som islamistisk, og lover bekjempe den. Kanskje er det p tide at flere tar inn over seg at terroren har noe med islam gjre, men vi m samtidig ta inn over oss at fredelige muslimske borgere er like sjokkert og redd som alle andre. Vi m erkjenne at islamisme og politisk islam er rundt oss, den har som ml ta makten og innfre et slags khalifat eller en islamsk stat der menneskerettigheter, frihet, likestilling (som av islamistene blir sett p som en utelukkende vestlig id) skal settes til side til fordel for Guds evige sharialover og bestemmelser. 

 Lsningen er ikke lage fiendebilder av muslimer, den er heller ikke mer nasjonalisme, vi m holde hodet klart, mlet er nettopp bevare vrt mangfoldige og frie samfunn. Bevegelsesfrihet, livsglede, likeverd er ting voldelige islamister bekjemper. Vi m ogs rette vr oppmerksomhet mot den ideologi ultrakonservative muslimer sprer i vrt samfunn. Deres hat mot Vesten er ikke legitimt. Det finnes ikke noe vi og dem, vi skal ikke sortere mennesker etter religise preferanser. Vi m se individet, ikke gruppen det tilhrer, og aldri glemme at Europa er bygget p Den franske revolusjons idealer om frihet og likhet.  

 En del muslimer brer med seg fiendebilder og hat mot Vesten. Dette har selvflgelig rtter i vestlig innblanding, statskupp og invasjoner  i Midsten. Det er dessverre blitt god butikk for religise ledere nre opp under hatet for oppn mer makt og sttte fra majoriteten. Invasjonen av Irak var et feilgrep, men den kan ikke brukes til dekke over muslimenes egne feilgrep i Midtsten lenger.  Den evinnelige krigene mellom Sunni og Sjiaer er noe vi m ta ansvar for. pta seg offerrollen for rettferdiggjre hatet mot Vesten er blitt ganske stuerent etter Irak krigen. Men vi m ikke glemme at Frankrike sto imot USA og ville ikke invadere Irak. Det kostet Frankrike dyrt st alene imot amerikanerne. Og Frankrike er paradoksalt nok i den sammenhengen, det landet som til n er blitt hardest rammet av islamistisk terrorisme i Europa. 

 Blant muslimer p den andre siden av kloden er det ganske sturent mene at IS er laget av Vesten. Denne konspirasjonsteorien blir importert av muslimer i Vesten. Vi m konfrontere og bekjempe forenklede forklaringer som at krigen i Irak og BARE krigen i Irak har gitt grobunn for ISIS. Problemstillingen og mekanismene bak er mye mer kompliserte enn det forenklede fiendebildet de fleste muslimer har. Islamismens fdsel med den iranske revolusjonen av 79 og de voldelige jihadistbevegelser som Al Quida, Taliban, Al Shabab, Buko Haram og sist IS som oppsto i regionen etter den, m ikke glemmes. Vpen industrien er ogs en faktor, men det er ikke bare vesten som selger vpen. Om vi skal leve fredelig side om side som europeiske borgere uansett religion, hudfarge og etnisitet, m vi verne om grunnleggende europeiske verdier som likeverd, likestilling og frihet. Vi m motarbeide det hate en del religise ledere og en del muslimer nrer opp under. Det gir grobunn for ekstremisme og voldelig islamisme. Ved ikke fremme et mere nyansert bilde av tingenes tilstand enn rent sinne mot Vesten, gr vi islamistenes rend og nrer opp under polariseringen og hatet. 

Hat br ikke normaliseres

Islamic design
Licensed from: szefei / yayimages.com

Denne uka kom nyheten om at Arbeiderpartiets ordfrer og prest i Romerike, Ole Jacob Flten, deltok p en eid-feiring under avslutningen av fastemneden Ramadan. Ogs ledere for den omstridte organisasjonen Islamnet var tilstede arrangementet 

Islamnet str for en ultrakonservativ, bokstavtro tolkning av islam. De mener blant annet at utro kvinner br steines og at homofile, ikke-troende og sjiaer br d. 

 

Det srgelige er at til tross for hvor godt saken er blitt forklart for ordfreren, sier han til Dagsavisen at han deltok for integreringens og dialogens skyld. Han mener ogs at han ikke kan sensurere andre. Jeg er enig med ham i ikke-sensur, men m han spise middag sammen med haterne? Ville han feiret jul sammen med hyreekstreme for lage god dialog? Sekten Islamnet motarbeider integrering, de str for kjnnssegregering, de hater homofile, vantro, de som har sex utenfor ekteskap og muslimer med en annen oppfatning enn dem. Blir de integrert av at vi gjr knefall for deres verdier?  

 

Islamnet har profilert seg som fredelige salafister. De hater, men tar ikke til vpen med sitt hat, ergo m vi norske borgere vre takknemlig og ta dem blant annet til Romerikes politidistrikt og la dem holde kurs mot radikalisering.  

Om vi fortsetter misforsttt integrering og mangfold i samme tempo, nr vi snart nullpunktet. Vi er blitt s tolerant at vi ogs er begynt integrere hat og hatere i vrt flotte mangfold. 

 

Islamnet mener at deres bokstavtro tolkning av islam representerer islam, og islam representerer dem. Problemet ligger i at alle pberoper seg ha den riktige tolkningen av noen skrifter fra steinalderen. Vi har ISIS tolkning, moderate muslimers tolkning, Khomeinis tolkning, terroristenes tolkning, reformistenes tolking, fredelige muslimers tolkning og flotte Ahmadiah-tolkninger. Alle er overbevist om at deres tolkning er den riktige. 

 

S langt er vi her i landet kommet frem til (slik jeg ser det) at den fredelige tolkningen (uansett hvor forferdelig den er), er den beste. Budskapet er hate, men hate p fredelig vis. Jeg har diskuterte saken med mine FB-venner og de fleste mener at ordfreren mangler evne til skjnne hvilke farlige signaler han sender ut. Noen mener han er redd for ekskludere muslimer. Personlig er jeg enig i det siste. Jeg er skremt og oppgitt, for det ser ut til at redsel gjr oss villig til inkludere ekstreme og skremmende holdninger. Men vi br sprre oss om dette er riktig i lengden, eller om vil det f fatale konsekvenser for dem hatet er rettet mot.  

 

Jeg er en av dem hatet er rettet mot. bli utsatt for hat tar jeg personlig, derfor protesterer jeg mot at det normaliseres. Hat er hat, uansett i hvilken pkledning det kommer, religis eller ikke religis. Hat m ikke inkluderes, men konfronteres og ekskluderes.