hits

desember 2015

Sterris merkelige forsvar av rets Osloborger!

Som om sirkuset rundt rets Oslo borger, den kontroversielle Mohsen Raja var ikke nok, skriverDagbladets Aksel Braanen Sterri at Aftenposten br beklage seg overfor Mohsen Raja. " De har dratt ned en ung mann i sla ",skriver Braanen Sterriog legger tilat folk vil ikke gi seg fr de ser blod.

Det er hyst beklagelig at en sentral person fra venstresida ser p folkes krav om rettferdighet og deres engasjement for homofiles rettigheter som noe vulgrt, som at de vil ikke gi seg fr de ser blod.

Mohsen Raja har gjort mye for hjelpe flyktninger, det er ingen som fornekter hans engasjement. Samtidig virker han, basert p egne uttalelser fra Facebook som en homofob som skriver"homofile br straffes i Islam, ferdig snakka" og enkvinnehaterog mobber som har tidligere trakassert minoritetskvinner som Shabana Rehman grovt p gruppen urett avslres p Facebook og over en god periode. Han har klare konspirasjonsteoretiske trekk nr han skriver p hans Facebook profil at 9/11 er en inside jobb.

Straff for homofile i en god del islamsk land, mitt land Iraninkludert,er henrettelse i tilfelle Braanen Sterriikke harftt det med seg. Det er en grov bagatellisering. Raja er ogsblitt kritisert av en del frivillige kvinner som jobber for Refugees welcome to Norway for hans ufine still og drlige holdninger.Hans stilhar ikke vrt noe positiv for kvinnene og heller ikke for flyktninger. Dette er kommet frem i en artikkel fra Oslo by.

Les ogs: Jeg har en fortid som jeg ikke er stolt av

Det er ikke Aftenposten som br unnskylde seg forRajas stilmen Raja selv. Det er han som har disse holdningene, ikke Aftenposten og det er ikke vi andre som har skylda sommener pris til ham er hyst urettferdig ogaksepterer ikke et slikt ansikt for Oslo.

Mohsen Raja har selv dratt seg ned i sla med sine drlige holdninger og dersom det ikke var for folk som advarte oss, vi ville vrt der nede i sla sammen med ham. Kanskje i Braanens verden er de som har drlige holdninger til kvinner, homofile, og de som er for konspirasjonsteorier br unnskyldes fordi andre har oppdaget dem. I s fall beklager jeg for at jeg har oppdaget drlige holdninger hos Braanen. Jeg hper p tilgivelse.

Les ogs: Mohsen Raja fortjener en unnskyldning

enkelte muslimer trenger en reform.

Islamic design.
Licensed from: szefei / yayimages.com


 

Apropos rets Oslo borger, Mohsen Raja sitt hat mot homofile. Min troende far spkte for 40 r siden med at en dag dukker profeten Mohamad opp p jorda og ser at hans tilhengere sier, profeten gjorde ditt og profeten gjorde datt. Han spr i forferdelse, hvilken profet? Dette var 40 r siden.


N er det blitt enda verre.

Alt vi muslimer ikke liker eller hater, henviser vi til islam. Han homofile p hjrnet liker vi ikke, fordi islam har sagt det. Jdene er rsaken til all elendighet og styrer verden. Kvinneforakten og patriarkatet har vi nesten institusjonalisert i islam. Mashallah! Hva med de som ikke tror? Vi mener at de br drepes. Det at onkelen til profeten Abu Taleb ikke tok til seg islam hele livet, snakker ingen om.

Greia er slik, for 1400 r siden kom islam med revolusjonerende nye tanker. Da fattige ble undertrykt, snakket islam om rettferdighet. Da kvinnene ikke ble respektert, snakket islam om deres plass i samfunnet. Da dyrene ble behandlet drlig, snakket islam om vre snill mot dyrene. Da slaveri herjet, frigjorde profeten den svarte slaven Bilal og gjorde ham til hans hyre hnd. Islam dreide seg om gjre gode gjerninger, vre rettferdig, gi fattige noe av det man tjente og ta seg av foreldrelse barn.

