hits

juli 2017

Den lave forventingen til oss


 

Sist lrdag var jeg p Tyenbadet. I barnebassenget var det en fullt tildekket kvinne med kpe, bukse og hodeplagg. Ikke engang burkini hadde hun p seg. Selvflgelig er det uhygienisk ha en fullt pkledd person i bassenget, men folk rundt lot som ingenting. Dette er et barnebasseng, hvor folk oppfordres til vre hygienisk. Ingen sa noe, heller ikke badevaktene reagerte. Hvorfor det?

Samme dag spurte jeg p Facebook hvordan det kan vre mulig for en godt voksen kvinne g fullt pkledd i svmmebassenget, uten forvente at samme kleskode skal gjelde for mannen hennes. Og hvordan kan det vre mulig skamme seg s inderlig over den hud og det hr som Gud har skapt? Hvorfor er ikke hud og hr like kontroversiell for mannen som for kvinnen?

Facebook-statusen skapte som vanlig rabalder. Det haglet med kommentarer. Et par av dem kom fra norske kvinner med lave forventninger til oss; de som skal beskytte min kultur og religion mot snne som meg. Et par av dem kalte meg fordomsfull fordi jeg pekte p den opplagt diskriminerende praksisen, en praksis jeg selv under oppveksten i et islamsk land gang p gang har flt p kroppen. Konservativ forstelse av skriften forlangte at hver centimeter av huden min, hvert hrstr mtte skjules.

Helt siden barndommen husker jeg hvordan den konservative, muslimske kvinnen satt i sola full tildekket mens mannen og guttungen badet og koste seg i vannet. I senere tid og kanskje i mte med vestlig kultur har en libanesiske-australsk kvinne kommet opp med oppfinnelsen av Burkini. Selv Burkinien brukes ikke av mange konservative muslimske kvinner, av frykt for at deres kvinnelige humps and bumps skal vises.

 Hvordan kan jeg som kommer fra denne kulturen, kalles fordomsfull fordi jeg stiller kritiske sprsml ved en diskriminerende praksis jeg har rmt fra ? nr jeg ser den tydelige forskjellsbehandlingen av kjnnene, nr jeg ser hvordan muslimske menn koser seg i vann og p land fri for skam for hr og hud, slik de har gjort i hundrevis av r? Jeg skjnner at disse norske kvinnene mener vel, men har de ikke lave forventninger til muslimske kvinner, ser de ikke p oss som en slags primitive vesener?

Heller ikke jeg sa ifra til badevakten p Tyebadet, for vre snill. Jeg tror en god del av badegjestene flte det samme. Samtidig lurer jeg p om de etnisk norske visste hvordan de ville bli oppfattet dersom de sa ifra. At de ved peke p dette ville blitt kalt det ene og det andre, som jeg ble. Etter ha skrevet p Facebook ble jeg kontaktet av en norsk dame som hadde rapportert slike forhold til Tyenbadet, uten f svar.

Islams regler for tildekkende pkledning gjelder begge kjnn. Men den muslimske mannen har over tid reformert seg og kler seg ganske vestlig og fritt. Han gr i kortermete skjorter og med shorts i sommervarmen, og hodeplagget er slyfet. Til og med de mest konservative menn fra Islamnet eller Islamsk Rd kler seg bekvemt vestlig og tar p slips og dress i offisielle sammenhenger. De samme mennene er de fremste forsvarere av kvinneundertrykkende plagg som nikab.

Hvorfor str ikke troende muslimske kvinner opp og konfronterer dem med dobbeltmoralen? Hvorfor skal ikke muslimske kvinners hud og hr tle dagens lys nr den muslimske mannen har kunnet frigjre seg? Og hvorfor i all verden skal norske kvinner st i veien for at disse sprsmlene tas opp?

 

Konservative muslimer og norske stttespillere som forsvarer at kvinner skal bade fullt pkledd med hodeplagg, argumenterer med at om hun ikke gr i vannet med alle klrne p vil ikke barna hennes lre svmme, og dermed dr de. Det er et brutalt valg disse menneskene gir oss, enten g fullt tildekket i vannet eller d ved drukning. Jeg vil aldri akseptere at et menneskeliv skal settes lik et par lag av klr.

Det er de laveste forventningers argumentasjon. Som om muslimske kvinner ikke er tenkende mennesker. Tenk dere hvilken kamp innvandrerkvinner som Kadra Yousef og Shabana Rehman-Gaarder har mttet st i, i mte med slikt tankegods. Da Kadra sto opp var kvinneomskjring tross alt bare en fjern tradisjon utfrt i fargerike, eksotiske seremonier som ingen visste noe srlig om.

 

Islam har hatt perioder der fornuften ble satt i hysetet. P 800-tallet var mutazilittene den dominerende teologiske eliten. De var inspirert av gresk filosofi og argumenterte for at mennesket hadde fri vilje og evne til skille mellom godt og ondt. Det var en av grunnene til Islams gullalder.

Om vi drmmer om en ny gullalder innen islam, noe jeg s inderlig hper p, m vi stille de viktige sprsmlene. Om ikke vil vi seile inn i en mrk, bokstavtro salafist-konservativ ra med tilslrt hode og alle klrne p.

(En mindre versjon ble frst publisert av Klassekampen torsdag. 20. Juli)