1400 r etter er de fleste opptatt av hvordan vi skal hate og hvordan vi skal henvise vrt hat til islam. En del er mer opptatt av ikke ta p en kvinne nr de hilser, enn vite om den kvinnelige muslimske generalen Aishe. Det er nesten blitt slikt at man gremmes over kalle seg muslim av frykt for bli assosiert med andre muslimers grums. Mange mener at islam trenger reform, det jeg mener er at det er muslimer som trenger en ordentlig reform. Han, Mohsen Raja for eksempel, kan begynne med seg selv.

Til dere kvinner og menn som sprer ........

Dancing Girl High Kick
Licensed from: CD123 / yayimages.com









Til dere militante veske-kvinne-spredere med veskene deres ved siden p setet og til dere menn som sprer dere overalt, vr s snillog slutt med det!

N er det tid for ta hensyn til oss andre p T-bane, busser og andre offentlige transportmidler. Vi er dritt lei av deres uvaner, enten det gjelder vesker eller bein. Dere finnes overalt og terroriserer andre med breie dere. Dere menn som sprer beina som om dere sitter hjemme i sofaen eller foran X-boksen, noen ganger smiler dere anelseslst til oss ved siden av som om dere tror dere er sjarmerende i deres egne sm spre-verdener.

Vi sitter ved siden av dere, vi er ubekvemme, men av respekt sier vi ingen ting. Dere har okkupert vr plass med beina deres som et V-tegn. Dere aner ikke hvor mye ubehag og irritasjon de beine legger p oss medpassasjerer, vi som M sitte ved siden av dere. Vi blir skvist av dere p en plass som rettelig er vr. Sammenkrllet og med ubehag reiser vi til vre destinasjoner nr dere trkker p oss gjennom reisen.

N har jeg hrt en del unnskyldninger fra menn som mener gutter og menn ikke er fysiologisk i stand til sitte riktig. Dette er en myte, jeg kjenner til mange gentlemenn som sitter pent uten spre seg i alle retninger. Som den bermte Skuespilleren Helen Mirren sa til Jimmy Fallon i The Tonight Show for en stund siden. Man spreading har alltid eksistert, bare i det siste har vi protestert imot det.

Det har vrt en kampanje mot man spreading i USA, London og Istanbul. No #manspreading. Kanskje vi trenger noe lignende i Norge.

For ha en viss balanse, vi er ogs dritt lei av kvinne-spredere. Dere som setter veskene ved siden av dere p kollektivt transportmiddel, som om veska er et menneske. Dere vet at det ikke er nok seteplass p bussen men likevel sitter dere med veskene ved siden av og surfer p mobilen. En eldre dame m tigge og be dere om sette veska ned, ikke sier dere unnskyld eller beklager, dere blir faktisk fornrmet!

Spre veskene dine hjemme, der dere har privat plass, behandle dine vesker som de er mennesker nr dere er hjemme, dere kan mate dem og vaske dem i deres private rom. Men ikke p offentlig transportmiddel. Tusen Takk og god jul!

Hijab - et kontroversielt uttrykk


Bilde fra Iran-1986


Det herjer myeforvirring og misforstelse rundt begrepet hijab. Det er p tide lre skille mellom ordet tildekking og ordet hijab. Fordi ordet hijab betyr merenn bare tildekking. Tildekking av kvinner kan kalles for skaut eller skjerfmen ikke hijab. For hijab gir tildekkingen til kvinner en mer politisk retning.

De to er to forskjellige uttrykk som dessverre ut fra uvitenhet brukes om hverandre. Det er ingen tvil om at tildekking av kvinner fantes bde pre-islam og etter islam. I hvilken grad tildekking av kvinner er religist betinget eller kulturelt betinget er imidlertid pent for diskusjon. En ting m vre klart. Tildekking av kvinner fantes fra den tida islam ikke eksisterte og fortsatte etter islam kom. Men denne tildekkingen ble ikke kalt for hijab oghar aldri eksistert i akkuratsamme format somvi ser i dag fr islamisme fikk fotfeste i Iran ved den islamske revolusjonen av 79. Islamisme er en politisk bevegelse.

Uttrykket hijab i historiske islamske tekster betyr beskjedenhet. Og beskjedenhet for kvinner begrenser seg ikke til tildekke hud og hr, men gr mest p oppfrselen til kvinner. I koranen I sure 24 vers 31 str det: Dra slret over sine bryst og ikke vise sin pryd og i sure 33 vers 59 str det at kvinner skal svpe kappen om seg. Dette utsaget er misbrukt til det uendelige fra mrkemenn for f kontroll over kvinners kropp i rhundrer og i det siste gjennom islamister. Vi m lre at et hvert vers i Koranen har en historisk sammenheng og kan ikke tas ut av den historiske sammenhengen.

For oppklare dette verset kom Al- Azhar, det strste Sunni-islamske universitetet i 2012 med erklring om at dette vers gr direkte til en vane kvinnene fr islam hadde i den arabiske halvya. Kvinnene samlet seg foran krigere og viste sine bare bryster til menn p vei til krig for opphisse og oppmuntre dem. Al-Azhar har i samme r erklrt at hijaben er ikke pbud i Islam. Denne erklringen fikk ikkemyeomtale i media i turbulente tideretter den arabiske vren og Syrias borgerkrig. Det vakte et par diskusjoner spesielt hos imamer som ikke vil gi fra seg makten og kontrollen til muslimske kvinners kropp.

Dessverre er muslimske kvinner ikke noe bedre nr det gjelder kunnskap om tildekking. Da den islamske revolusjonen kom i Iran, s uttrykket hijab for frste gang dagens lys i den betydning at det ble brukt for streng tildekking av kvinners kropp, fra topp til t. Fenomenet ble samtidig lansert som et slags budskap omdyd ogsmmelighet som gikk hnd i hnd med segregering av to kjnn og for verdsette jomfrudommen.

Dette fenomenet har ikke s mange referanser i islamsk historie ved samme navn. Jeg var i Iran da fenomenet hijab ble satt i gang med tvang.Kvinner ble oppfordret til dekke ALT hr, hals, bryst med spesialdesignet hodeplagg. Vi ble tvunget til dekke kroppen med posete kper og dekke beina med bukse, selv strmpebukse var ikke tillatt. Selv anklene og hndleddene til kvinner mtte dekkes til. Selv sandaler var forbudt. Samme regler gjelder fremdeles i Iran, mer eller mindre. Iran er eneste land i verden med obligatorisk tildekking lov etter den islamske revolusjonen av 79. Myndigheter kalte dette fenomenet for hijab. Fenomenet ble deretter eksportert til Europa og spredte seg derifra til Midtsten fr det gikk videre til Srasia.

Dette betyr absolutt ikke at muslimske kvinner fr den islamske revolusjonen av Iranikke dekket seg til p en eller annen mte. Men mten de dekket seg til var noe helt annet enn et samlet begrep som i hijab. En del kvinner dekket seg til med Chador i Iranog en del kvinner dekket seg ikke til i det hele tatt. I andre muslimske land hadde enhver tildekking et spesielt lokalt navn. I Pakistan brukte kvinner fargerike sjal der en del av hret viste seg ut, i arabiske gulflandene brukte de Niqab eller Abaya, der hendenekunne vresynlige.

Fr den islamske revolusjonen brukteen deltradisjonelle kvinner chador i Iran. Det er en stor svart kpe som dekker hodet og rekker en til anklene. Men selv kvinnene som brukte chador, brukte strmpebukser og viste beina, noen av dem var ikke s nye med vise hrtuster ut av chadoren og ofte kunne du se hva de skjulte seg bak chadoren da de skulle ta hendene ut som en slags telt. Chador betyr "telt" p persisk.Det var ved den islamske revolusjonen og hijab-hysteriet at ethvert kvinneshrstr og enhvercentimeter med bar hudbetydde usmmelighet, og presiserte at du ikke er muslimsk.

Islamisme var og er et svrt anti-vestlig fenomen og tildekking av kvinner ligger svrt sentralt i islamisme. Dette har historisk sammenheng med av-slring av muslimske kvinner etter vestlig innflytelse i Midtsten og Nordafrika. Etter opplsning av det osmanske rike i enden av frste verdenskrig, ble mange muslimske land dannet av seierherrene England og Frankrike. I mange av disse landene foregikk vestliggjring av muslimske kvinner. Dette innebar at kvinnene mtte slutte dekke seg til, ofteav eget valg og noen ganger uten eget valg. Islamisme med sin utopiske, feilsltte drm om g tilbakei tidhar gtt sterkt inn for tildekking av kvinner igjen. Dette gjres med makt og pisk og fengsel i Iran. Mange millioner iranske kvinner blir tvunget hver dag dekke seg til i offentlighet. Moralpolitiet akkompagnert med vpnede menn herjer gatene og store plasser fra tid til tid.Iranske kvinnerhar kommet til sosiale medier med et desperat rop om hjelp under kampanje My stealthy freedom der de trosser myndigheter og poster sine bilder uten hijab.

Som iransk kvinne med muslimsk bakgrunn blir jeg provosert nr jenter med hijab i Norge kommer frem og kaller hijab forvakkert. Det er mulig tildekkingen representerer noe vakkert i deres ynene, men plagget har en historie som er alt annet enn vakker. Dette er et plagg som er symbolet p tvang i Iran. Det samme gjelder for mange andre muslimske land, der staten ikke regulerer hijab. Menkvinnenebruker hijab for slippe unna seksuell trakassering. En del bruker hijab bare p grunn av sosialt press. Amira er et godt eksempel, en egyptisk jente som skjt seg til dden i Egypt i 2013 fordi hun ikke ville bre hijab som faren skulle tvinge p henne.

Det er p tide at vi tilegner oss kunnskap om hvor dette plagget kommer fra,og presiserer mer om hva dette plagget skal hete.Dersommuslimske jentermener sterkt at de vil dekke seg til av fri vilje her i vesten, da har de for all del lov til gjre det. Det m respekteres. Men vi andre som ogs har sett en annen side ved fenomenet hijab og vet historien bak dette plagget ikke kan forventes ties i hjel. Jeg, som mange andre, kan i hvert fall kreve at plagget skal kalles ved sitt riktige navn, skaut, hodetrkle, hodeplagg, slikt vi kalte den fr, for ikke gi feil inntrykk.

Jeg hadde lenge mine tvil om skrive dette innlegget. Jeg kan ikke skrive et sliktinnlegg i Iran, jeg blir arrestert, fengslet og torturert for skrivedet. I Norge er det i midlertid ikke mulig f budskapet ut av frykt forabsurde rasistiskereaksjonerfra folk som mener enhver tildekket kvinne er en islamistisk soldat. Men jeg har bestemt meg allikevel komme ut med budskapet og invitere til dialog. Muslimske kvinner br ta et oppgjr med fenomenet hijab nr ingen i Koranen har bedt dem g med det, spesielt i vr tid der islamisme er p fremmarsj. Videre etterlyser jeg kunnskap innen islam. Seksualitet, sensualitetog kropp harengang hatten spesiell plass i Islam.Vi trenger g videre til viktigere verdier innen islam enn begrense oss til hrtuster og tildekkende kper bare for f respekt og ros fra mrkemenn ute etter makt.